CHOSUN

마르셀 뒤샹 작품에 나타난 앤드로지니의 차용과 그 특성에 관한 연구

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Author(s)
현수정
Issued Date
2009
Abstract
국문초록

마르셀 뒤샹 작품에 나타난
앤드로지니의 차용과 그 특성에 관한 연구


마르셀 뒤샹은 20세기 미술사에서 가장 영향력 있는 작가 중 한 사람이다. 기존 뒤샹 연구의 두 흐름은 '레디메이드의 선구자'로서 뒤샹과 1980년대 포스트모더니즘 문맥에서 강조된 '로즈 세라비'로서 뒤샹이 있다. '레디메이드의 선구자'로서 뒤샹이란 작가의 선택만으로 일반 산업 생산품을 미술로 수용하는 '레드메이드'를 통해 기존의 창작 개념, 예술에 대한 고정화된 이해를 반대하는 관점이다. 이에 반해 '로즈 세라비'로서 뒤샹은 그동안 연구에서 소외되어왔던 섹슈얼리티 문제를 부각시킨 것으로 페미니즘 연구자들에 의해 주목되었다. 이들 페미니스트들은 뒤샹의 여성 알터 에고인 로즈 세라비를 남성작가 중심주의에 대한 해체의 기원으로 파악하였다. 본 논문은 뒤샹 작품세계를 초기 뒤샹 연구 관점보다는 후자의 섹슈얼리티에 의한 관점에서 파악하고자 한다. 하지만 본 연구는 그들의 이론을 전적으로 따르기보다 뒤샹의 섹슈얼리티를 이해하는 새로운 코드로 '앤드로지니'를 중심으로 하여 그 차용과 특성에 대해 연구하고자 한다.
앤드로지니(Androgyny)란 무엇인가? 앤드로지니는 문자적으로 해석하면 두 개의 성이 하나의 몸에 결합되어 있는 것으로 남성성과 여성성이 함께 존재한다는 의미를 가진다. 이 용어는 남녀 양성의 몸을 지칭하는 헤르마프로디테로 혼용되기도 하지만, 여러 시대와 문화에 속에서 정신적인 의미로 이해되어 왔다. 고대의 종교와 신화, 중세의 연금술, 르네상스와 19세기 회화에 나타난 앤드로지니는 완전성, 통합성, 이중성과 애매성 같은 특징을 보이나 궁극적으로 '상대적인 것들의 화합(A Reconciliation of Opposites)'이라는 개념적 해석과 통한다. 뒤샹은 과거의 연금술로부터 앤드로지니를 차용하여 20세기의 시대적 분위기를 반영하는 독자적인 작품세계를 이루었다.
본 연구는 뒤샹 이전의 앤드로지니, 뒤샹과 동시대 미술 사조와의 상호 관계, 뒤샹 이후 현대미술에 대한 뒤샹의 영향을 중심으로 하여 미술사적 문맥에서 뒤샹의 앤드로지니에 대해 고찰하였다. 뒤샹의 전기, 중기, 말기를 대표하는 작품이며 앤드로지니를 함축하고 있는 세 작품 와 , 그리고 을 중심으로 분석하였다. 세 작품을 중심으로 각 작품에 나타난 앤드로지니의 차용과 그 특성에 대해 정리하면 다음과 같다.
첫째, 는 일명 '큰 유리'로 알려져 있듯이 커다란 유리로 된 작품이다. 상하 똑같은 크기의 유리 위에는 표현된 기계적인 드로잉은 기계주의미학과 관련되어 있다. 기계적인 형상들은 성적인 의미를 함축하고 있다. 의 성적인 메타포의 중심은 신부의 개화로 이것은 신부의 성적 절정을 의미한다. 신부의 개화로 상징화된 앤드로지니는 연금술과 관련하여 남성과 여성의 결합을 은유하고 있다. 하지만 이러한 성적 메타포는 신부와 독신자 사이에의 육체적 결합보다 지적이고 형이상학적인 세계를 추구하고 있다. 뒤샹은 시각적인 면에서 20세기 산업화되어져 가는 사회로부터 기계적인 드로잉을 차용하였고, 의미적인 면에서 연금술의 앤드로지니로 부터 성적 메타포를 차용하였다. 에 나타난 앤드로지니 차용의 특성은 기계주의에 대한 추종한 것이 아니라 오히려 물질화 기계화되는 사회에 대한 비판 의도가 내포된 것이다. 작품에 표현된 성적 메타포로서 앤드로지니는 신부와 독신자, 정신주의와 기계 물질주의, 높은 것과 낮은 것 같은 '상대적인 것들의 화합'을 지향하고 있다.
