CHOSUN

음료광고 디자인에서 브랜드색채와 일러스트레이션의 표현에 관한 연구

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Author(s)
이선미
Issued Date
2008
Abstract
현대인은 광고의 홍수 속에서 살아가고 있으며 광고환경은 점차 복잡해지고 있다. 현대는 개성의 시대이며 과학과 기술의 발달로 인한 제품기술의 발달은 소비자로 하여금 제품의 품질보다 상품의 디자인과 색채를 구매하게 한다. 광고에서 이미지를 나타내는 것이 제품의 디자인과 색채이다. 브랜드색채는 제품의 기획에서 판매와 설득, 구매촉진에 영향을 주는 광고에 이르기까지 주요 변수로 작용하며 브랜드이미지와 매출을 증감시키는 중요한 요소이기도 하다. 따라서 광고에서의 색채차별화전략은 브랜드의 인지도와 경쟁력을 높이고 소비자의 구매행동에 영향을 준다.

본 논문은 「음료광고 디자인에서 브랜드색채와 일러스트레이션의 표현에 관한 연구」로
제 1장에서는 서론으로 연구배경 및 목적, 연구의 범위 및 방법을 제시하였다.
제 2장에서는 음료광고디자인에 대한 이론적 배경을 연구했다. 즉 광고에 대한 정의와 개념 및 브랜드색채, 광고의 역할과 기능, 광고표현효과와 전략, 광고색채표현의 전략적 특성, 컬러 마케팅의 개념, 컬러마케팅의 사례 등을 이론적으로 연구 정리하였다.
제 3장에서는 브랜드색채와 일러스트레이션 및 음료의 논리 및 국내 음료시장의 현황을 정리하였다.
제 4장에서는 국내음료브랜드 현황과 음료브랜드 용기디자인을 알아보고 브랜드색채와 일러스트레이션의 표현분석을 위해 국내 음료광고(인쇄광고 및 TV광고, 인터넷광고)와 음료패키지디자인에 대한 일러스트레이션, 브랜드색채, 레이아웃 등을 연구 분석했다. 제 5장에서는 음료광고와 제품패키지디자인에서 브랜드색채와 일러스트레이션의 표현이 소비자에게 주는 영향을 연구했다. 즉 시각적 효과, 음료브랜드의 구입과 선호도, 구입경로, 음료별 선호색채 그리고 어떠한 색채의 광고가 소비자에게 선호도가 높은지에 대해 조사함을 뜻한다. 따라서 본인이 설정한 가설을 토대로 실제적인 설문조사를 전국단위(서울, 부산, 대전, 광주)로 실시하였다. 또한 그 내용은 지역별, 성별, 연령, 직업 등으로 실증적 실험연구를 실시했으며, 그 설문의 결과에 대한 연구 분석을 정리하였다.

결론 및 제언에서는 다음과 같은 분석결과를 얻었다. 국내 음료 브랜드 선호도는 지역과 연령에 따른 브랜드 선호도에서 유의한 차이가 있으며 성별과 직업에 따른 브랜드 선호도는 유의한 차이가 없었다. 그러나 국내 음료 브랜드의 선호도 현황은 응답자의 65.4%가 선호하는 브랜드가 있는 것으로 나타났다.
선호하는 브랜드 이유로는 ‘제품의 맛’이 가장 높게 나왔고> 제품에 대한 믿음> 브랜드인지도> 제품의 디자인 순으로 나타나 대부분이 제품의 맛을 중시하는 것을 알 수 있었다.
정보수집경로는 ‘TV’가 가장 높게 나왔으며, 브랜드별 차별성을 느끼는지에 대해서 ‘그렇다’의 응답이 44.0%로 가장 높게 결과가 나왔다. 선호하는 광고디자인의 요소는 ‘전체적인컬러’가 가장 높게 나왔고> 광고모델> 광고문구> 레이아웃> 기타 등의 순으로 결과가 나왔다.
선호하는 패키지디자인요소는 ‘전체적인컬러’가 가장 높게 나왔고> 용기형태> 일러스트레이션> 로고타입> 심볼> 기타 등의 순으로 결과가 나왔다. 선호하는 국내음료 브랜드로는 롯데칠성> 남양유업> 해태음료> 동아오츠카 등의 순으로 나타났으며, 선호음료는 ‘주스’가 가장 높게 나왔고> 우유> 기능성음료> 탄산음료> 커피> 혼합음료 등의 순으로 결과가 나왔다.
선호음료 용기는 ‘PET’가 가장 높게 나왔으며, 선호음료 용량은 350ml’가 가장 높게 결과가 나왔다.

