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중소기업의 자체 브랜드 구축에 영향을 미치는 선행요인에 관한 연구

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Author(s)
김권호
Issued Date
2017
Keyword
브랜드,자원기반이론,힘-의존이론,위계적회귀분석
Abstract
최근 브랜드 경영이 확산되고 있고 브랜드 효과에 대한 중요성이 부각되고 있지만 중소기업 입장에서 브랜드를 개발하고 사업화는 것이 녹록치 않은 현실이다. 본 연구는 중소기업이 브랜드 구축에 어려운 원인을 분석하고 브랜드 구축에 영향을 미치는 선행요인을 자원기반이론과 힘-의존이론을 토대로 제시하고자 하였다.
본 연구를 위해 광주광역시 소재 대기업 가전 1, 2차 협력 중소기업 81개를 대상으로 설문조사를 하였고 동 자료로 위계적 로지스틱 회귀분석((hierarchical logistic regression)을 통하여 검증하였다
가설검증 결과, 중소기업의 브랜드 개발 및 사업화에 긍정적인 영향을 미치는 요인은 대표자의 브랜드 제품 개발의지, 중소기업의 판로확보 역량, 브랜드 구축을 위한 마케팅 전문 인력으로 나타났다. 브랜드 제품을 개발하는데 영향을 미칠 수 있는 대외적인 요인 중에 힘-의존 관점에서 대기업과의 거래 관계를 통해 발생할 수 있는 부정적인 요인을 도출하려고 하였다. 그러나 대기업과 거래 관계는 중소기업의 브랜드 제품 개발에 부정적인 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 결국 브랜드 제품을 개발하고 사업화 하는데 중요한 요인은 거래관계에 있는 대기업의 영향보다는 기업 내부 자원의 역할이 크고 이를 효율적으로 활용하는 것이 중요한 요인으로 판단된다. 이러한 관점에서 중소기업의 브랜드 구축을 위해 기업 내부의 물리적, 인적, 조직 자원을 확보하고 역량이 강화될 수 있도록 정책적 지원이 필요하다고 할 수 있겠다.|Developing and commercializing a brand is quite a challenge for small and medium-sized enterprises although brand management is increasingly expanding, and the importance of brand effect is being emphasized these days. Thus, the purpose of this study was to analyze the obstacles to brand building for small and medium-sized enterprises and to suggest the preceding factors influencing brand building based on resource-based theory and power-dependence theory.
For this study, a survey was conducted with 81 small and medium-sized enterprises located in Gwangju metropolitan city that are primary or secondary electronics subcontractors of conglomerates. Data collected from the survey were used in a hierarchical logistic regression analysis to verify the hypothesis formed for this study.
The hypotheses test results showed that factors that have positive effects on the brand development and commercialization of small and medium-sized enterprises are the willingness of the business representative to develop brand products, the competency of small and medium-sized enterprises to secure market, and the professional workforce for brand building. Among the external factors that may influence the development of brand products, this study attempted to deduce the negative factors that may occur in business relations with conglomerates based on the power-dependence perspective. However, it was found that business relations with conglomerates do not have any negative impact on the development of brand products for small and medium-sized enterprises. In conclusion, the factors important for small and medium-sized enterprises in developing and commercializing brands are not so much the influences from conglomerates in business relations with them, but rather the satisfactory role and effective use of their own internal resources. In this respect, various policy support is necessary to help small and medium-sized enterprises secure their internal physical, human and organizational resources and strengthen their competencies for brand building.
Alternative Title
The Antecedents of Building on the Own Brand
Alternative Author(s)
Kim Kwon Ho
Affiliation
조선대학교 경영대학원
Department
경영대학원 경영학석사학위과정
Advisor
강성호
Awarded Date
2018-02
Table Of Contents
ABSTRACT
제1장 서론 1
제1절 연구배경 및 목적 1
1. 연구배경 1
2. 연구목적 2
제2절 연구방법 및 구성 4
1. 연구범위 및 방법 4
2. 연구구성 4

제2장 이론적배경 6
제1절 중소기업과 브랜드 6
1. 중소 제조기업 현황 및 특징 6
2. 브랜드개념 및 효과 9
3. 중소기업의 브랜드 선행연구 10
제2절 이론적 고찰 13
1. 자원기반이론 13
2. 힘-의존이론 17

제3장 가설설정 및 연구모형 23
제1절 연구가설 23
1. 자원기반 관점에서 브랜드 구축에 미치는 영향 23
2. 힘-의존이론 관점에서 브랜드 구축에 미치는 영향 26
제2절 연구모형 28

제4장 연구방법 30
제1절 표본과 자료수집과정 30
1. 표본과 자료수집과정 30
2. 표본의 특성 30
제2절 측정척도와 조작적 정의 35
1. 조작적 정의 35
2. 측정척도의 개발 35

제5장 연구결과 36
제1절 타당성과 신뢰성 검정 36
제2절 가설검정의 결과 38

제6장 결론 41
제1절 연구요약 41
제2절 연구시사점 및 연구의 한계 43

참고문헌 46
Degree
Master
Publisher
조선대학교 경영대학원
Citation
김권호. (2017). 중소기업의 자체 브랜드 구축에 영향을 미치는 선행요인에 관한 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/556
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000266751
Appears in Collections:
Business > 3. Theses(Master)
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  • AuthorizeOpen
  • Embargo2018-02-20
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