CHOSUN

학교체육활동 참가 청소년의 신체적 자기개념과 심리적 행복감 및 학교생활만족의 관계

Metadata Downloads
Author(s)
피길연
Issued Date
2011
Abstract
The purpose of this study, the school athletic participation of youth physical self-concept and psychological euphoria and the school is to identify the relationship between life satisfaction. Through which of the high school kids go to school and sports activities and active participation in life and physical activity needed to form good learning attitudes and academic program development, and practical research to take place more actively look forward to it. The subjects of this study in 2011 Gwangju. Chonnam of material: high school students were set to study. Looking specifically at middle school in Gwangju K 50 names boys girls 50 people attending, H boys attending high school 100, in Jeollanamdo 50 boys names and girls junior high school students in 50 people, B girls 100 people attending high school The survey was conducted. Falsely answering survey questions as a lack of material resources, except for six that is considered to be 394 people total in the final analysis data was used, analysis of data available and useful end-use of the SPSS 17.0 program to fit the descriptive statistics for research purposes, and navigation Red factor analysis, reliability analysis, correlation analysis carried out and, AMOS 7.0 program to meet the research objectives factor analysis, covariate structure
analysis was performed. Therefore, conclusions based on the results of this study are as follows. First, the school athletic participation of youth physical self-concept appeared to affect the psychological euphoria. Second, the school athletic physical self-concept of youth participation in school appeared to affect satisfaction. Third, the school athletic participation of young people in school to satisfy the psychological impact of happiness showed. Fourth, the school athletic participation of young people with physical and psychological feelings of self-concept and school life satisfaction showed that a causal relationship.
Alternative Title
The Causal Relationship among Physical Self-concept Psychological Happiness and Satisfsction of School Life among Youth Participating in School Sports Activities
Alternative Author(s)
Pi Gil Yeon
Affiliation
조선대학교 대학원 체육학과
Department
일반대학원 체육학과
Advisor
정명수
Awarded Date
2012-02
Table Of Contents
목 차


Abstract

제 1 장 서 론 1
제 1 절 연구의 필요성 1
제 2 절 연구 목적 3
제 3 절 연구 문제 4
제 4 절 연구 모형 4
제 5 절 연구 가설 5
제 6 절 용어 정의 5
1. 학교체육활동 6
2. 신체적 자기개념 6
3. 심리적 행복감 6
4. 학교생활만족도 6

제 2 장 이론적 배경 7
제 1 절 학교체육의 이해 7
1. 학교체육의 개념 및 목표 7
2. 학교체육의 종류 9
3. 중․고등학교 학생의 일반적 특성 12
4. 중․고등학교 학생들의 체육활동 중요성 15
5. 중․고등학교 학생과 동아리 활동의 가치 16
제 2 절 신체적 자기개념 18
1. 자기개념의 정의 18
2. 자기개념의 역할과 특성 20
3. 신체적 자기개념의 정의 21
4. 신체적 자기개념의 측정 26
5. 신체적 자기개념의 연구동향 26
6. 신체적 자기개념에 대한 선행연구 28
제 3 절 심리적 행복감 30
1. 심리적 행복감의 개념 30
2. 구성요소 32
3. 신체활동과 기분정서 상태 35
4. 주관적 행복감 38
제 4 절 학교생활만족 42
1. 학교생활 만족도의 개념 42
2. 학교생활 만족도의 측정 43
3. 학교생활 만족도의 구성요인 44
4. 학교생활 만족에 대한 선행연구 47
제 5 절 구조방정식 51
1. 구조방정식모형의 개념 51
2. 구조방정식모형의 장점 52
3. 구조방정식모형의 적합도 53
4. 구조모형 분석 55

제 3 장 연구 방법 58
제 1 절 연구대상 58
제 2 절 측정도구 60
1. 인구통계학적특성 61
2. 신체적 자기개념 61
3. 심리적 행복감 61
4. 학교생활만족 61
제 3 절 측정도구의 타당도 및 신뢰도 62
1. 신체적 자기개념의 탐색적 요인분석 및 신뢰도 분석 62
2. 심리적 행복감의 탐색적 요인분석 및 신뢰도 분석 64
3. 학교생활만족의 탐색적 요인분석 및 신뢰도 분석 66
제 4 절 확인적 요인분석 68
1. 신체적 자기개념 확인적 요인분석 69
2. 심리적 행복감 확인적 요인분석 69
3. 학교생활만족 확인적 요인분석 70
제 5 절 조사방법 71
제 6 절 자료처리 71

제 4 장 연구 결과 73
제 1 절 상관관계분석 73
제 2 절 연구모형의 적합도 검증 74
1. 적합도의 추정 74
2. 수정모형 및 모형비교 75
제 3 절 인과관계 검증 76
제 4 절 최종 구조모형의 경로계수 효과의 분해 78

제 5 장 논의 79
제 1 절 학교체육활동 참가 청소년의 신체적 자기개념이 심리적 행복감에 미치는 영향 79
제 2 절 학교체육활동 참가 청소년의 신체적 자기개념이 학교생활만족도에 미치는 영향 80
제 3 절 학교체육활동 참가 청소년의 심리적 행복감이 학교생활만족도에 미치는 영향 81
제 4 절 학교체육활동 참가 청소년의 신체적 자기개념과 심리적 행복감 및 학교생활만족도의 관계 82

제 6 장 결론 및 제언 83
제 1 절 결 론 83
제 2 절 제 언 84

참고문헌 85

부 록 93

표 목 차
표 1. 구조모형의 적합도 평가 지수 56
표 2. 연구대상자의 인구통계학적특성 59
표 3. 설문지의 구성 및 내용 60
표 4. 신체적 자기 개념의 탐색적 요인분석 및 신뢰도 분석 결과 63
표 5. 심리적 행복감 탐색적 요인분석 및 신뢰도 분석 결과 65
표 6. 학교생활만족 탐색적 요인분석 및 신뢰도 분석 결과 67
표 7. SEM 최대우도법에 의한 외생․내생변수의 요인 부하량 68
표 8. 신체적 자기개념 척도의 확인적 요인분석 결과 적합도 지수 69
표 9. 심리적 행복감 척도의 확인적 요인분석 결과 적합도 지수 70
표 10. 학교생활만족 척도의 확인적 요인분석 결과 적합도 지수 71
표 11. 변수간의 상관관계 74
표 12. 구조모형의 적합도 검증을 위한 전반적 지수 75
표 13. 수정모형의 적합도 평가 76
표 14. 최종 구조모형 경로계수와 유의도 검증 77
표 15. 최종 구조모형 경로계수 효과 분해 78

그 림 목 차
그림 1. 연구모형 4
그림 2. 자기 개념의 다차원적/위계적 모델 24
그림 3. 구조방정식 모형의 연구 절차 53
그림 4. 최종 구조모형 경로계수
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
피길연. (2011). 학교체육활동 참가 청소년의 신체적 자기개념과 심리적 행복감 및 학교생활만족의 관계.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/9478
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000256999
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2012-02-02
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.