‘국내 음료광고에서 색상계열별로 나타나는 색채이미지는 서로 다르게 나타날 것이다’인 가설3에 대한 연구 분석 결과는 다음과 같았다. 빨간색(RED)계열에 연상되는 색채이미지는 ‘화려함’이 가장 높게 나왔고, 노란색(YELLOW)계열에 연상되는 색채이미지는 ‘부드러운’이 가장 높게 나왔다. 또 초록색(GREEN)계열에 연상되는 색채이미지는 ‘자연적인’이 가장 높게 나왔고, 보라색(PURPLE)계열에 연상되는 색채이미지는 ‘화려함’이 가장 높게 나왔고, 검정색(BLACK)계열에 연상되는 색채이미지는 ‘차분함’이 가장 높게 나왔다. 그리고 다색(Multicolored)계열이 연상되는 색채이미지는 ‘가벼움’이 가장 높게 나왔다.
‘국내 음료광고에서 음료별로 어필할 수 있는 색채가 서로 다르게 나타날 것이다’인 가설4에 대한 음료별 색채비교 분석결과는 다음과 같다.

탄산음료를 어필할 수 있는 색채는 ‘파란색’이 가장 높게 나왔고, 주스를 어필할 수 있는 색채는‘오렌지색’이 가장 높게 나왔고, 미과즙음료를 어필할 수 있는 색채는 ‘파란색’이 가장 높게 나왔고, 먹는 샘물을 어필할 수 있는 색채는 ‘투명이 가장
높게 나왔다. 그런가하면 커피를 어필할 수 있는 색채는 ‘갈색’이 가장 높게 나왔고, 차음료를 어필할 수 있는 색채는 ‘초록색’ 이 가장 높게 나왔다.

소비자의 소비욕구와 상품에 대한 가치관의 변화는 음료광고나 제품패키지디자인에서 소비자의 감성과 이미지 창출, 욕구 등을 충족시켜주는 제품을 선호하는 경향을 나타내고 있다. 음료광고와 패키지디자인에서의 색채는 제품의 특성이나 맛에 기반을 둔 제품 원료를 연상시키는 컬러를 주로 사용하고 있다. 예를 들면 초록매실은 제품의 속성을 연상시키는 색채인 그린컬러(Green Color)를 사용하고 있으며 오렌지과즙 음료는 오렌지의 원료를 부각시켜 오렌지컬러(Orange Color)를 사용하고 있다.
생수의 경우는 시각적으로 시원하고 깨끗한 이미지를 부각시켜 블루컬러(Blue Color)를 주로 사용하고 있다. 또한 청량음료광고와 제품패키지 디자인은 소비자의 시선을 사로잡는 레드컬러(Red Color), 오렌지컬러(Orange Color), 옐로우컬러(Yellow Color)계열의 식욕을 돋우는 컬러를 주로 사용하고 있다.
이것은 국내 음료브랜드에서는 대체적으로 주목성을 끄는 원색의 컬러를 사용하거나 제품원료의 동일계열의 색상을 사용하고 있음을 의미한다. 따라서 본 연구의 결과 제품의 첨가물 재료나 타깃이 세분화 되면서 그에 따른 「다양한 칼라와 형태를 통한 차별화된 전략과 제품의 특성에 알맞은 컬러마케팅전략」이 소비자에게 가장 어필할 수 있는 음료광고와 제품패키지디자인으로 요구됨을 알 수 있다.
따라서 음료광고 디자인에서는 브랜드색채와 일러스트레이션의 표현에 관한 연구를 통해 음료광고에서 「색채표현의 차별화 전략」이 무엇보다 중요하다는 것을 알게 되었다. 때문에 색채의 중요성을 다시 한번 인지, 색채 차별화전략을 세워 브랜드의 고유색채를 사용함으로써 브랜드인지도가 경쟁력임을 종합된 연구결과로 기록하게 되었다.|ABSTRACT

