민간투자법제에 관한 연구
- Author(s)
- 범상운
- Issued Date
- 2007
- Abstract
- 본 논문은 최근 주목받고 있는 민간투자법제에 대해 공법적인 관점에서 민간투자사업 시행에 따른 각 절차의 개념적 요소 및 특징을 살펴보고 이를 통하여 현행 우리나라 민간투자법의 각 단계에서의 행정작용의 법적성격 및 구조를 이론적으로 체계화하며, 사업시행자의 법적 지위, 이용자의 권리․의무, 그리고 각 법 주체 사이에서 나타날 수 있는 구체적 사건의 예시를 통해 법적분쟁 발생 시 당사자 간의 권리구제 방법을 모색하고, 동 법제는 정부의 재정적 한계를 극복하고 다양한 사회기반시설을 확충함으로써 국민복지의 증진과 국가발전의 원동력 제공 차원에서 각광을 받고 있으며, 현실적으로 유익한 법제로 평가되므로 이러한 법제의 발전을 위해 현행 실무에 적용될 때 나타나는 문제점에 대해 그 개선방안을 도출하는 것을 목적으로 한다.
이에 본 논문에서는 연구의 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 점에 중점을 두어 법적 문제점을 고찰하였다.
첫째, 우리나라 및 외국의 민간투자법제에 관한 일반적인 내용과 추진현황 등을 살펴봄으로써 외국의 법제와 우리나라 법제의 비교․검토를 통한 시사점이 무엇인지를 찾고자 하였다.
둘째, 공공시설에 대한 민간투자법 적용 시 이해 당사자 간에 발생할 수 있는 법적 문제점에 대해서 공법적인 시각에서 검토하고 당사자 간의 법적 분쟁 발생 시 그 권리구제 방법을 모색하고자 하였다.
셋째, 우리나라 법제에 있어서 사회기반시설의 공공성 보장과 민간투자의 활성화를 위한 법제의 개선 방안을 제시하고자 하였다. 구체적으로 토지수용의 문제, 법제의 미비점, 법제의 운영상에서 나타나는 문제점을 중심으로 현 제도의 문제점을 지적하고, 제도적 개선방안을 제시하고자 하였다.
본 논문은 문제 제시에 대한 결론을 도출하기 위해 문헌연구를 중심으로 비교법학적인 연구, 법해석학적인 연구방법을 이용하였으며, 오늘날 인프라시설의 부족 문제를 해소하고 국가경쟁력의 확보를 위해 범국가적 차원에서 추진되는 인프라시설에 대한 민간의 자본참여에 있어 나타나는 법적 문제점에 대해 다음과 같이 그 개선방향을 제시하였다.
첫째, 선진국의 민간투자법제에서 우리가 배울 수 있는 교훈이라면 아무리 제도 취지가 훌륭하더라도 이것이 행정 시스템에 뿌리를 내리기까지는 상당한 시간이 걸리기 때문에 법제의 연구에 많은 시간과 비용, 전문가를 연구에 참여시켜야 한다는 점과 민간투자법제의 성공․실패사례를 연구․분석하여 이를 문서화하고 표준적인 실시협약지침을 마련하여 민간투자를 준비하고 있는 기업에게 많은 정보를 제공함으로써 시행착오를 거치지 않도록 해야 한다는 점이다. 특히 민간투자를 담당하는 공무원들을 대상으로 성공 방법의 전파, 부단한 교육․훈련을 통해 민간투자에 있어 도덕적인 해이가 나타나지 않도록 해야 한다.
둘째, 그다지 연구가 이루어지지 않았던 민간투자절차에 따른 법적 문제점과 그에 따른 당사자의 권리구제에 대해 살펴보았는데, 민간투자법은 공법상계약에 의거 당해 사업을 행하는 일련의 절차를 가지고 있으며, 당해 법률도 공법에 해당하므로 민간투자 각 절차에서 당사자 간의 법적 분쟁이 발생 시에는 공법상의 방법에 의해 그 권리구제를 받도록 해야 한다.
