헬스클럽 서비스 품질이 구매행동에 미치는 영향
- Author(s)
- 전세환
- Issued Date
- 2010
- Keyword
- 헬스클럽|서비스 품질|구매행동
- Abstract
- 이 연구는 헬스클럽 서비스 품질이 구매행동에 미치는 영향을 규명하는데 그 목적이 있으며, 광주광역시내에 소재한 헬스클럽 중 5곳에서 1개월 이상 이용하고 있는 대상을 모집단으로 선정하여 총430부를 배포하여 응답문항이 누락된 불성실한 자료 22부를 제외한 408부를 실제 분석에 이용하였다.
본 연구에서의 측정도구는 헬스클럽 서비스 품질을 측정하기 위하여 허현미(1997)가 개발한 “공공스포츠시설의 서비스 질 연구”를, 구매행동은 유창조와 권익현(1997)의 설문지를 기초로 하였으며, 신뢰도를 알아보기 위하여 Cronbach′s α계수를 산출한 결과 .75~.82까지 나타나 이 설문지의 신뢰도는 비교적 신뢰할만하다고 판단되었다.
분석에 사용된 통계기법은 연구 목적에 따라 빈도분석(frequency analysis)과 다중회귀분석(multiple regression analysis)을 실시하였으며, 각 가설은 유의수준 α=.05에서 검증하였다
위의 연구방법과 절차를 통하여 다음과 같은 연구 결론을 얻었다.
첫째, 헬스클럽 이용자의 개인적 특성에 서비스 품질의 차이가 있는 것으로 나타났다. 구체적으로 성별과 연령에 따라, 남자가 여자보다 높게 인식하는 것으로 나타났으며, 연령이 높을수록 서비스 품질을 높게 평가하는 것으로 나타났다. 반면 운동경력에서 6개월 미만, 3~5년, 5년 이상, 1~3년순으로, 학력에서는 대학원이상, 고졸, 대졸, 중졸 순으로 나타났고, 통계적으로는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다.
둘째, 반복구매 의도에 영향을 미치는 서비스 품목요인으로는 주시설과 지도자 요인이 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 구전의도에 영향을 미치는 서비스 품목요인으로 주시설, 지도자, 직원 요인이 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.|This study aims at investigating how the service degree of gyms gives influence on Purchasing Behavior. For this, questionnaires were given to 430 members in five groups of Gwang-ju gyms who have been using their gyms more than a month. 408 sheets among them except 22 insincere answers were finally selected for actual analyzing activities.
Measuring tools for this study were basically quoted from "A Study on the Quality of Service in Public Sports Facilities." developed by Heo Hyun-mi (1997). To measure the purchasing behavior, questionnaires made by Yu Chang-jo and Gweon Ik-hyun (1997) were basically used after inspecting its reliability. The reliability of these questionnaires were proved with calculating a coefficient of Cronbach's a. The result was from 75 to 82, so it came out that the questionnaires had a quite high credibility. Statistical technique used in the analysis has been carried out according to purpose of the study like Frequency analysis and Multiple regression analysis. Each hypothesis was verified at the significance level of a=.05
Through the whole methods and procedures above, this study got to draw the following result.
First, some individual characteristics of members have made some differences in recognizing the service quality. To put it concretely, the difference in sex and age showed that men are preferred the good service that women did and the old gave higher attention to the service than the young did. As for the length of health experience, under 6 months showed the highest recognition in the service and then 3~5 years, more than 5 years and 1~3 years in order showed the next high interest. In the area of academic ability, the graduate students or more showed the highest interest and then high school students, college and middle school students the next. There appeared not a big significant difference in the statistics.
Second, the major sports facilities and instructors' abilities were marked as the most important factors of service quality that had effected on repeated purchasing behavior.
Third, next to the main facilities and leaders' abilities, staff members including trainers had given significant influence statistically to the oral intention of purchase as some service factors.
- Alternative Title
- The Influence of Service Quality in Health Club on Purchasing Behavior
- Alternative Author(s)
- sehwan Jeon
- Affiliation
- 조선대학교 체육대학원
- Department
- 일반대학원 사회체육학과
- Advisor
- 정명수
- Awarded Date
- 2010-08
- Table Of Contents
- 목 차
I. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구 목적 3
3. 연구 모형 4
4 연구 가설 4
5 연구의 제한점 5
6 용어 정의 5
II. 이론적 배경 7
1. 헬스클럽 7
1) 헬스클럽의 역사 7
2) 헬스클럽의 개념 7
3) 헬스클럽의 정의 8
2. 서비스 품질 9
1) 서비스 품질의 본질 9
2) 서비스 품질의 개념 10
3) 서비스 품질의 특성 13
3) 서비스 품질의 결정요인 15
3. 소비자의 구매행동 17
1) 구매행동의 개념 17
2) 반복구매 18
3) 구전의도 19
III. 연구방법 21
1. 연구대상 21
2. 조사도구 22
1) 설문지 구성 22
2) 조사도구의 신뢰도 22
3. 조사절차 22
4. 자료처리 23
IV. 연구 결과 24
1. 결과 24
1) 개인적 특성에 따른 서비스 품질의 차이 24
2) 헬스클럽 서비스 품질이 반복구매에 미치는 영향 25
3) 헬스클럽 서비스 품질이 구전의도에 미치는 영향 25
2. 논의 26
V. 결론 및 제언 29
1. 결 론 29
2. 제 언 20
참고문헌 31
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 체육대학원
- Citation
- 전세환. (2010). 헬스클럽 서비스 품질이 구매행동에 미치는 영향.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/8833
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000240334
-
Appears in Collections:
- General Graduate School > 3. Theses(Master)
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-
- AuthorizeOpen
- Embargo2010-08-25
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