CHOSUN

중학생의 스포츠 참여가 사회성 발달에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
최선태
Issued Date
2006
Abstract
The purpose of this is to investigate the study between sports participation and the social development. In order to meet this purpose, the following four subsequent research questions were analyzed and these were :
1) study between sports participation and social development
2) study between sports participation item and social development.
3) study between sports participation form and social development.
3) study between sports participation level and social development.
The number of subjects for this study was 862 (437 male; 425 female non-athletes at middle schools). The data collected from questionnaire designed for this study were consisted of responses to items constructed to represent each variable. They were analyzed by statistical techniques such as ANCOVA, multiple classification analysis, correlation analysis and multiple regression analysis.
The findings of this study were as follows;
1) The experiences of sports participation among youth had postive effects on social development
2) Participation in team sports had positive effects on the dominance and participation in individual sports had positive effects on the emotional stability.
3) Participation in organized sport programs revealed the higher social development compared to participants in organized programs.
4) There existed significant causal study between participation frequency and sociality, and between participation duration and emotional stability.
Alternative Title
A Effect between sports participation and the social development among middle school student
Affiliation
조선대학교 대학원
Department
일반대학원 체육학과
Awarded Date
2006-02
Table Of Contents
목차 = i
ABSTRACT = vi
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구 필요성 = 1
2. 연구 목적 = 3
3. 연구 문제 = 3
1) 관계모형 설정 = 3
4. 연구가설 = 4
5. 연구의 제한점 = 5
6. 용어의 정의 = 6
1) 사회성 = 6
2) 사회화 = 6
Ⅱ. 이론적 배경 = 7
1. 중학생기의 사회성 발달 = 7
1) 중학생기 사회성 발달의 특징 = 7
2) 중학생기 사회성 발달에 영향을 미치는 요인 = 7
2. 스포츠 참여와 스포츠 사회화 = 9
1) 스포츠 사회화의 이론 = 9
2) 중학생의 스포츠 참여 = 12
3. 중학생의 스포츠 참여에 기여하는 요인 = 15
1) 가족 = 16
2) 동료 집단(Peer Group) = 17
3) 학교 = 18
4) 대중매체 = 18
5) 지역사회 = 19
Ⅲ. 연구방법 = 20
1. 연구대상 = 20
2. 조사도구 = 20
1) 설문지의 타당도 = 22
2) 설문지의 신뢰도 = 23
3) 설문지의 구성 = 24
3. 조사 절차 및 자료 처리 = 25
1) 조사절차 = 25
2) 자료처리 = 25
Ⅳ. 연구결과 = 27
1. 중학생의 스포츠 참여가 사회성에 미치는 영향 = 27
2. 중학생의 스포츠 참여종목이 사회성에 미치는 영향 = 30
3. 중학생의 스포츠 참여형태가 사회성에 미치는 영향 = 35
4. 중학생의 스포츠 참여정도가 사회성에 미치는 영향 = 38
1) 중학생의 스포츠 참여 정도가 활동성에 미치는 영향 = 39
2) 중학생의 스포츠 참여 정도가 안정성에 미치는 영향 = 39
3) 중학생의 스포츠 참여 정도가 지배성에 미치는 영향 = 40
4) 중학생의 스포츠 참여 정도가 사교성에 미치는 영향 = 41
5) 중학생의 스포츠 참여 정도가 자율성에 미치는 영향 = 41
Ⅴ. 논의 = 43
1. 중학생의 스포츠 참여가 사회성에 미치는 영향 = 43
2. 중학생의 스포츠 참여종목이 사회성에 미치는 영향 = 44
3. 중학생의 스포츠 동반자가 사회성에 미치는 영향 = 45
4. 중학생의 스포츠 참여정도가 사회성에 미치는 영향 = 46
Ⅵ. 결론 및 제언 = 47
1. 결론 = 47
2. 제언 = 48
참고문헌 = 50
부록 중학생의 스포츠 활동 참여와 사회성 발달에 관한 연구 = 54
국문초록 = 63
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
최선태. (2006). 중학생의 스포츠 참여가 사회성 발달에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/6249
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000231859
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2009-12-10
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.