셋째, 현재 정착단계에 있는 우리 민간투자법제의 발전을 위해서는 우선 사업시행자를 위한 수용인 부대사업 중에서 비교적 공공성이 떨어지는 사업에 대해서는 민간사업자가 일정비율의 토지소유자의 동의를 얻거나, 토지소유권을 확보할 것을 조건으로 사업의 인가를 해주어야 한다. 그리고 제도운영과정에서 우리나라 민간투자법 제2조의 민간투자대상시설을 공공시설 등으로 개정하여 다양한 민간투자가 이루어지도록 해야 한다. 또한 기존시설을 이용하는 사업의 추진은 현재까지 없었는데 정부는 다양한 부분에서 민간투자가 이루어지도록 다양한 추진방식을 이용하여 민간투자 이루어지도록 적극 노력해야하며, 부대사업의 활성화는 곧 민간투자의 활성화로 이어지므로 부대사업의 활성화를 위해 부대사업의 종류도 법 제21조에서 특정하지 말고 ‘당해 사회기반시설의 효율적인 운영과 기능 발휘에 연관성이 있는 사업’으로하는 제도적 개선이 필요하고, 부대사업관련 통일적인 지침마련을 통하여 부대사업과 관련된 내용을 명확히 함과 동시에 당해 사업과 부대사업을 분리하여 시행해야 한다.
특히, 사업시행자가 그 책임을 다하지 못하거나 효율적인 관리운영을 하지 못한 경우에는 그에 대한 책임으로 공익을 위한 처분으로 주무관청의 손실보상을 조건으로 그 매입을 인정해야하고, 효율적인 운영을 통하여 운영비용이 절감된다면 관리운영권의 단축도 가능하도록 법제의 보완이 있어야 하며, 시설의 이용도중 일반 국민이 손해를 입었을 경우에는 우리 민간투자법이 특별한 규정을 두고 있지 않아 이러한 경우 법적 분쟁과 관련하여 논란이 예상되는바 동 법에서 ‘공익을 위한 처분으로 인한 손실보상’의 규정을 마련하고 있듯이 ‘설치․관리상의 하자로 인한 배상 책임과 공무원 고의 또는 과실로 법령에 위반하여 타인에게 손해를 가한 경우 등’이 있는 경우에는 국가배상법에 따라 손해를 배상해야 한다는 규정을 마련해야 한다.
이러한 법제의 개선은 결과적으로 시장의 신뢰를 증가시키고 이에 따라 더 많은 민간 기업을 사업에 참여시킴으로써 기존의 한정적인 민간투자자로 제한된 경쟁에서 합리적인 경쟁체계로 전환이 이루어져 우리나라 민간투자 발전의 계기가 될 것으로 본다.
주요어 : PPP, PFI, PPPI, BTO, BTL|This thesis examines conceptual elements and properties of each process with enforcement of private investment business from a public law, systematizes legal property and structure of administration process in the each stage of the our country’s existing private investment law, seeks the method to help rights among parties through the legal right of the business executor, rights and duties of user and examples of certain cases happened among each legal subject. This private investment law is in the limelight because this law improves national welfare and provides the driving force of the national development by overcoming financial limits of government and expanding various infrastructures, is judged to be a useful laws in actuality. For development of this law, this article has an intention of drawing improvement of problems that happen at the existing practical affairs.
Private investment is called as BOT(Build-Operate-Transfer), PFI(Private- Finance-Initiative), PPP(Public-Private-Partnership), is utilized internationally because it expands national benefit and helps sustainable national prosperity by transferring construction and operation of infrastructure that makes massive use of working expenses to the private sector. With this laws, the government which is financially unsound solves problem of investment resources shortage, at the same time this law is judged to contribute to provide high efficiency of investment by integrating the private sector’s originality with efficiency at the construction and operation of infrastructure. On the other hand, when practicing private investment law, there are legal problems because of the law’s ambilaterality. However major study aim of the academic world is at functional study needed for efficiency guarantee plan and risk management of private investment laws, while there are few studies about legal party strife among parties and legal contents with legal property of private investment law.
