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한국문화 노출 및 개인적 자원이 몰입 및 K-POP선호도와 소비행동에 미치는 영향

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Author(s)
이뢰
Issued Date
2011
Abstract
In the 21stcentury, the culture and the entertainment became the social key word. It’s because of the people who seek fun and impressive culture events, and of the industrial re-structure. These environment changes promote the growth of the culture industry, music, movie, advertising, and the digital contents that stimulate and attracts the consumers.
As for the cultural goods, the consumers are not just buying them but also researching the hidden story and emotion in them. Their desire for the emotional involvement naturally leads to cultural performances, and this desire is growing bigger and bigger with K-Pop.

As of now in 2011, the China is considered as a major market in consumption behavior of Korean culture. This is happening because of China’s booming economy, advanced consumption, and opening-up policy with WTO.
However, despite of Korea’s comparative advantages over China, Korea has limited growing capability on its culture. This is because of Korea’s geographic limitations and limited consumption behavior on its cultural goods.
In addition, China has insufficient information on consumption behavior of Chinese and systematic study of the realities of domestic theorem. Moreover, there are almost no study and research on K-Pop. Therefore, Chinese government needs to research on the pros and cons of the Korean Wave(Korean culture) in order to find out how it impacts to their Chinese culture.
This study is based on the cultural theory and theory of consumer behavior. With these theories studied, the familiarity, national economic image, the retention of personal resources, and the K-pop preferences and its variables are verified. We also verified that how it affects their participation in the cultural events and purchasing behavior on the cultural goods.
This research was done on site by the 400 local Chinese who live in China. Among 400 researches, 366 were collected and the technical statistical analysis and multivariate statistical analysis were utilized to get the result.
First, we have the independent variables that cultural familiarity of Korea, information accessibility and national economic image have the positive influence on K-Pop preferences.
Second independent variable is that retention of personal resource, national economic image, and the K-pop preference have the positive influence on the engagement of the Korean culture.
Third, there is a parameter variable that the K-pop preference has positive influence on the engagement of the Korean culture and the cultural events. The engagement of Korean culture has also positive influence on the participation of cultural events and purchasing goods. The participation of cultural events has positive influence on purchasing behavior on the products. As a result, the preference of K-pop and the engagement of the Korean culture play an important role on Chinese involvement on cultural events and purchasing general goods.
This study, which hasn’t been done before, is done by using individual cultural contents and using K-pop preference as a variable in order to find out the people’s participation desire on cultural events and the consumer behavior on the cultural products. However, many variables were limited to study on this issue because of lack of the information on the individual cultural contents and early stage studies.
Alternative Title
The Effects of the Exposure to Korean Culture and Personal Resources on Commitment, K-Pop Preference and Consumer Behavior
Alternative Author(s)
Li, Lei
Affiliation
조선대학교 대학원
Department
일반대학원 경영학과
Advisor
김종호
Awarded Date
2012-02
Table Of Contents
ABSTRACT
제1장 서 론 1

제1절 연구 배경 1
제2절 연구목적 및 방법 3

제2장 이론적 배경 6

제1절 문화산업과 문화콘텐츠 6
1.1 문화산업의 개념과 한국 문화산업 6
1.2 문화콘텐츠의 개념과 주요관계 연구 8
1.2.1 문화콘텐츠의 개념 8
1.2.2 문화콘텐츠의 특성과 분류 10
1.3 문화콘텐츠 관련 주요선행연구 12
1.4 공연산업의 개념과 주요관계 연구 13
제2절 문화 친숙도 15
2.1 친숙도의 개념 15
2.2 친숙도의 주요관계 연구 20
제3절 정보접근성 24
3.1 정보접근성의 정의 24
3.2 정보접근성 관련 선행연구 26
제4절 국가이미지 28
4.1 국가이미지의 개념 28
4.2 국가이미지의 주요관계 연구 32
제5절 개인자원 보유 34
5.1 객관적 개념으로서의 개인소득 35
5.2 주관적 개념으로서의 시간 36
제6절 한류문화, K-POP 및 K-POP 선호도 39
6.1 한류문화의 개념과 선행연구 39
6.2 한류의 주요관계 연구 41
6.2.1 한국에 대한 인식 및 관계개선 41
6.2.2 중국인의 한국에 대한 인식 민 관계개선 42
6.3 K-POP의 개념과 현황 44
6.4 선호도의 개념 46
6.5 K-POP 선호도의 주요관계 연구 47
제7절 몰입의 개념 49
7.1 몰입의 정의 49
7.2 문화적 몰입의 선행연구 50
제8절 참여의도와 구매의도 54
8.1 참여동기 이론과 참여의도 54
8.1.1 참여동기 이론의 개념 54
8.1.2 참여의도의 정의 57
8.2 대중문화 공연․이벤트 참여의도 주요관계 연구 59
8.3 구매행동 이론과 구매의도 61
8.3.1 구매행동 이론의 개념 61
8.3.2 구매의도의 정의 63
8.4 대중문화 상품 구매의도 주요관계 연구 64

제3장 연구방법의 설계 70

제1절 연구모형 70
제2절 연구가설 71
2.1 가설설정 71
2.1.1 K-POP 선호도 71
2.1.2 한국문화 몰입도 72
2.1.3 문화이벤트 참여의도 및 일반상품 구매의도 74
제3절 연구조사 설계 76
3.1 조사 개요 76
3.2 설문지의 구성 76
3.3 자료수집 78
3.4 자료분석 방법 80

제4장 실증분석 81

제1절 기초통계 분석 81
1.1 인구통계학적 특성 81
1.2 설문항목 특성 84
1.3 설문항목 특성 교차분석 89
제2절 신뢰도와 타당도 검증 101
2.1 신뢰도 분석 101
2.2 타당도 분석 103
2.2.1 독립변수 요인분석 104
2.2.2 매개변수 요인분석 105
2.2.3 종속변수 요인분석 106
2.3 확인적 요인분석 107
2.3.1 독립변수 확인적 요인분석 108
2.3.2 매개/종속변수 확인적 요인분석 109
2.4 상관관계 분석 111
제3절 경로분석을 통한 가설검증 113
3.1 모형의 적합도 113
3.2 가설의 검증결과 113
제4절 대안모델 검증 117

제5장 결론 120

참고문헌 126
설문지 137
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
이뢰. (2011). 한국문화 노출 및 개인적 자원이 몰입 및 K-POP선호도와 소비행동에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/9480
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000257004
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
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  • AuthorizeOpen
  • Embargo2012-02-02
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