CHOSUN

공공서비스동기 및 사회적 자본이 공기업의 내부청렴성에 미치는 영향에 관한 연구

Metadata Downloads
Author(s)
김경춘
Issued Date
2017
Keyword
공공서비스동기, 사회적 자본, 내부 청렴성, 조직몰입, 종업원만족
Abstract
최근 기업의 경쟁력 강화요인으로 기업윤리와 부패관리의 중요성이 강조되고 있으며, 이러한 트랜드는 공적서비스를 제공하는 공기업에서 더욱 강조되고 있다. 따라서 본 연구는 공기업의 발전과 가치를 상승시키기 위하여 청렴성의 영향요소를 고찰하고자 하는 목적으로 진행하였다.
일반적으로 고찰되는 기업 구조적 측면에서의 통제여부가 공기업 청렴성에 영향을 줄 수 있을 것이라는 관점 이외에도 공기업에 소속됨으로써 형성될 수 있는 종업원 개인의 동기적 요소와 기업 구성원들의 커뮤니티나 공유가치에 의하여 형성될 수 있는 조직적 요소를 동시에 고려함으로써 내부적 측면에서의 청렴성 강화 요소를 살펴보았다.
구체적으로 국내 지방공기업의 공공서비스동기와 사회적 자본이 기업의 내부 청렴성에 미치는 영향력을 실증한 후, 내부 청렴성이 공기업 종사자들의 조직에 대한 몰입에 선행역할을 하는지를 검토하였으며, 조직몰입이 기업 종사자들의 만족요소를 충족하는지 살펴보았다.
이를 위하여 광주광역시 도시공사에 근무하는 직원들을 대상으로 약 1개월 간 설문조사를 실시하였다. 기업 구성원들이 인지하는 공공서비스동기, 사회적 자본, 내부 청렴성, 조직몰입, 종업원만족의 5개의 변수에 대하여 Likert 5점 척도로 측정하였으며, 총 185부의 설문지로 최종분석을 실시하였다. 먼저 spss 12.0 프로그램을 활용하여 타당성과 신뢰성을 검토한 후, Lisrel 8.8프로그램을 이용하여 설정한 가설을 검증하였다.
본 연구는 다음과 같은 결과로 요약할 수 있다.
첫째, 공기업의 공공서비스동기는 내부 청렴성에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 공기업에 소속됨으로써 공적 서비스 제공에 기여하고자 하는 욕구가 높은 구성원의 동기는 기업의 청렴수준을 상승시킬 수 있는 영향요인임을 시사한다.
둘째, 공기업의 사회적 자본은 내부 청렴성에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 기업의 내부 구성원들 간의 신뢰 및 규범의 확립은 기업의 반부패행위를 낮추는 요인임을 시사한다.
셋째, 공기업의 내부 청렴성은 조직몰입에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 기업의 실효성 있는 제도의 운영과 도덕적인 분위기는 기업 구성원들의 기업에 대한 긍정적 가치관을 높여주고 몰입도를 높여줄 수 있는 요인임을 시사한다.
넷째, 공기업 구성원들의 조직몰입은 종업원만족에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 기업 구성원의 회사에 대한 긍정적인 행동들은 종업원의 태도나 감정에 시너지 효과를 높여줌을 시사한다.
이러한 결과들은 공기업의 경쟁력 증진을 위한 활동으로 내부 관리의 중요성이 매우 중요한 요소임을 확인할 수 있다. 특히, 공기업의 청렴수준을 강화하기 위해서는 기업과 종업원들과의 활발하고 투명한 상호작용을 통한 품질 높은 내부고객관리를 강화해야 함을 시사한다. 또한 기업 구성원들 간의 협력적 기업문화를 형성할 수 있는 분위기 조성이 필수적으로 이루어져야 할 것이다. 마지막으로 부패예방과 관련된 교육 및 과제들을 지속적으로 개발하여 기업 투명성 제고를 위한 시스템 개선에 기여해야 할 것이다.|There has been a growing emphasis on business ethics and corruption control as critical factors to strengthen the competiveness of a business. The recent trend is more evident in Public Enterprises that provide services to the general public. This study aims to look into the factors that influence the internal integrity of Public Enterprises in order to assist their progress and boost their value.
To this end, the study factored in the generally accepted perspective which presumes that the integrity of a Public Enterprises may be influenced depending on whether it has a structural tool to keep its integrity under control. At the same time, the study considered the motivational factors of individual employees that may be formed by becoming a member of a Public Enterprises as well as the organizational factors that may be formed by the community or shared values of the colleagues within the business.
To be more specific, the study first verified how public service motivation and social capital of a local Public Enterprises can influence the internal integrity of the said business. Then it reviewed whether the internal integrity of the business serves as the driving force to promote its employees to develop their organizational commitment, following up by seeing if the organizational commitment meets the factors that determine employee satisfaction.
To this end, I conducted a survey targeting the employees of Gwangju Metropolitan City Corporation for about a month. By using the five-point Likert scale, we measured the five variables including public service motivation, social capital, internal integrity, organizational commitment, and employee satisfaction. Then I performed a final analysis with 185 questionnaires submitted by the respondents. After reviewing the feasibility and reliability of the results with SPSS 12.0, I verified the hypothesis by using Lisrel 8.8. The summary of the result is as follows:
First of all, public service motivation of a Public Enterprises had a positive influence on the internal integrity. It shows that the integrity level of the business may be boosted by strong motivation of its employees who are willing to contribute in providing public service by working for a state owned business.
In addition, social capital of a Public Enterprises turned out to have a positive impact on the internal integrity. It implies that building trust among employees and establishing firm standards serve as a factor that keep a tight rein over corruptive practices within the business.
Furthermore, it appeared that internal integrity of a Public Enterprises has a positive influence on organizational commitment. It suggests that when a business has an effective system in operation and promotes ethical atmosphere, the employees are more affirmative with the business and thus give more commitment to its operations.
Lastly, organizational commitment of a Public Enterprises showed a positive influence on employee satisfaction. It shows that emotion or attitude of the employees will improve from the synergy effect when their colleague does something good for the business.
In a nutshell, the results confirm that internal management is a very critical factor in improving the competitiveness of Public Enterprises. In particular, a Public Enterprises should strengthen its internal customer management through an active and transparent interaction with its employees in order to improve its level of integrity. In addition, it must create an environment where its employees can build upon a cooperative corporate culture between one another. Lastly, it needs to continue improving its system to boost the business transparency by developing education and tasks related to preventive measures against corruption.
Alternative Title
The Effects of Public Service Motivation and Social Capital on the Internal Integrity of Public Enterprises
Alternative Author(s)
Kim, Kyoung-Chun
Department
경영대학원 경영학석사학위과정
Advisor
김종호
Awarded Date
2018-02
Table Of Contents
제1장 서 론 1