둘째, 뒤샹은 1920년대 초반에는 여성으로 분장하여 라는 사진 이미지를 만들었고 그 이름으로 작품에 서명하였다. 또한 뒤샹은 레오나르 다빈치의 모나리자 얼굴에 콧수염과 턱수염을 그린 를 통해 모나리자의 성 정체성을 애매하게 하였고 고전 작품을 새로운 시각으로 바라보게 했다. 여성인 모나리자를 남성으로 만든 와 남성인 자신을 여성으로 만든 에는 미묘한 상관관계가 있다. 두 작품은 고정된 성 정체성을 부정하고 성적 차이의 이분법을 해체하고 있다. 로 표현된 앤드로지니는 20세기 전반기 남성 중심적인 성 인식으로부터 여성의 사회적 진출과 젠더 의식을 반영하고 있고 시각적인 면에서도 당시 새롭게 등장하는 신여성들의 모습을 닮아 있다. 는 연금술에서 남녀 합일에 의해 지향되었던 앤드로지니를 바탕에 두고 있지만 성 정체성의 문제를 작품에 구체화시킴으로 사회적 현실을 반영하는 특성을 보인다.
셋째, 은 뒤샹의 마지막 대표적인 작품이다. 이 작품은 여러 요소가 결합된 삼차원 공간의 구조물(앗상블라주)로 1946년부터 66년까지 20년 동안 비밀리에 제작되었다. 은 생전의 다른 작품과 비교해 시각적으로나 규모에 있어서도 매우 예외적인 구성과 표현으로 되어 있다. 이 중 가장 논란이 되는 것은 중심에 놓여 있는 다리를 벌리고 누워 있는?몸?과 두 개의 구멍으로 그것을 엿보게 되어 있는 구조이다. 드러난 '몸'은 의 추상적 이미지의 신부가 삼차원의 형상으로 구체화된 것이지만, 제시된 성 정체성이 애매하다. 그것은 정확히 헤르마프로디테의 몸은 아니지만 뒤샹 연구자들에 의해 앤드로지니로 해석되고 있다. 더욱이 이 작품에서 관음적인 시선과 '몸'으로 제시된 노골적인 에로티시즘의 표현에도 불구하고 에로티시즘을 전복시키고 있다. 이 작품에서 환락적인 이미지는 단지 시각적인 외연일 뿐, 미술의 구조에서 작품과 관객의 열린 만남이라는 뒤샹의 의도가 함축되어 있다. 이 작품에서 관객은 작품의 부분이 되어 있고, 작품과 관객 사이는 주체와 객체의 관계가 아닌 상호주체적인 입장이 되어 있다.
이상 뒤샹의 세 작품에 나타난 앤드로지니를 정리하자면 과거 연금술로부터 앤드로지니를 차용하여 에서는 기계주의 미학, 에서는 사회적 성 정체성의 문제, 그리고 에서는 미술작품의 이해에 있어 작품과 관객의 관계로 시각화시켰다. 또 이것들은 작품 안에서 대립적인 요소의 긴장이 해소되고 앤드로지니를 통해 더 높은 단계의 화합으로 승화되는 '상대적인 것들의 화합'이라는 개념적 해석의 공통점을 가지고 있다. 결론적으로 뒤샹의 작품에 나타난 앤드로지니의 차용의 특징이란 과거 유산을 오늘의 문제와 관련하여 어떻게 해석할 것인가를 보여준다. 뒤샹의 작품에 나타난 앤드로지니 차용은 포스트모더니즘 미술에서도 중요한 전략이 되고 있듯이, 뒤샹이 미술사에 던져놓은 여러 개념과 표현의 방법은 미술사의 진행에 따라 계속적으로 재평가되고 있다.|ABSTRACT

A Study on the appropriation of 'Androgyny'
and its Characteristics in Marcel Duchamp's work