To achieve the aim of the study, this article considers legal problems, putting great emphasis on the following.
First, this thesis intends to look for implications by weighting our own country’s general contents and progressive conditions of private investment laws against another country.
Second, this thesis intends to examine legal problem happened among parties in applying private investment law about public facilities from public law sight, seek the method to help rights among parties having experience on legal dispute.
Third, this thesis intends to present improvement plan of laws to revitalize private investment and to ensure the publicity of the social infrastructure. Specifically this thesis intends to point out problems such as expropriation problem, and loop holes in the law, present institutional improvement plan.
This thesis uses comparative and legal constructive methods based on document study to draw results of presented problems. This thesis presents improvement plan of legal problems happened because the private sector participates in infrastructure that is promoted with the national level to solve infrastructure shortage problem and to assure national competitive power.
First, Although an advanced country’s private investment laws give lessons, because it takes a long time for this laws to put down roots on the administration system, considerable time, expense and expert are needed to study laws. And it is needed to reduce a process of trial and error by studying and analyzing private investment law’s successes and failures, making this result into document and making standard execution agreement guide and then giving the enterprises which prepare private investment many information. Especially through the spread of the way to get success, constant education and training, officials engaged in private investment must be free from a laxity of moral fiber.
Second, after examining the legal problem of private investment process and the right relief of parties, private investment law has a series of processes that practice the proper business based on public legal contract, and the proper laws come under public law, so when there are legal problems among parties at the each process of private investment, right relief must enforced in compliance with public law method.
Third, to development of our private investment laws which are in resettlement phase, about business which has low publicity among incidental business expropriated for business executor, government must give a business permit to the private sector on condition that the private sector must obtains lend owner’s consent or ensures a lend ownership. And in the course of system operation, it is needed to facilitate various private investments by revising private investment facilities at Korean private investment law provision 2 to public facilities. Because there have not been propelled businesses which use existing facilities, the government must try to facilitate private investment at the various sections by using various driving methods. The activation of business incidental is joined together with the activation of private investment, so it is needed for the type of business incidental not to be subjected to law provision 21, and institutional complement with "business related with effective operation and function display of the proper social infrastructure" is needed to activate business incidental. It is needed to establish business incidental related matters and to practice the proper business and business incidental separately by getting business incidental related unificative guide.
Especially, in case business executors do not fulfill their responsibility or do not manage and operate effectively, therefore the purchase must be recognized on condition that the competent authorities balance up a loss. In case operation expenses are reduced through effective operation, legislation complement is needed to permit the reduction of the right of management and operation. In case people suffer damage during facilities utilization, legal dispute related adverse criticism is expected because our private investment law does not have special regulations, so like there is ‘compensation of damage caused by disposal for public interest’ regulation at the same law, in case there is ‘responsibility for compensation caused by establishmental and operational defect, and in case officials damage others by violating the law whether by design or accident, it is need to establish regulation to compensate damage in compliance with the State Tort Liability Act.
The improvement of this laws increases the trust of market. Because more private enterprises take part in business, limited competition turned into rational competition system, so it is expected for this to pave the way for our country’s private investment development.
