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소셜 네트워크 서비스(SNS) 활동이 소비자의 지식창출 및 지속적 사용의도에 미치는 영향

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Author(s)
전수정
Issued Date
2011
Abstract
In this study we postulate that the consumption value plays an essential mediating role in the relationship between the social network service activities and the knowledge creation and continuous intention to use. Also, the two types of SNS play essential moderating roles in these relations.
A model integrating SNS activities, three forms of consumption value(informational value, social value, hedonic value), and the knowledge creation, continuous intention to use is tested using data of 266 SNS users.
The results of the data analysis showed that the social network service activities positively influence on the informational value, the social value, and the hedonic value. Also, the informational value and the social value have a significant impact on the knowledge creation.Also, hedonic value positively influences on the continuous intention to use. Finally, knowledge creation was a significant influence on the continuous intention to use. Thus, this study demonstrated that three dimensions of the consumption value indeed play a mediating role between the social network service activities and the knowledge creation and continuous intention to use. Above all, Both informational value and the social value were higher in the closed SNS(versus opened SNS). But There was no perceptional difference of hedonic value in both opened SNS and closed SNS.
Alternative Title
The Effects of Social Network Service Activities in the Consumers' Knowledge Creation and Continuous Intention to Use
Alternative Author(s)
Jeon, Su-Jeong
Affiliation
조선대학교 경상대학
Department
일반대학원 경영학과
Advisor
박종철
Awarded Date
2012-02
Table Of Contents
제 1 장 서 론 1
제1절 문제의 제기 1
제2절 연구의 목적 3
제3절 연구의 구성 4

제 2 장 이론적 배경 및 연구가설 설정 5
제1절 소셜 네트워크 서비스의 개념과 소비가치 5
1. 소셜 네트워크 서비스의 개념 5
2. 소비가치 8
제2절 가설의 설정 12
1. SNS 이용활동을 통한 소비가치 지각 12
2. 정보적 가치가 지식창출 및 지속적 사용의도에 미치는 영향 13
3. 사회적 가치가 지식창출 및 지속적 사용의도에 미치는 영향 15
4. 쾌락적 가치가 지속적 사용의도에 미치는 영향 16
5. 지식창출이 지속적 사용의도에 미치는 영향 17

제 3 장 연구방법 18
제1절 연구모형의 설계 18
제2절 자료수집 및 응답자 특성 19
제3절 변수 측정 및 절차 20
제 4 장 분석 결과 22
1절 신뢰성 및 타당성 검증 22
1. 수렴 타당도 검정 23
2. 판별 타당도 검정 24
제2절 가설 검정 26
1. 연구 모형 적합도 26
2. 연구 가설 검정 26

제 5 장 결 론 29
제1절 연구결과의 요약및 시사점 29
제2절 한계점 및 향후연구 33
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
전수정. (2011). 소셜 네트워크 서비스(SNS) 활동이 소비자의 지식창출 및 지속적 사용의도에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/9374
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000256782
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2012-02-02
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