CHOSUN

현대미술과 문화산업에 관한 연구

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Author(s)
서기문
Issued Date
2007
Abstract
ABSTRACT

A Study on Contemporary Art and Culture Industry
-Focused on Adorno's theory of art


Kee-Moon Seo
Advisor : Prof. Park Jung Kee Ph.D.
Department of Aesthetics & Art History,
Graduate School of Chosun University


This study is to identify culture-industrialization or non-art shown in contemporary art based on Adorno's theory of art, and to present Adorno's negative aesthetics as an alternative art theory. That is, its main goal is to show that most of the contemporary art products that have been highly evaluated in pure art are mere products of cultural industry like those which are governed by the demand and provision principle, and most of them are reduced to an instrument of cultural industry which is a subordinate variable of capital through Adorno's criticism theory. Therefore, this study begins with organizing part of Adorno's art theory which is a methodology of analysis. This study is confined to Adorno's art theory centering on his cultural industry theory, which was decided within a degree necessary enough to identify cultural industrialization of contemporary art. To demonstrate cultural industrialization or non-art of contemporary art, this study targets ' Art of Duchamp, Andy Warhol and Paik Nam-June’. Their art is evaluated in a wholly different perspective in Adorno's criticism theory unlike existing criticism and this study focuses on identification of the difference. Though there are many studies for which Adorno's theory is applied in other genres of art such as music or literature, thre are only a few studies on its application for art. In consideration of it, this study is to attempt to show an example of strict and critical art analysis for which Adorno's art theory is applied.
This study emphasizes that Adorno's aesthetics as negation can be presented as a healthy standard point or an alternative aesthetic theory for contemporary art with no standards.
Alternative Author(s)
Seo Kee Moon
Affiliation
미학미술사학과
Department
일반대학원 미학·미술사학과
Awarded Date
2008-02
Table Of Contents
목 차

ABSTRACT ⅱ

Ⅰ. 현대미술과 문화산업 1

Ⅱ. 아도르노의 예술이론과 문화산업론 23
1. 미적가상의 문제를 중심으로 한 아도르노의 예술이론 25
1) 미적 가상(Der Ästhetische Schein), 그 위기와 구제 25
2) 가상에 대한 표현과 구성의 관계 32
3) 예술(가상)과 사회의 변증법 38
2. 문화산업 : 대중기만으로서의 계몽 42
1) 문화산업 정의 및 내재적 원리 42
2) 문화예술의 상품화 47
3) 유흥의 도구화 51
4) 허위욕구의 생산 54
5) 예술의 해체대상과 구제대상 59

Ⅲ. 아도르노 예술이론을 적용한 현대미술의 해석 61
1. 미술과 비미술의 경계 : 뒤샹의 오브제미술 62
1) 오브제미술의 대두배경 및 발전과정 62
2) 오브제미술의 새로운 국면- 뒤샹의「샘」 66
3) 미메시스적 표현과 구성적 가상의 폐기 74
2. 앤디 워홀 미술의 문화산업성 79
1) 현대미술의 상징적 존재, 앤디 워홀 79
2) 미술의 대중문화화 81
3) 미술의 상품화 87
(가) 사업가로서의 워홀 87
(나) 실크스크린을 이용한 미술품의 대량생산 89
4) 반복과 복제의 미학, 그 심각한 유희 94
(가) 반복과 복제의 형식적 패턴화 94
(나) 재난이미지의 시뮬라크르화 97
5) 미술의 가상폐기와 상업화, 오락화에 대한 비판 102
3. 백남준미술의 체제순응성 105
1) 플럭서스 아방가르드에서 비디오아트로의 전환 105
2) 비디오아트의 오브제화 및 대형화 110
3) TV부정에서 TV긍정으로 116
4) 해체적 동영상이 야기하는 정신분열증 122

Ⅳ. 아도르노 부정미학의 가능성과 현실성 128

참 고 문 헌 145

도 판 목 록 153
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교
Citation
서기문. (2007). 현대미술과 문화산업에 관한 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/7220
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000236430
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
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  • AuthorizeOpen
  • Embargo2008-02-19
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