Soojung Hyun
Advisor: Prof. Seunghwan Kim PH. D.
Department of Aesthetic and Art History
Graduate School of Chosun University



Marcel Duchamp (1887-1968) is one of the most influential and considerable artist of the twentieth century. Duchamp's influence which had started during the period of Dada and Surrealism continued to evaluate in the time of Neo-Dada, Pop Art, and Conceptual Art. The study about Duchamp is a main and controversial topic in modernism and postmodernism art history. There is two prominent topics in the study of Duchamp: One is "Daddy of Dada, or the invention of "ready- made", the other is the pioneer of feminism as Rose S?lavy. Duchamp's radical attitude about art is asserted by art historians of Avant-garde like Peter B?rge. The concept of ready- made dissented from conventional ideas about the artist's role in the creation of art and about original and unique artistic products. "Duchamp as Rose Selavy" is asserted by art historians of feminism like Amelia Jones. The studies of feminism or queerism emphasized that Duchamp's female alter ego Rose Selavy was intended for encountering against male-centric patriarchy society. The topic of "Duchamp as Rose Selavy" is based on understanding the sexuality of Duchamp's work. I am also interested in the problem of sexual identity about Duchamp's work. But I don't follow the theory of feminism. This study is an exploration of Duchamp's work by a new core. That is based on of the idea of 'Androgyny'. The purpose of this study is to analyze the appropriation of 'Androgyny' and its Characteristics in Marcel Duchamp's work.
What is the meaning of 'Androgyny'? The term androgyny, comes from Androgynos in the Geek language. Androgynos combines two words meaning man 'Andros' and woman 'Gyne'. It literally means a combining of sexes or an interplay of the opposites of 'masculinity' and 'feminity' in one figure. Though it can be represented the physical bisexuality of the hermaphrodite, that is a very limited and misunderstood usage of the term. The meaning of 'Androgyny' is not only from the physical concept but also from spiritual concept which is based on the ideal of religion and metaphysic. I analogized of the iconography of 'Androgyny' in the three parts of art history: Region and mythology in ancient times, Alchemy in medieval times, paintings of Renaissance and 19 century. The meaning of 'Androgyny' is constantly reinterpreted as relate to different cultures and different time, but I could epitomize three concepts: wholeness, Unification, and Duality or Ambiguity according to each part.
How could Duchamp get the idea of Androgyny in his work as an artist of 20 century? Though Duchamp didn't reveal how he get the idea, he acknowledged the influence of Alchemy. When Robert Lebel asked him about that, he answered he naturally admitted that without any consciousness. He might read some books about Theosophy or Alchemy. Androgyny is the primal symbol of Alchemy. There are many versions of Androgyny in the Alchemical book illustrations. The images of Androgyny were well known to Modern artists in the early 20th century. The artists of Dada, Surrealist era rendered Androgyny images in their works. We can see the Androgyny images in the works of Max Ernst, Jean Arp, and Salvador Dali etc. Duchamp developed his own way to appropriate images of Androgyny in his works.
I studied about my theme in three main works of Duchamp: The Bride Stripped Bare by Her Bachelors, Even (1915-1923), Rose Selavy (1921), and Given: 1. The Waterfall, 2. The Illuminating Gas (1946-66) which are the main Duchamp's works as the early, the middle, and the last time. Duchamp didn't want to repeat himself, each work was made by quite different expression, material, and concept to reveal of Androgyny. But there is a very significant point in Duchamp's works, he emphasized on the combination of visual and spiritual side in art. Androgyny also can be revealed by a visual form and it implies a certain meaning or concept. I researched the works by this point. The summary of this research about Characteristics of the appropriation of Androgyny in three main works are as fellows:

