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중소 산업디자인 기업을 위한 3D 프린팅을 활용한 비즈니스 모델

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Author(s)
한지애 이진렬 염상민 김다솔
Issued Date
2020-12
Keyword
3D 프린팅 비즈니스 모델 산업디자인 기업 프레임워크 3D Printing Business Model Industrial Design Cooperate Framework
Abstract
연구배경 다품종 소량 생산에 효과적인 3D 프린팅 기술의 확산으로 인해 대기업 중심의 대량생산 시스템체제에서 소비자 중심의 디자인 주도형 다품종 소량 생산시스템으로 전환이 이루어지고 있다. 그러나 중소규모의 산업디자인기업은 3D 프린팅의 산업적 가치를 활용해 비즈니스를 활성화하기 어려운 실정이다. 연구방법 '3D 프린팅' 관련 논문 56편에서 기업 수요조사를 위한 기초자료에 관한 문헌 연구를 실시하였으며, '비즈니스 모델' 관련 논문 12편에서 비즈니스 모델 구성요소를 도출하였다. G지역 437개 디자인전문 기업 대상으로 설문을 실시하여 101개 기업의 응답내용과 선행연구 결과를 토대로 비즈니스 모델 RAV와 프레임워크를 제안하였다. 연구결과 문헌연구를 통해 3D 프린팅의 산업적 특성, 산업디자인분야에서의 활용분야, 비즈니스 모델의 구성요소를 도출하였다. 3D 프린팅을 활용한 비즈니스 모델의 구성요소를 핵심자원(Key Resource), 핵심활동(Key Activities), 핵심가치(Key Value Proposition)로 도출하여 3D 프린팅 기반의 비즈니스 활성화 분야 네 가지(Test Service, Flexible Service, Customizing Service, Sustainable Service)에 적용해 `비즈니스 모델 RAV`와 프레임워크를 제안하였다. 결론 제품 수명주기(Product Life Cycle)에 따른 제품 개발 프로세스의 개념을 넘어 제품 수명유형(Product Life Type)에 따른 제품 개발 프로세스와 디자인 마케팅에 관한 연구의 필요성을 발견하였다. 향후, 비즈니스 분야에 따른 제품 수명 유형을 파악하고 고객과의 관계형성, 기업의 가치전달방법 등에 대한 방법론을 모색해 본 연구 내용을 토대로 비즈니스 모델을 확대 적용하고자 한다.
Background A shift is being made from a mass production system centered on large corporations to a design-driven and mass-customization system focused on consumers by 3D printing technology, which is effective for small quantity production of various types. However, it is difficult for small and medium-sized industrial design companies to activate their business by utilizing the industrial value of 3D printing. Methods Literature research was conducted on basic data for corporate demand surveys in 56 papers related to '3D printing', and business model components were derived from 12 papers related to 'business models'. A survey was conducted on 437 design-specialized companies in G area, and business model RAV and framework were proposed based on the responses of 101 companies and the results of previous research. Results Through literature research, the industrial characteristics of 3D printing, applications in the industrial design field, and components of business models were derived. Key Resource, Key Activities and Key Value Proposition were derived as components of the business model using 3D printing. 'Business Model RAV' and a framework were proposed by applying them to the four business activation fields based on 3D printing. Conclusion We found the necessity of research on the product development process and design marketing according to the product life type beyond the concept of the product development process according to the product life cycle. In the future, we intend to expand and apply business models by product life type based on the contents of this study.
Alternative Title
A Business Models based on 3D Printing for Smaller Firms in Industrial Design
Alternative Author(s)
Han, Ji-Ae Lee, JIn-Ryeol Yeom, Sang-Min Kim, Da-sol
Department
Division of Informatics and Product Design
Publisher
한국인더스트리얼디자인학회
Citation
한지애. (2020-12). 중소 산업디자인 기업을 위한 3D 프린팅을 활용한 비즈니스 모델. 산업디자인학연구, 14(4), 149-157. doi: 10.37254/ids.2020.12.54.14.149
Type
Journal paper
ISSN
1976-8745
DOI
10.37254/ids.2020.12.54.14.149
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/18733
Appears in Collections:
Division of Informatics and Product Design > Han, Ji-Ae
Division of Informatics and Product Design > Lee, JIn-Ryeol
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