A Study on the Brand Colors and Illustrations Representation
in Drink Advertisement Design


Lee, Sun-mi
Advisor : Prof. Go, Hun
Major in Visual & Media
Communication Design,
The Graduate School of Design
Chosun University

As contemporary people have lived in floods of advertisements and commercials, their environment is becoming complicated. Current society is an era of character and customers purchase the image of product rather than its quality. The images in advertisement are represented in design and colors. Colors play an important role in sale of products as a main variable in every step from planning of products to advertising them to promote sale. Color differentiation strategy in advertisement raises recognition to brand and competitive power, and influences purchase behaviors of customers.
Therefore, this study is to examine brand colors and illustrative representation in drink advertisement design and consists of as follows: Chapter 1, preface, presents the background and purpose of study. Chapter 2 examines theoretical background of drink advertisement design including theoretical speculation on definition and concept of advertisement, brand colors, roles and functions of advertisement, representational effect and strategies of ads, strategic characteristics of color representation in ads, the concept and example of color marketing. Chapter 3 reviews the logic of brand color, illustrations and drinks, and organizes brand color, concept of illustration and the current status of national drink markets.

Chapter 4 identifies the current status of national drink brands and designs of drink containers, and analyses illustrations, brand colors, layout of national drink ads( print commercial ads, TV commercials and Internet ads) and drink package design to understand the representation of brand color and illustration. To identify the effect of brand colors and illustrative representation in drink commercials and product package design on customers, visual effect, purchase of drink brand ad preferences, purchase route, color preference of each drink and what colors are preferred by customer in commercials, we interviewed customers nation-widely (Seoul, Busan, Daejeon and Gwangju) using a questionnaire based on assumptions and carried positive experiments according to regions, sex, age and occupations of customers. The results and suggestions are presented as follows:
In respect of preferences of national drink brands, there was a significant difference in brand preferences according to regions and age while there was no significant difference in brand preference according to sex and occupations. For the current status of brand preferences, there were some brands preferred by 65.4% of the respondents. The reasons they were preferred were, first, taste of products followed by belief of the products, brand recognition and design of products, which indicates that customers consider taste of products as foremost. The customers collected information on products mainly through TV. 44.0% answered they felt differentiation of brand. The elements they preferred in ad design were colors, models of commercial, script of commercials, layout and others in a good order. And the elements they preferred in package design were colors, shapes of containers, illustrations, logos, symbols and others. The national drink brands they preferred were Lotte Chilsung, Namyang Dairy, Haitai Drink, and Donga Otsuca in good order and they preferred juice the most, followed by milk, functional drinks, soft drink, coffee and blended drinks. The container preferred by customers the most was ‘PET’ and the quantity preferred the most was 350ml.