First, The Bride Stripped Bare by Her Bachelors, Even is commonly know the Large Glass, it is made by glass. The Large glass consists of is two realms. Above is the realm of the Bride, below is the realm of the Bachelors. The images of Bride and the realm of the Bachelors look like mechanical drawing. As Duchamp said the cerebral of genesis of the Large Glass was technical thing, the mechanical drawing of the Large Glass was related to the mechanical aesthetic of industrial objects. Duchamp made another work with same title of "The Bride Stripped Bare by Her Bachelors, Even" that is called Green Box. That is an essential counterpart to the material work it describes verbally about the Large Glass. According to the explanation of Green Box the meaning and role of mechanical figures indicate the metaphor of sexuality as the main narrative. The mechanical figures express his autobiographical experiences and relations to sexual and emotional references, including alchemist symbolism. The center of sexual metaphor of the Large Glass is Bride's blossoming that means her orgasm, but the Bachelors didn't reach their sexual desire. The metaphor of the Bride's orgasm means the idea of Androgyny in the Alchemy. The bride's blossoming isn't experienced by physical connect between male and female, that is intellectual and metaphysical pursuit.
These two elements in the Large Glass are the mechanical aesthetic and sexual metaphor. Duchamp appropriated the mechanical aesthetic from the mechanism in the early 20 century and sexual metaphor from the idea of Androgyny in the Alchemy. one is visual part, the other is conceptual part in the work. There is one important thing to understand Duchamp's mechanical aesthetic. He used the mechanical drawings for avoiding the methods of making art in which the artist's hand would not be stressed. As he said " I propose to strain the laws of Physics.", his intention is for irony of mechanism. The appropriation of Androgyny in the Large Glass is characterized by the criticism of the material machine civilization and the ideal by sexual metaphor. The sexual metaphor means the reconciliation of opposites like Bride and Bachelors, spiritualism and mechanism, above and below.
Second, Rose Selavy was one of the pseudonyms of artist Marcel Duchamp. He used the name as the byline on written material and signed his several works. The image of Rose Selavy emerged in 1921 in a series of photographs by Man Ray as Duchamp dressed up as a woman. Duchamp changed his own gender and identity, also he made Leonardo's Mona Lisa a man by drawing a mustache and a goatee on the cheap postcard-sized reproduction and appending the title, "L.H.O.O.Q". By making the gender of the Mona Lisa ambiguous, Duchamp presented his views with a new perspective at a classic work of art. There is some connection between L.H.O.O.Q. and Rose Selavy. He displaced the convinced sexual and gender identity. The gender issue of Duchamp's work could be influenced by the rise woman's emancipation movement and the appearance of New Woman. The photograph image of Rose Selavy is represented by the image of New Woman. What is the Characteristics of the appropriation of 'Androgyny' in Rose Selavy? Duchamp's intention to make his woman's alter-ago can be interpreted two points. One He kept the idea of Androgyny in Alchemy as a union of male and female principles of creativity, the other is the appropriation of Androgyny. He appropriated social recognition about gender's prejudice and counteracted about social stiffness. He combined the idea of Androgyny in past Alchemy and social sexual issue in the early 20 century. Another important thing is he used humor and irony to make his works delight not to make them serious.
Third, Given: 1. The Waterfall, 2. The Illuminating Gas is Duchamp's final masterwork. The work had been secretly constructed from 1946 to 1966, it wasn't revealed until Duchamp's death (Oct. 2th. 1968). This elaborate three-dimensional assemblage offered an extraordinary shocking experience. Viewers can see inside by a pair of peep holes on the wooden door which makes a block between inside and outside. The sight of voyeur gazes a realistically constructed nude (naked body) lying with the spread legs on twigs, and holding a gas lamp in one hand. While behind it, there is a waterfall which looks water is falling down. The waterfall is not real, it is a cyclical phenomenon in perpetual machine. The most controversial part of this work is the naked body in the center of the voyeuristic sight. Because the genitalia doesn't look natural. Not only is there no hair at all, but it has ambiguity as a sexual organ. Scholars of Duchamp interpreted the naked body as an androgyne. But it is not a figure of hermaphrodite, it is a symbolized figure as Androgyny. We should think the beyond of physical version to understand his complex ideas behind Duchamp's enigmatic construction.
I found a clue to understand the work in the title, 'Given: 1. The Waterfall, 2. The Illuminating Gas'. 'Given' is a condition to be granted two elements, 'the waterfall and the Illuminating Gas'. What do two elements symbol? The title is at the preface of Green Box. That means Given is another version of the Large Glass. According to the connection of two works, the Waterfall is a symbol of female and the Illuminating Gas is a symbol of male. Actually Androgyne, the naked body at the center of the work is the condition of 'Given'. Two symbols support the central theme to make the balance of female and male. The condition of Given is two poles in this work, one is the naked body of the inside and the other is viewers of the outside. He said about that in his lecture, the creative act is not performed by the artist alone; the viewers contribute to the creative act by deciphering and interpreting its inner qualifications. The naked body is a just visual apparition. He strongly revealed eroticism in this work, but Androgyny is an allegorical appearance. The idea of Androgyny is getting more conceptualized. There is Duchamp's play and intrigue in this work, he hided the essential meaning behind the surface of sexuality. Given has an imagery of conceptual ambiguity. The appropriation of Androgyny is represented by the reconciliation between art works and viewer, the moment and perpetuation especially on the structure of art world. That is not the situation of a conclusion but an open-ended category.
Now to conclude, Androgyny is from a old concept of "coincidentia oppoitorum(unity of opposites)", Duchamp used the idea of Androgyny in his works by the appropriation to related to his period's social issue, like mechanical aesthetic, the problem of sexual identity, and the structure of art world. Duchamp is not an artist who rejected the tradition and the heritage of art history, he showed the ways how to make art between past's heritage and present's concern. He didn't have any intention about postmodernism, but the idea of appropriation in his works is one of the most important strategy of postmodernism. The study of Androgyny in Duchamp gives a new version to understand Duchamp in the continuity of art history.
Alternative Title
A Study on the Appropriation of 'Androgyny' and its Characteristics in Marcel Duchamp's work
Alternative Author(s)
Hyun Soo Jung
Affiliation
미학미술사학과
Department
일반대학원 미학-미술사학과
Advisor
김승환
Awarded Date
2010-02
Table Of Contents
목 차