제1절 문제의 제기 1
제2절 연구의 목적 5
제3절 연구의 구성 6

제2장 이론적 배경 7

제1절 공기업의 정의 7
1. 공기업의 의미 및 특성 7
2. 공기업의 분류 10
3. 지방공기업의 의미 및 현황 11
제2절 공기업의 영향요인 14
1. 공공서비스동기 14
2. 사회적 자본 17
제3절 공기업 윤리 20
1. 공기업의 책임성 및 윤리 20
2. 내부청렴성 23
제4절 공기업의 내부평가요소 28
1. 조직몰입 28
2. 종업원만족 31


제3장 연구가설 34

제1절 연구모형 34
제2절 가설설정 35
1. 공공서비스동기와 내부청렴성 35
2. 사회적 자본과 내부청렴성 37
3. 내부청렴성과 조직몰입 40
4. 조직몰입과 종업원만족 42
제3절 연구방법 44
1. 연구방법 및 자료수집 44
2. 변수측정 44
3. 표본의 특성 51

제4장 가설검증 55

제1절 신뢰도 및 타당도 분석 55
제2절 가설검증 62

제5장 결 론 64

제1절 연구요약 및 시사점 64
제2절 한계점 및 향후방향 67

참고문헌 69
부록 - 설문지
Degree
Master
Publisher
조선대학교 경영대학교
Citation
김경춘. (2017). 공공서비스동기 및 사회적 자본이 공기업의 내부청렴성에 미치는 영향에 관한 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/550
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000266557
Appears in Collections:
Business > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2018-02-20
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.