As a result of analysing the Assumption 3 that color images will look different according to color systems in national drink commercials, most of the customers

answered color image of red was colorful, yellow image was soft, green image was natural, purple image was colorful, black image was calm and the image of multiple colors was light. About the Assumption 4 that colors that can appeal to customers in nationl drink commercials will be different, the most appealing color of soft drinks was blue, that of juice was orange, that of non-fruit juice was blue, that of mineral water was transparent, that of coffee was brown and that of tea was green.
As customers have changed their needs and senses of values to products, they tend to prefer products which meet their sensibility, image creation, and desires in drink commercials or product package design. The colors in drink commercials and package design are usually designed to remind them of features of products or raw materials based on taste. For example, Chorokmaesil uses green that reminds of properties of plums, orange squash uses orange colors to highlight a raw material of orange. Mineral water uses blue color to emphasize clear and cool image visually. And soft drinks commercials and product package design use colors of orange, red and yellow which encourage appetite.

It indicates that national drink brands use fundamental colors that attract attention or colors of the same systems as raw materials of products.
Therefore, as a result of the study, we found that as materials of additives to products or targets are specified, we need to develop drink commercials or product package design for which diverse colors and styles that can appeal to customers with differentiated strategies are used or color marketing strategies that fit for properties of products. Based on the results above, this study suggests that differentiated color strategies are very important in the drink ads design and brand competitive power relies on enhanced brand recognition through differentiated use of brand colors.

Keyword_ Drink Advertising, Brand Colors , Illustrations Representation.
Alternative Title
A Study on the Brand Colors and Illustrations Rrpresentation in Drink Advertisement Design
Alternative Author(s)
Lee sun-mi
Affiliation
일반대학원 시각정보미디어학과
Department
일반대학원 시각정보미디어학과
Advisor
고현
Awarded Date
2009-02
Table Of Contents
목 차
ABSTRACT
국문초록
제1장 서론
제1절 연구의 배경 및 목적
제2절 연구의 범위 및 방법
제2장 광고디자인 이론적 배경
제1절 광고디자인
1.광고의 개념
2.광고의 역할과 기능
3.광고의 종류
제2절 광고 표현효과와 전략
1. 인쇄매체의 특성
2. 광고에서 색채 등장배경 및 표현
3. 광고 전략과 표현
제3절 광고 색채표현의 전략적 특성
1. 색채의 심리학적 의미
2. 색채의 감정
3. 컬러 마케팅 (Color Marketing)의 이해
제3장 브랜드색채와 일러스트레이션 및 음료의 논리
제1절 브랜드색채의 개념
1.브랜드의 정의와 기능
2.색채의 개념과 브랜드색채
제2절 일러스트레이션
1.일러스트레이션의 개념
2.일러스트레이션의 역할
3.일러스트레이션의 종류
제3절 음료의 개념과 현황
1. 음료의 정의와 종류
2. 국내 음료브랜드시장 현황
3. 음료 시장규모의 비교분석
제4장 음료광고 색채현황 분석
제1절 음료브랜드 색채표현 분석
1. 국내 음료브랜드 현황 분석
2. 국내 음료브랜드 용기 재질분석
제2절 음료광고 패키지디자인 분석
1. 브랜드 로고 분석
2. 일러스트레이션 분석
3. 브랜드색채 분석
4. 라벨 분석
5. 브랜드로고 레이아웃 분석
6. 일러스트레이션 레이아웃 분석
제3절 음료광고디자인 색채계열별 분석
1. 파란색(Blue) 계열 디자인 분석
2. 빨간색(Red)계열 디자인 분석
3. 노란색(Yellow) 계열 디자인 분석
4. 초록색(Green) 계열 디자인 분석
5. 다색(Multicolored)계열 디자인 분석
6. 갈색(Brown) 계열 디자인 분석
7. 검정색(Black) 계열 디자인 분석
제5장 소비자 선호도 조사 분석
제1절 조사분석의 의의와 방법
제2절 연구 방법
제3절 연구 분석결과
제6장 결론
제1절 본 연구의 결과
제2절 연구의 한계 및 제안
참고문헌
영문초록
부록(설문지)
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
이선미. (2008). 음료광고 디자인에서 브랜드색채와 일러스트레이션의 표현에 관한 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/8061
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000237713
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2009-02-04
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