CHOSUN

패러디를 이용한 전통회화 학습지도방안 연구:소규모농촌초등학교5-6학년을 중심으로

Metadata Downloads
Author(s)
한미선
Issued Date
2009
Abstract
본 연구자는「전통회화 패러디」지도 프로그램을 여러번 진행되면서 학생들의 ‘자기창조(재창조)’능력이 점차 좋아짐을 알 수 있었다. 또한 학생들의 적극적인 참여로 전통회화에 대해 깊이 이해하고 권위 있는 그림을 대하는데 두려움이 감소하였으며 표현력 향상과 더불어 미술수업에 대한 긍정적 태도변화를 설문지를 통해 확인할 수 있었다.|this study found that as the program of 「traditional painting parody」has been conducted, students' ability of 'self-creation (recreation)' has been also improved. In addition, deep understanding of traditional painting was improved and fear from meeting authoritative painting was reduced and affirmative attitude change of art class with improvement of expression ability was confirmed through questionnaire.
Alternative Title
A study on the Teaching Program for Traditional Paintings by Using ParodyFocus on the Small Group of 5 or 6th Graders in a Rural Primary School Focus on the Small Group of 5 or 6th Graders in a Rural Primary School)
Alternative Author(s)
HAN, MI SUN
Affiliation
미술학과
Department
일반대학원 미술학과
Advisor
진원장
Awarded Date
2010-02
Table Of Contents
그림 목록 2
표 목록 3
ABSTRACT 4

제1장 서론 1
제1절 연구의 필요성 및 목적 1
제2절 연구의 내용 및 방법 2
제3절 연구의 제한점 3

제2장 이론적 배경 5
제1절 패러디(paroad)의 정의 5
제2절 전통회화의 개념 14

제3장 전통회화 패러디의 수업지도방안 19
제1절 전통회화 지도의 필요성 19
제2절 전통회화 패러디의 학습 지도방안 19

제4장 전통회화 패러디 수업의 의의 및 성과 41
제1절 수업 후 학생들의 인식 41
제2절 전통회화 패러디 수업의 의의 및 성과 47

제5장 결론 및 제언 49
제1절 결론 49
제2절 제언 50

참고문헌 52
부록(설문지) 54
부록(참고작품) 58
그림 목차
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
한미선. (2009). 패러디를 이용한 전통회화 학습지도방안 연구:소규모농촌초등학교5-6학년을 중심으로.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/8627
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000239636
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2010-01-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.