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국외 태권도 수련생의 태권도 인식에 따른 국가 이미지가 방문의도에 미치는 영향

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Author(s)
곽병호
Issued Date
2009
Abstract
본 연구는 태권도 인식에 따른 대한민국 국가이미지 형성요인과 방문의도를 분석하여, 태권도를 활용한 국외 마케팅 전략과 태권도와 대한민국 국가이미지와 관련된 산업육성 정책의 준거를 제시하기 위한 목적으로 수행되었다.

본 연구의 목적 달성을 위해 2009년 6월 21일부터 8월 30일까지 국내외 태권도 관련 행사 참가자와 국외 태권도 수련생 1,089명을 대상으로 인구통계학적 특성, 태권도에 대한 인식, 대한민국의 인지적 이미지, 대한민국의 정서적 이미지, 방문의도 요인을 분석하기 위해 설문조사를 실시하였다. 설문조사에 사용된 조사도구는 자기평가기입법에 의한 설문이었으며, 설문지의 타당성과 신뢰도는 선행연구에서 내용타당성을 확보한 이후 사전조사를 통해 조사에 사용할 설문지의 기초 타당성을 확보하였으며 탐색적 요인분석과 내적 일관성 분석을 통해 구성타당도와 신뢰도를 검증하였다. 자료 분석은 평균 및 표준편차 등의 기술통계 분석을 통해 자료 특성을 파악하였으며 연구가설을 검증하기 위해 일원분산분석(One-way ANOVA)과 다중 회귀분석(multiple regression analysis)을 사용하여 다음과 같은 결론을 도출하였다.

첫째, 인구통계적 특성에 따른 태권도에 대한 인식의 차이는 여성보다 남성이 태권도에 대해 호의적으로 인식하고 있으며, 태권도 수련기간이 많을수록 태권도 수련이 정신 수양과 자기 방어술로 좋으며, 태권도를 통해 다양한 대한민국의 문화 활동에 참여할 수 있다고 인식하고 있는 것으로 나타났으며, 태권도를 수련하고 싶은 사람들은 태권도에 대한 관심과 지식, 태권도 수련이 가져오는 효과가 좋을 것이라고 지각하고 있는 것으로 나타났다. 인구통계적 특성에 따른 대한민국 국가이미지 인식에 대한 차이는 여성보다 남성이, 연령이 많을수록, 1회 이상 방문경험이 있는 경우가 방문경험이 없는 경우보다, 태권도 수련기간 많을수록, 태권도 선수가 되려는 목적을 가진 집단이 대한민국 국가이미지에 대해 호의적으로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 인구통계적 특성에 따른 방문의도에 대한 차이는 연령이 낮을수록, 단순한 관광목적보다 태권도 경기를 참가할 목적인 경우, 수련기간이 ‘3년이상’인 경우와 수련목적이 ‘호신’이나 ‘선수가되려는’ 욕구가 클수록 대한민국에 방문하고자 하는 의도가 높은 것으로 나타났다.
둘째, 태권도에 대한 관심과 수련효과가 높다고 인식할수록 대한민국은 민주적이며, 정치적으로 안정되어 있으며, 수출을 많이 하는 강대국으로 인식하고, 태권도를 통하여 다양한 대한민국의 문화 활동과 문화적 시각을 넓힐수 있다는 호의적인 국가이미지 형성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 태권도에 대한 관심이 많거나 태권도 경기의 품새, 겨루기, 격파에 대해 잘 알고 있으며, 태권도 경기에 대한 관람의도가 많을수록, 대한민국은 흥미있고, 매력적이며, 여유롭고 조용하며, 청결하고 편안하며, 활동적이고 활기찬 나라로 인식하는 것으로 나타났다.
넷째, 대한민국의 인지적 이미지인 역사와 전통, 선진화정도, 문화‧국민성에 대해 호의적으로 지각할수록 대한민국은 매력적이고, 쾌적하며, 활동적인 국가로 인식하는 것으로 나타났다.
다섯째, 대한민국을 방문하고 싶은 의도에 영향을 미치는 요인으로 대한민국은 예절과 질서를 잘 지키며, 경치가 아름답고 사회복지제도가 잘 갖춰진 나라이며, 정치적으로 안정되어 있으며, 수출을 많이 하는 나라로 인식할수록 방문의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
여섯째, 대한민국은 안전하고 조용하며, 편안하고 깨끗한 나라이며, 유쾌하고 친절하다고 느낄수록 대한민국을 방문하고 싶은 욕구가 커지는 것으로 나타났다.

