CHOSUN

한국과 중국 소비자의 해외여행 패턴 및 여행지 행동에 관한 비교 연구

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Author(s)
곽사여
Issued Date
2011
Abstract
A Comparative Study on Korea and China Consumer's Overseas Travel Pattern and Travel Behavior
-Focus on Culture-


Guo Siyu
Advisor: Prof. Jung Hyung-Shik, Pf. D
Department of Business Administration
Graduate School of Chosun University


Tourist market has large potentiality. The tourism of a country can create more foreign exchange income, thus stimulating the country's economic development. Making rapid development of the market of tourism, especially the overseas travel market is a very important work. Because of the short distance between the South Korea and China, there is geographical advantage of the communication between the two countries. Since the diplomatic relationship between the two countries was established in 1992, there has been a rapid and steady increase in the number of tourist from South Korea to China or from China to South Korea. By analyzing the travel actualities of the two countries, this study will test the change of the number of South Korea and China travelers in recent 3 years from different pattern, and explore the internal reason and the problem for the South Korea and China overseas travelers. In this research we find the effect of travel prices on South Korea overseas travelers' cultural activities and collecting mementos is more positive than China's overseas travelers. However following the frequent overseas travel activities of China consumer, China overseas travelers are trying to experience various cultures such as visiting a new travel site.
At last, the paper comparative study on South Korea and China consumer's overseas travel pattern and travel behavior and predict the South Korea's and China's overseas travel in future and bring forward reasonable measures to development.
Alternative Title
A Comparative Study on Korea and China Consumer's Overseas Travel Pattern and Travel Behavior
Alternative Author(s)
GUOSIYU
Affiliation
조선대학교대학원
Department
일반대학원 경영학과
Advisor
정형식
Awarded Date
2012-02
Table Of Contents
1. 제 1 장 서 론 1

제 1 절 연구의 배경 1
제 2 절 연구의 목적 3
제 3 절 논문의 구성과 방법 4

제 2 장 이론적 배경 6

제 1 절 해외여행의 여행자 요인 6
1. 해외여행자 6
2. 여행상품 7
2. 1 여행상품의 개념 7
2. 2 여행상품의 특성 및 분류 9
2. 3 여행상품의 가격 수준 10
3. 여행경험 11
4. 여행자의 만족도 12
제 2 절 해외여행지 선택 행동 14
1. 해외여행지 14
1. 1 여행지의 개념 14
1. 2 여행지 유형 15
1. 3 여행지의 속성 16
2. 여행지 선택행동 18
2. 1 여행자의 의사결정 18
2. 2 여행동기 19
2. 3 해외문화 노출도와 여행자의 문화적 동기 20
3. 여행장소의 특이성 21
제 3 절 현지 여행 행동 21
1. 여행행동의 정의 21
2. 문화적 답사행동 23
3. 현지음식 섭취행동 24
4. 여행기념품의 수집· 구매 행동 25

제 3 장 연구모형의 설계 및 가설 설정 28

제 1 절 연구모형의 설계 28
제 2 절 연구가설 설정 29
1. 여행자의 혁신적성 및 여행지 선택행동 29
2. 여행지의 해외문화 노출정도와 여행지 선택행동 30
3. 관광지의 특이성과 현지여행행동 31
4. 여행가격수준과 현지여행행동 32
5. 국가간 소비자의 여행선택 및 행동의 조절적 역할 32

제 4 장 실증분석 35

제 1 절 자료의 수집 및 표본의 특성 35
1. 표본의 대상 및 자료 수집 35
2. 표본의 특성 35
3. 설문지의 구성 및 변수의 측정 40
3. 1 설문지의 구성 40
3. 2 변수의 측정 41
제 2 절 변수의 타당도 및 신뢰도 분석 42
1. 전체 변수에 대한 탐색적 요인분석 42
1. 1. 혁신성과 해외문화 노출정도에 대한 탐색적 요인분석 43
1. 2. 관광지의 특이성 및 여행가격수준에 대한 탐색적 요이분석 44
1. 3. 관광지에서의 여행행동에 대한 탐색적 요이분석 44
2. 전체 변수에 대한 신뢰도 검증 46
3. 전체 변수에 대한 확인적 요인분석 47
4. 판별타당도 검증 49
제 3 절 가설검증 및 논의 51
1. 구조모형의 검증 51
2. 가설 검증 및 논의 52
2. 1 혁신성이 관광지의 특이성 및 여행가격수준에
미치는 영향(H1) 52
2. 2 해외문화노출정도가 관광지 선택의 특이성 및
여행가격수준에 미치는 영향(H2) 53
2. 3 관광지 특이성이 문화탐방행동 및 현지음식 섭취행동, 기념품 수집행동에 미치는 영향(H3) 53
2. 4 여행가격수준이 문화탐방행동 및 현지음식 섭취행동, 기념품 수집해동에 미치는 영향(H4) 54
2. 5 국가간 여행행동의 조절적 역할(H5) 55

제 5 장 결 론 58

제 1 절 연구결과 및 시사점 58
제 2 절 연구의 한계점 및 향후 연구과제 61

참 고 문 헌 62
설 문 지 68
Degree
Master
Publisher
조선대학교대학원
Citation
곽사여. (2011). 한국과 중국 소비자의 해외여행 패턴 및 여행지 행동에 관한 비교 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/9479
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000257003
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
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  • AuthorizeOpen
  • Embargo2012-02-02
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