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빅데이터를 활용한 사회적 이슈와 소비행동 연구

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Author(s)
백승헌 김기탁
Issued Date
2019-12
Keyword
일본불매운동 일본스포츠용품 관련특성 국민성 태도 소비행동 UCINET6 CONCOR분석 Japanese boycott Japanese sporting goods related characteristics nationality attitude consumption behavior UCINET6 CONCOR analysis
Abstract
본 연구는 일본 불매운동과 관련된 일본스포츠 용품에 대한 소비자들의 인식을 조사하고 인식에 따른문제점파악과 변인을 추출하기 위해 소셜네트워크빅데이터 분석을 실시하였다. 소셜네트워크 빅데이터분석을"일본 불매운동"과"일본 스포츠 용품"의2가지 영역으로 조사를 실시하였으며, 조사기간은 불매운동이 이슈가 되었던 2019년 7월 1일 ~ 7월 31일까지의 1개월의 데이터를 수집하여 조사하였다. 연구방법을 구체화하면 시대적 이슈파악 – 소셜네트워크 분석을 활용한 키워드 설정 – TEXTOM과Ucinet 6프로그램을 용한 CONCOR분석을 활용한 군집파악 – 전문가 회의를 통한 변인선정 – 설문지 작성 및 수정보완 – 설문지의 타당도와 신뢰도 검증 – 구조모형방정식을 활용한 가설검증으로 구성하였다. 소셜네트워크의 빅데이터를 활용한 결과를 바탕으로관련특성, 국민성, 태도, 소비행동의 4가지변인을 추출하였고 4가지 변인의 설문문항은 총 30문항, 292부의 설문지를 최종 가설검증에 활용하였다. 분석결과 첫째, 불매운동 관련특성은 국민성의 정(+)적 관계가 나타났다. 구체적으로 불매운동 관련특성(불매운동 필요성, 불매운동소속감, 불매운동혜택지각 모두는 국민성에 정(+)적 관계가 나타났다. 둘째, 국민성은 태도에 정(+)적 관계가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 국민성은 소비행동에 정(+)적 관계가 있는것으로 나타났다. 이를 종합하면, 첫째 가설검증을 통해 일본불매운동은 무조건적인 감정대립이 아닌 현재와 같은 문화운동을 수준 높게 잘 대처해 나가야 자세가 필요할것이며, 한국의 역사를 세계에 널리 알릴 수 있는 캠페인으로 발전해 나갈 것을 시사한다. 둘째 가설검증을 통해 최근 일본불매운동은 국가적 우월성을 강조했다는 것과 수출국가의 민족성을 무시했다는 점에서 나타난 문제의 결과이며, 글로벌 기업의 해외시장진출 시 고려해야 할 사항임을 시사한다. 셋째 가설검증을 통해 불매운동은 양면적 성격에서 자신의 책임 하에 자신의 이익을 목적으로 자발적으로 참여되어야 하며, 어떠한 강조나 강요가 수반 되어선 안 될것을 시사한다.
This study conducted social network big data analysis to investigate consumer's perception of Japanese sporting goods related to Japanese boycott and to extract problems and variables by recognition. Social network big data analysis was conducted in two areas, "Japanese boycott" and "Japanese sporting goods". Months of data were collected and investigated. If you specify the research method, you will identify the issues of the times – keyword setting using social network analysis – clustering using CONCOR analysis using TEXTOM and Ucinet 6 programs – variable selection through expert meetings – questionnaire preparation and answering – and validity of questionnaire Reliability Verification – It consists of hypothesis verification using the structural model equation. Based on the results of using the big data of social networks, four variables of relevant characteristics, nationality, attitude, and consumption behavior were extracted. A total of 30 questions and 292 questionnaires were used for final hypothesis verification. As a result of the analysis, first, the boycott-related characteristics showed a positive relationship with nationality. Specifically, all of the characteristics related to boycotts (necessary boycott, sense of boycott, and perceived boycott benefits were positively related to nationality. In addition, nationality was found to have a positive relationship with consumption behavior.
Alternative Title
A Study on Social Issues and Consumption Behavior Using Big Data
Alternative Author(s)
Baek, Seung-Heon Kim, Gi-Tak
Department
Dept. of Sports Industry
Publisher
한국엔터테인먼트산업학회
Citation
백승헌. (2019-12). 빅데이터를 활용한 사회적 이슈와 소비행동 연구. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 13(8), 377-389. doi: 10.21184/jkeja.2019.12.13.8.377
Type
Journal paper
ISSN
2384-017X
DOI
10.21184/jkeja.2019.12.13.8.377
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/18630
Appears in Collections:
Dept. of Sports Industry > Baek, Seung-Heon
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