결론적으로 국외 태권도 수련생의 태권도 인식에 따른 국가 이미지와 방문의도에 미치는 영향을 분석한 모든 연구가설은 채택되었으며, 이러한 연구결과는 선행연구에서 도출된 연구변인간의 관계성을 실증적으로 지지해 주고 있었다. 따라서 대한민국에 대한 방문의도를 높이기 위해서 단계적인 마케팅 전략이 필요하겠다. 이는 태권도에 대한 호의적인 인식을 바탕으로 대한민국에 대한 인지적 이미지와 정서적 이미지에 긍정적인 영향을 미쳐 궁극적으로 방문하고자 하는 의도 높이는 전략적 접근이 필요하겠다.|The purpose of this study was to suggest overseas marketing strategy using Taekwondo and the reference of industrial promotion policy associated with Taekwondo and Korea's national image by analyzing factors which formed Korea's national image and intention of visiting Korea according to Taekwondo perception.
In order to achieve this purpose, the questionnaire survey was conducted with 1,089 participants in domestic or international Taekwondo events and overseas Taekwondo trainees from June 21 to August 30, 2009. The question items included demographic characteristics, perception on Teakowndo, Korea's national image, Korea's emotional image, and the intention of visiting Korea. A self-administered questionnaire was used for the research instrument. For the validity and reliability, the basic validity of questionnaire was established through pre-survey after content validity was ensured in previous researches. Construct validity and reliability was tested through exploratory factor analysis and internal consistency analysis. Descriptive statistics such as mean and standard deviation was used to analyze data characteristics, and one-way ANOVA and multiple regression analysis was used to test research hypotheses. Finally the following conclusion was drawn.
First, as for the difference in Teakwondo perception according to demographic characteristics, males perceived Taekwondo with a more favorable eye than females; as people trained Taekwondo long, their perception on the moral culture and self-defense of Taekwondo became positive and they thought that they could participated in various cultural activity of Korea through Taekwondo; and people who wanted to train Taekwondo had more interest in and knowledge of Taekwondo and more positive perception on its training effect. As for the difference in Korea's national image according to demographic characteristics, the male group, the older age group, the visit experience at least once group, the longer period of Taekwondo training group, and the having a goal to become a Taekwondo player group showed more favorable perception on Korea compared to counterpart groups. As for the difference in the intention of visiting Korea according to demographic characteristics, the younger age group, the participation in Taekwondo games group, the 'more than three-year period' of Taekwondo training group, and the having a goal of 'self-protection' and to 'become a Taekwondo player' showed a higher intention of visiting Korea.
Second, as people had a more interest in Taekwondo and believed more positive effect on Taekwondo, they thought that Korea was democratic and stable in politics and a powerful country with many exports. It suggested that Taekwondo contributed to broadening one's outlook on Korea's cultural activity and had a positive effect on the formation of a friendly national image.
Third, as people had a more interest in Teakwondo and more knowledge of pumsae, sparring, and breaking, and a more intention to watch Taekwondo games, they perceived that Korea was an exciting, attractive, easy, tranquil, clean, comfortable, dynamic, and lively country.
Fourth, as people was favorable in the history, tradition, advanced level, and culture․nationality of Korea, they perceived that Korea was an attractive, agreeable, and dynamic country.
Fifth, as for factors influencing the intention of visiting Korea, as people thought that Korea observed etiquette and order well, had a beautiful scenery and good welfare system, was stable in politics, and had many exports, their intention of visit became more positive.
Finally, as people felt that Korea was a safe, tranquil, comfortable, clean, agreeable, and kind country, their desire to visit Korea became greater.

In conclusion, all hypotheses which analyzed the effects of national image on the intention of visit in overseas Taekwondo trainees according to Taekwondo perception were adopted and their results empirically supported relationship among all research factors derived from previous research. Accordingly, a stepwise marketing strategy is greatly necessary to reinforce the intention of visiting Korea. In other words, favorable perception on Taekwondo will have a positive effect on the perceptive and emotional image of Korea and ultimately it will enhance the intention of visiting Korea.
Alternative Title
Effects of National Image on the Intention of Visit in Overseas Taekwondo Trainees according to Taekwondo Perception
Alternative Author(s)
Kwak, Byung-Ho
Affiliation
조선대학교 체육대학
Department
일반대학원 체육학과
Advisor
윤오남
Awarded Date
2010-02
Table Of Contents
제1장 서론 ………………………………………………… 1
제1절 연구의 필요성 …………………………………………… 1
제2절 연구의 목적………………………………………………… 4
제3절 연구가설…………………………………………………… 4
제4절 연구모형…………………………………………………… 5
제5절 연구의 제한점……………………………………………… 6
제6절 용어의 정의………………………………………………… 7

제2장 이론적 배경………………………………………… 9
제1절 태권도의 정의……………………………………………… 9
제2절 태권도의 효과와 가치…………………………………… 14
제3절 태권도의 국외 현황……………………………………… 19
제4절 국가이미지………………………………………………… 28
제5절 방문의도…………………………………………………… 48

제3장 연구방법…………………………………………… 53
제1절 연구대상 및 표집방법…………………………………… 54
제2절 조사도구…………………………………………………… 55
제3절 자료처리…………………………………………………… 62
제4장 연구결과…………………………………………… 63
제1절 조사대상의 인구통계적 특성…………………………… 63
제2절 인구통계적 특성에 따른 태권도인식, 대한민국에 대한
인지적‧정서적이미지, 방문의도의 차이……………… 68
제3절 태권도에 대한 인식이 인지적 국가 이미지에 미치는 영향 … 88
제4절 태권도에 대한 인식이 정서적 국가 이미지에 미치는 영향 … 91
제5절 인지적 국가 이미지가 정서적 국가 이미지에 미치는 영향 … 93
제6절 인지적 국가 이미지가 방문의도에 미치는 영향 ………… 96
제7절 정서적 국가 이미지가 방문의도에 미치는 영향 ………… 97
제8절 가설검증 요약…………………………………………… 99

제5장 논의 ……………………………………………… 100
제1절 조사대상의 인구통계적 특성………………………… 100
제2절 가설검증에 대한 논의………………………………… 101

제6장 결론 및 제언 …………………………………… 108
제1절 결론……………………………………………………… 108
제2절 제언……………………………………………………… 110

제7장 국외 태권도활성화를 위한 마케팅전략……… 112

참고문헌 ………………………………………………… 115
설문지
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교
Citation
곽병호. (2009). 국외 태권도 수련생의 태권도 인식에 따른 국가 이미지가 방문의도에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/8452
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000239254
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2010-01-25
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