CHOSUN

J.S.Bach의 Flute Sonata No.6, BWV 1035에 관한 분석 연구

Metadata Downloads
Author(s)
홍혜영
Issued Date
2006
Abstract
바흐(Johann Sebastian Bach: 1685-1750)는 바로크시대 후반기에 독일에서활동한 대표적인 작곡가이다. 그는 오페라를 제외한 여러 장르에 걸쳐 1000곡 이상의 수많은 작품을 작곡했다.
그는 쾨텐(Koten)의 궁정 악장으로 재직할 시기(1717-1723)에 바로크 시대의 대표적 음악 양식인 교회 소나타와 실내 소나타 양식을 혼합시킨 많은 기악곡들을 만들었으며 그의 8개의 플루트 소나타 또한 이 시기에 작곡되었다.
이 논문은 바흐의 플루트 소나타 BWV 1035를 분석 연구한 것으로서 결과를 요약하면 다음과 같다.
전 곡을 먼저, 양식적인 면에서 살펴보면, 느리게-빠르게-느리게-빠르게의 전통적인'교회 소나타 (Sonata da chiesa)' 양식으로 구성되어 있으며, 각 악장은 section간의 대조적인 관계보다는 동일주제의 변형, 발전을 통한 주제적 연관성을 중요시 하고 있다.
두 번째로 조성 면에서 살펴보면, 제1, 2, 4악장은 E장조, 제3악장은 나란한 단조 관계에 있는 c^(#)minor 조성이다. 또한 전 악장은 잦은 조바꿈을 특징으로 하며 조바꿈 되는 각 조성들은 모두 '걸림조(relative key)'관계이다.
마지막으로 작곡기법 면에서 살펴보면, 윗 성부인 Flute와 아랫 성부인Continuo 간의 주고받는 듯한 모방이 두드러지는데, 반복·동형진행·근접모방·전위·역행·역행전위 등의 모방기법이 주로 사용되었다.
위와 같이 후기 바로크 시대의 작품인 바흐의 플루트 소나타BWV 1035에 대해 간략히 살펴본 결과, 이 곡은 여러 가지 면에서 바흐의 음악 양식과 플루트에 대한 열정을 담고 있는 작품으로서 이중주 플루트 소나타의 새로운 지표를 열어준 곡이라 하겠다.|J. S. Bach is one of the representative composers in Germany during the late Baroque period. He composed more than 1,000 pieces of music of various genres except opera.
During the time when he worked as a concertmaster of Koten from 1717 to 1723, he composed diverse instrumental music mixing 'Sonata da chiesa' with 'Sonata da Camera', the typical music styles of the Baroque period, in which the 8 flute sonatas were composed.
This study examined and analyzed the Bach's flute sonata BWV 1035 as follows:
First, considering in terms of form, all pieces were composed in the conventional form of 'Sonata da chiesa' or 'slow-fast-slow-fast', and each movement attaches importance to the thematic unity of all sections through transformation and development rather than contrasting relation.
Second, as for the key, the 1st, 2nd, and 4th movements are E Major, the 3rd c^(#)minor, the relative minor. In addition, repeated modulation features the whole movements, and each key is relative to one another.
Lastly, as to the composing techniques, the imitation between the upper part Flute and the low Continuo is outstanding, especially the imitation technique such as repeat, sequence, stretto imitation, inversion, retrograde, and retrograde inversion is mainly used.
Briefly considering the Bach's flute sonata BWV 1035, we can see that this music in many ways contains Bach's music style and his ardor toward flute, and this pave the significant way for duet flute sonata.
Affiliation
조선대학교 대학원
Department
일반대학원 음악학과
Awarded Date
2006-02
Table Of Contents
목차 = iii
ABSTRACT = i
표목차 = iv
그림목차 = v
악보목차 = vi
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 목적 = 1
2. 연구의 범위 = 3
Ⅱ. 본론 = 4
1. 이론적배경 = 4
1.1. 바흐의 생애 = 4
1.2. 바로크 시대의 플루트 = 9
1.3. 바로크 시대의 소나타 = 11
1.4. 바흐의 플루트 소나타 = 14
2. J. S. Bach의 Flute Sonata BWV 1035의 분석 = 16
2.1. 1악장 = 16
2.2. 2악장 = 22
2.3. 3악장 = 29
2.4. 4악장 = 34
Ⅲ. 결론 = 40
참고문헌 = 42
(국문초록) = 43
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
홍혜영. (2006). J.S.Bach의 Flute Sonata No.6, BWV 1035에 관한 분석 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/6051
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000231611
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2009-12-10
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.