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베트남 시장에 있어 한국원산지이미지 및 한류지각이 한국제품구매행동에 미치는 영향

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Author(s)
팜 반 끄엉
Issued Date
2008
Abstract
Abstract

The objectives of this research are to examine the positive effects of Vietnamese consumers' perception of Korean wave and Korean country of origin(COO) on their attitudes toward Korean products and purchase intentions. In addition, the individual effects of three classified dimensions of COO on the attitude toward Korean products and the effect of social support for Korean product purchase and use on conspicuous consumption tendency are investigated. A field survey was conducted in the metropolitan cities of HaNoi and HoChiMinh, Vietnam with final 400 samples.
Empirical findings are as follows. First, it was found that Vietnamese cousumers' perception of Hallyu positively affected their attitudes toward Korean cosmetic products and general product categories and Korean nation and product images as of major dimensions of COO. Second, social support for Korean product purchase and use was found to affect conspicuous consumption tendency while the Hallyu perception and COO images were not. Third, the attitudes toward Korean cosmetic and general products, and conspicuous consumption tendency were found to influence the purchase intention of Korean made products in the future. These findings suggest that Vietnamese comsumers' perceptions of Hallyu and COO position contribute to the purchase of Korean products in a large extent.
Alternative Title
The Effects of Perception of Korean Wave(Hallyu) and Korean Country of Origin on Their Attitudes and Purchase Intentions toward Korean Products in VietNam Market .
Alternative Author(s)
PHAM VAN CUONG
Affiliation
일반대학원 경영학과
Department
일반대학원 경영학과
Advisor
정형식
Awarded Date
2009-02
Table Of Contents
ABSTRACT

제 1 장 서 론 1

제 1 절 문제의 제기 1
제 2 절 연구의 목적 4
제 3 절 논문의 구성과 방법 5

제 2 장 이론적 배경 7

제 1 절 베트남 소비자와 한류 7
1. 한류의 의미 및 유래 7
2. 베트남 내 한류의 형성 10
3. 한류와 한국상품 구매 12
제 2 절 한국원산지이미지 15
1. 원산지이미지의 개념 15
2. 원산지이미지의 유형 19
제 3 절 사회적지지 및 과시적 성향 23
1. 사회적 지지 23
가. 사회적 지지의 개념 23
나. 사회적 지지의 유형 25
2. 과시적 성향 27
가. 과시소비의 개념 27
나. 과시소비의 영향요인 29
제 4 절 제품태도 및 구매의도 32
1. 제품태도 32
2. 구매의도 32

제 3 장 연구모형의 설계 및 가설 설정 35

제 1 절 연구모형의 설계 35
제 2 절 연구가설 설정 36
1. 베트남 소비자의 한류지각과 한국화장품태도, 한국일반제품태도 및 과시적 소비성향 36
2. 베트남 소비자의 한국제품 원산지이미지와 한국화장품태도, 한국일반제품태도 및 과시적 소비성향 38
3. 베트남 소비자의 한국제품이용에 대한 사회적 지지와 과시적 성향 40
4. 베트남 소비자의 한국화장품태도, 한국일반제품태도 및 과시적 소비성향과 구매의도와의 관계 41
제 4 장 실증분석 43

제 1 절 변수의 조작적 정의 및 측정 43
1. 표본의 대상 및 자료 수집 43
2. 표본의 특성 43
3. 변수의 측정 45
제 2 절 변수의 타당도 및 신뢰도 분석 46
1. 변수의 타당도 및 신뢰도 분석 46
제 3 절 연구가설의 검증 및 논의 49
1. 베트남 소비자의 한류지각 및 한국원산지이미지와 한국화장품/일반제품태도 및 과시적 성향 49
2. 베트남 소비자의 한류지각, 한국원산지이미지, 한국제품이용에 대한 사회적 지지와 과시적 성향 51
3. 베트남 소비자의 한국화장품태도, 한국일반제품태도, 과시적 성향과 구매의도 52

제 5 장 결 론 54

제 1 절 연구결과 요약 및 시사점 54
제 2 절 연구의 한계점 및 제언 56

참 고 문 헌 57
설 문 지 65
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
팜 반 끄엉. (2008). 베트남 시장에 있어 한국원산지이미지 및 한류지각이 한국제품구매행동에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/7998
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000237584
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
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  • AuthorizeOpen
  • Embargo2009-02-04
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