중국 지역방송의 조직-공중관계성이 방송사 이미지 및 충성도에 미치는 영향
- Author(s)
- 려명흔
- Issued Date
- 2013
- Keyword
- organization - public relations, trust, commitment, local community involvement, brand image, brand loyalty, Chinese local TV station
- Abstract
- This study applies organization-public relations(OPR) model to empirically test local television channel of Gilim area in China. The purpose of this study is an empirical test of the relationships between organization-public relations(OPR) varables--trust, commitment, and local community involvement--and channel brand image and loyalty toward local television channel of Gilim area in China(Gilim TV& Honam TV).
Research hypotheses 1 through 2 examined correlations between OPR varables--trust, commitment, and local community involvement--and channel brand image and loyalty toward Gilim TV and Honam TV. Correlation analysis found that both Gilim TV and Honam TV had significantly high correlations between OPR variables(trust, commitment, and local community involvement) and channel brand image and loyalty variables. Path analysis supported the correlation analysis findings. Especially, OPR variables except trust of Honam TV had significant influences on channel brand image, in turn channel brand image had a mediator role between OPR variables and channel brand loyalty of Gilim TV and Honam TV.
The findings imply that Chinese local TV stations also should pay attention to organization-public relationship variables such as trust, commitment, and local community involvement to increase local TV station brand image and loyalty in rapidly changing multimedia environment.
- Alternative Title
- A Study on Effects of Organization-Public Relations of Chinese Local TV Station on Its Image and Loyalty
- Alternative Author(s)
- LU MING XIN
- Affiliation
- 조선대학교 대학원
- Department
- 일반대학원 신문방송학과
- Advisor
- 최양호
- Awarded Date
- 2013-08
- Table Of Contents
- 목 차
제1장 서론 1
제1절 연구의 필요성 및 연구의 목적 1
제2절 논문의 구성 3
제2장 이론적 배경 및 선행연구 4
제1절 조직-공중관계성에 관한 이론적 논의 4
1. 조직-공중관계성의 개념 4
2. 조직-공중관계성의 구성요인 6
제2절 방송 채널 이미지 및 충성도에 관한 선행연구 10
1. 방송 채널 이미지 10
2. 방송 채널 충성도 11
제3절 지역방송에 관한 선행연구 12
1. 국내외 지역방송 선행연구 12
2. 중국 지역 방송 13
제4절 지역방송의 조직 공중관계성과 방송사 이미지 및 충성도 16
제3장 연구문제 및 연구방법 18
제1절 연구문제 18
1. 연구모형 18
2. 연구문제 및 연구가설 19
제2절 연구방법 및 주요 변인 측정 20
1. 조직-공중관계성의 구성 요인 20
2. 지역방송사이미지 및 충성도 22
제4장 연구결과 24
제1절 설문조사의 분석결과 24
1. 응답자의 특정 24
2. 타당도분석 24
3. 신뢰도분석 26
4. 기술통계분석 28
제2절 연구문제 및 연구가설의 분석결과 29
1. 연구문제 1, 2의 분석결과 29
2. 연구문제 3의 분석결과 31
제5장 결론 및 논의 34
제1절 연구요약 및 결론 34
제2절 연구의 시사점 및 한계점 35
참고문헌 37
부록 43
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 대학원
- Citation
- 려명흔. (2013). 중국 지역방송의 조직-공중관계성이 방송사 이미지 및 충성도에 미치는 영향.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/9975
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000264068
-
Appears in Collections:
- General Graduate School > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2013-08-22
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.