CHOSUN

기업의 사회적 책임활동이 신뢰형성에 미치는 영향: 중국 소비자를 중심으로

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Author(s)
방광수
Issued Date
2011
Abstract
The Effects of Corporate Social Responsibility Activities on the Formation of Trust: Focusing on the Chinese Consumers

By Fang Guang Zhu
Advisor : Prof. Park Jong-Chul Ph.D.
Department of Business Administration,
Graduate School of Chosun University

Since Open Economy of China, The requirement for Corporate Social Responsibility(CSR) is continuously growing in china.
Different from the past studies, in this study we postulates that the cosumers` trust play an essential mediating role in the relationship between the four dimensions (economic, legal, ethical, and philanthropic) of corporate social responsibility activities(Park, Jongchul., kim, Kyungjin and Lee, Hanjoon, 2010) and the product/corporate evaluation. Three types of consumer trust: expertise trust, integrity trust and social benevolence trust.
The results of data analysis show that the corporate economic responsibility positively influence on the expertise trust, the corporate legal/ethical responsibility positively influence on the integrity trust and the corporate philanthropic responsibility positively influence on the social benevolence trust. Finally, our results indicate that the expertise trust, integrity trust and social benevolence trust have a significant influence on the corporate evaluation. Thus, this study demonstrates that trust indeed plays a mediating role between CSR and the product/corporate evaluation.
Key words: Corporate Social Responsibility(economic, legal, ethical, and philanthropic), Trust, Expertise Trust, Integrity Trust, Social Benevolence Trust, Product Evaluation, Corporate Evaluation.
Alternative Title
The Effects of Corporate Social Responsibility Activities on the Formation of Trust: Focusing on the Chinese Consumers
Alternative Author(s)
FANG GUANGZHU
Affiliation
조선대학교 대학원
Department
일반대학원 경영학과
Advisor
박종철
Awarded Date
2012-02
Table Of Contents
제1장 서론 1
제1절 연구배경 및 연구목적 1
제2절 연구방법 및 구성 3

제2장 이론적 배경 및 가설설정 4
제1절 기업의 사회적 책임활동 차원 4
1. 기업의 사회적 책임의 개념 4
2. 기업의 사회적 책임활동 차원 6
제2절 신뢰차원 10
1. 신뢰의 개념 10
2. 신뢰 차원 10
제3절 가설의 설정 13
1. 기업의 경제적 책임활동이 전문성 신뢰형성에 미치는 영향 13
2. 기업의 법률적/윤리적 책임활동이 정직성 신뢰형성에 미치는 영향 14
3. 기업의 자선적 책임활동이 사회 호의성 신뢰형성에 미치는 영향 15
4. 신뢰가 기업평가에 미치는 영향 15
5. 기업평가가 제품평가에 미치는 영향 16
제4절 연구모형 18

제3장 연구방법 19
제1절 표본의 선정 및 특성 19
1. 표본의 선정 및 자료수집 19
2. 표본의 특성 19
제2절 변수의 측정 21

제4장 실증분석 및 연구결과 23
제1절 실증분석 23
1. 측정도구의 신뢰성 검증 23
2. 측정도구의 타당성 검증 25
제2절 연구결과 27
1. 연구모형의 적합도 27
2. 연구가설 검증 28

제5장 결론 32
제1절 연구결과의 요약 32
제2절 연구결과의 시사점 33
제3절 연구결과의 한계점 및 향후연구 34

참고문헌 35

설문지 42
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
방광수. (2011). 기업의 사회적 책임활동이 신뢰형성에 미치는 영향: 중국 소비자를 중심으로.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/9308
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000256656
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2012-02-02
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