도판목록
Abstract

Ⅰ. 서 론.......................................................1

1.1. '레드메이드의 선구자'로서 뒤샹으로부터 '로즈 세라비'로서 뒤샹....... 1
1.2. 앤드로지니 관점으로 뒤샹 읽기의 중심과제....................... 3

Ⅱ. 뒤샹 이전 미술사에 등장하는 앤드로지니의 도상과 의미 ....9

2.1. 앤드로지니의 기원........................................ 9
2.1.1. 신화 세계의 헤르마프로디테............................10
2.1.2. 종교의 상징으로 표상된 앤드로지니 ......................12
2.2. 연금술의 앤드로지니..........................................16
2.3. 모더니즘이전 회화로 표현된 앤드로지니 ..................19
2.3.1. 남성성과 여성성이 결합된 이상적인 미....................20
2.3.2. 성 정체성의 애매함과 데카당스...........................24

Ⅲ. 뒤샹과 앤드로지니.......................................................32

3.1. 기계주의 미학과 성적 메타포.................................34
3.1.1. 20세기 초 기계주의 미학.................................35
3.1.2. 구성의 두 요소: 기계적 도상과 성적 메타포....44
3.1.3. 의 성적 메타포로 표상된 앤드로지니...........53

3.2. 성적 타자화와 고정된 성 정체성의 해체 .....................62
3.2.1. 뒤샹의 알터 에고: 뒤샹 혹은 로즈 세라비..................62
3.2.2. 다다의 문맥으로 던져진 성 정체성 문제:
와 ....................70
3.2.3. 초현실주의와 뒤샹의 앤드로지니: 성 인식의 차이점.......76

3.3. 에로티시즘과 관음적 시선의 전복............................85
3.3.1. 의 드러난 '몸'.............................86
3.3.2. 에로티시즘의 전략과 앤드로지니.............................96
3.3.3. 작품, 관객, 그리고 열려진 결말............................... 104


Ⅳ.뒤샹 영향과 포스트모더니즘 미술에서 앤드로지니의 다양한 양상....................115

4.1. 행위미술로 표현된 앤드로지니................................116
4.2. 패러디되는 앤드로지니........................................124
4.3. 무성(無性)적 앤드로지니 ..................................129

Ⅴ. 결론.......................................................132

참고문헌.......................................................136

마르셀 뒤샹 연대기............................................146

국문초록.......................................................148
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교
Citation
현수정. (2009). 마르셀 뒤샹 작품에 나타난 앤드로지니의 차용과 그 특성에 관한 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/8482
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000239317
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2010-01-25
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