Key words : PPP, PFI, PPPI, BTO, BTL
- Alternative Author(s)
- Bum Sang Woon
- Affiliation
- 조선대학교 법학과
- Department
- 일반대학원 법학과
- Awarded Date
- 2008-02
- Table Of Contents
- 제1장 序 論 1
제1절 硏究의 目的 1
제2절 硏究의 範圍 및 方法 7
제2장 民間投資法制의 一般的 檢討 10
제1절 民間投資法制의 意義 10
Ⅰ. 民間投資法制의 槪念 및 事業方式 10
Ⅱ. 財政事業과 民間投資事業 17
제2절 外國의 民間投資法制 22
Ⅰ. 英國의 民間投資法制 22
Ⅱ. 日本의 民間投資法制 34
Ⅲ. OECD의 民間投資法制 45
Ⅳ. 濠洲의 民間投資法制 47
Ⅴ. 美國의 民間投資法制 49
제3절 우리나라의 民間投資法制 50
Ⅰ. 民間投資法制의 導入背景 및 目的 50
Ⅱ. 民間投資事業 推進現況 53
Ⅲ. 民間投資事業의 對象 57
Ⅳ. 民間投資事業의 方式 58
Ⅴ. 民間投資事業의 節次 59
Ⅵ. 우리나라 民間投資法制의 評價 62
제4절 外國과 우리나라의 民間投資法制 比較 및 示唆點 63
Ⅰ. 導入背景 및 目的 63
Ⅱ. 民間投資 推進現況 64
Ⅲ. 民間投資事業의 對象 65
Ⅳ. 民間投資事業의 方式 66
Ⅴ. 民間投資事業의 節次 67
Ⅵ. 示唆點 68
제3장 現行 民間投資法制의 公法的 檢討 73
제1절 序 說 73
제2절 現行 民間投資法의 法的 性格 75
Ⅰ. 民間投資法의 公法適用 여부 75
Ⅱ. 民間投資法의 公法的 地位 79
제3절 協商對象者 指定行爲 87
Ⅰ. 協商對象者 指定行爲의 意義 87
Ⅱ. 協商對象者 指定行爲의 法的 性質 89
Ⅲ. 協商對象者 指定取消에 대한 權利救濟 95
제4절 民間投資事業의 實施協約 107
Ⅰ. 實施協約의 意義 107
Ⅱ. 實施協約의 法的 性質 109
Ⅲ. 事業施行者의 法的 地位 113
Ⅳ. 實施協約에 있어서의 權利救濟 120
제5절 民間投資의 管理運營權 126
Ⅰ. 管理運營權의 意義 126
Ⅱ. 管理運營權의 法的 性質 127
Ⅲ. 管理運營에 있어서의 權利救濟 129
제4장 現行 民間投資法制의 問題點과 改善方案 144
제1절 序 說 144
제2절 民間投資事業을 위한 土地收用의 問題點과 改善方案 144
Ⅰ. 土地收用의 問題點 144
Ⅱ. 公用侵害 要件으로서의 公共의 必要 145
Ⅲ. 民間投資事業者의 公用侵害 147
Ⅳ. 附帶事業의 土地收用 制限 153
제3절 民間投資法制의 未備點과 改善方案 156
Ⅰ. 利害關係人의 節次的 參與規定 新設 156
Ⅱ. 還買權 制度의 規定 新設 159
Ⅲ. 公益을 위한 處分規定의 明確化 161
Ⅳ. 優先協商對象者 指定取消에 대한 損失補償制度의 導入 162
Ⅴ. 民間提案事業의 最小運營收入保障 163
Ⅵ. 民間投資事業 最終責任者의 明確化 165
제4절 民間投資法制 運營에 있어서의 問題點과 改善方案 167
Ⅰ. 民間投資對象事業의 範圍 擴大 167
Ⅱ. 民間投資事業 推進方式의 多樣化 168
Ⅲ. 附帶事業의 分離 施行 169
Ⅳ. 管理運營權의 變更 172
Ⅴ. 損害賠償責任의 明確化 173
제5장 結 論 175
參考文獻 178
- Degree
- Doctor
- Publisher
- 조선대학교 대학원
- Citation
- 범상운. (2007). 민간투자법제에 관한 연구.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/7078
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000236068
-
Appears in Collections:
- General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2008-02-19
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.