중국과 서양 패션디자인의 문화적 교류 연구
- Author(s)
- 오정홍
- Issued Date
- 2023
- Abstract
- 패션디자인은 시대의 미학과 역사적 정보를 담고 있으며 그 생산은 국가 경제 및 국민의 생활과 관련이 있다. 의복은 실용성이 뛰어나 비교할 수 없는 전파효과가 있으며 이를 통해 패션 미학과 장식문화의 트렌드를 주도한다. 글로벌화는 전 세계
의 문화교류를 더욱 긴밀하게 만들어 패션디자인이 서로 다른 문명과 지역에서도 상호 연결을 구축하고 서사를 수행할 수 있도록 한다. 다양한 이론적 틀에서 복잡한 문명의 상호작용이 낳은 영향을 분석한다.
본 연구는 패션디자인을 중심으로 중국과 서양의 서로 다른 문화 간의 예술 상호작용 요소를 연구하여 다문화적 의미를 지닌 디자인을 연구하는데 의의가 있다. 중국과 서양 문화교류를 이끄는 영향력을 분석하고, 문화교류에 따른 패션디자인 메
커니즘을 연구하고 정리하였다. 이를 위해 역사적 연구와 논리적 연구의 결합, 현장 조사와 비교 분석 및 학제 간 이미지 실증 연구 방법을 결합하여 전형적인 표본 가치가 있는 표본 사례를 연구하였다. 또한 문화교류 하에서 중국과 서양 패션디자
인의 법칙을 탐색하기 위한 심층 분석에 중점을 두었다.
본 연구는 중국과 서양의 문화와 배경의 형식과 정신적 가치관을 중요시한다. 역사 자료로 시작하여 서양의 영향을 받은 중국패션, 중국의 영향을 받은 서양패션의 순서에 따라 역사적으로 중국과 서양 문화와 의복 예술의 교류, 디자인 스타일의
원인, 패션디자인을 통한 중국과 서양 문화, 전통 배경 및 변화 발전의 내재적 연관성을 제시했다. 디자인 문화 미학 이론과 결합하여 서양 및 서양 스타일의 패션 사례를 정리하고 분석하여 교류의 장점과 오해를 분석하여 디자인 요소의 특성과
규칙을 도출하였다.
문화교류의 배경에서 중국과 서양 의복 디자인의 명확성과 논증을 통해 다음과 같이 세 가지를 얻을 수 있다. 첫째, 중국과 서양 의복의 문화적 교류와 상호 영향은 긴 경간의 확증된 역사이다. 둘째, 중국과 서양의 문화교류가 패션디자인에 미
치는 영향은 따라야 할 명확한 규칙성과 특성이 있다. 셋째, 중국과 서양 패션디자인에 대한 다문화 개념의 적절한 사용은 미래 패션디자인의 중국 스타일 계획을 구축하는 데 큰 의미가 있다. 현대의 다양한 문화 상호작용 이론은 중국과 서양에만
국한되지 않고 다양한 배경에서 개발되어야 한다. 궁극적으로 글로벌 환경을 통해 예술디자인을 주체로 한 많은 분야의 학문적 목표를 탐구하는 데에도 도움이 되기를 바란다. |Textile and garment design carries the aesthetic and historical information of The Times. Its production and trade are related to the national economy and people's livelihood. Due to its strong practicability, textile and garment design has incomparable communication ability and leads the trend of fashion aesthetic and decorative culture. The exchanges between China and the West have existed since ancient times. Globalization has made the cultural exchanges of the whole world more close. As a kind of art, fashion design art can establish connections between different civilizations, carry out consensus comparison and narration, and analyze the complex and far-reaching influences on the interaction of different civilizations under various theoretical frameworks.
To study the elements of artistic interaction between different cultures, to leave a historical place for the design with cross-cultural significance, to analyze the influence that led to the meeting of Eastern and Western cultures, and to extract the mechanism of fashion design under cultural exchange.
Methods: This paper selected sample cases with typical specimen value, combined historical research with logical research, field investigation with comparative analysis, and interdisciplinary image empirical research methods, focused on in-depth analysis, and explored the rules of Chinese and Western fashion design under the cultural exchange.
This topic respects the form and spiritual essence of Chinese and Western culture and context. Starting from historical materials, it presents the exchange of Chinese and Western culture and costume art in history, the
reasons for the emergence of design style, and the internal relationship between costume design and the changes and development of Chinese and Western culture, traditional context and the ancient and modern times in accordance with the order of China's influence by the West and the influence of the West by China. By collecting and extracting samples of Chinese and Western styles of clothing, combined with the aesthetic theory of design culture, the advantages and misunderstandings of communication influence are analyzed, and the characteristics and rules of design elements are obtained.
Through the clarification and demonstration of Chinese and Western clothing design under the background of cultural exchange, this paper holds that: First, the exchange and mutual influence of Chinese and western clothing culture is a long span of corroborating history; Second, the influence of Chinese and
Western cultural exchanges on fashion design has clear rules and characteristics to follow. Thirdly, the proper use of cross-cultural ideas on the influence of Chinese and Western fashion design is of great significance
for the construction of future Chinese-style fashion design. The contemporary theory of diverse cultural interaction is not only developed in the West or the East, but also in different contexts, which ultimately contributes to the scientific goal of exploring the dimensions of art design in the context of
globalization.
- Alternative Title
- A study on cultural exchange between Chinese and Western fashion design research
- Alternative Author(s)
- Wu ZhengHong
- Affiliation
- 조선대학교 일반대학원
- Department
- 일반대학원 디자인학과
- Advisor
- 손영미
- Awarded Date
- 2023-08
- Table Of Contents
- 제1장 서론 1
1.1 연구 배경 및 의의 2
1.2 연구범위 및 연구현황 3
1.3 연구 내용 및 방법 13
1.4 연구 흐름도 15
제2장 서양의 영향을 받은 중국 의복 18
2.1 1911년 신해혁명(辛亥革命) 이전에 받은 영향 19
2.1.1 위·당 시대(魏唐时期) 19
2.1.2 16~19세기에 받은 영향 22
2.2 1911년 신해혁명 이후에 받은 영향 24
제3장 중국의 영향을 받은 서양 의복 29
3.1 16세기 이전에 서양이 받은 중국의 영향 30
3.1.1 16세기 이전 중국과 서양의 교류 30
3.1.2 중세 이전 받은 영향 31
3.1.3 중세 이후 받은 영향 36
3.2 16~19세기에 받은 중국의 영향 46
3.2.1 '중국 스타일' 서양의 개념 46
3.2.2 16~19세기 중국과 서양의 교류 48
3.2.3 '중국 스타일'의 발전과정 51
3.2.4 '중국 스타일'의 패턴과 특징 54
3.3 20세기 이후 서양 받은 중국의 영향 60
3.3.1 20세기 이후 중국과 서양의 교류 60
3.3.2 20세기 초기에 받은 영향 61
3.3.3 20세기 후기에 받은 영향 68
제4장 중국과 서양의 교류에 따른 디자인 경향과 요소 80
4.1 중국과 서양의 시대별 패션디자인 특징 81
4.2 상호 영향에 따른 패션디자인 경향 84
4.2.1 모방의 경향 85
4.2.2 응용의 경향 91
4.2.3 융합의 경향 97
4.3 상호 영향에 따른 패션디자인 요소 102
4.3.1 의복의 스타일 103
4.3.2 의복의 구조 108
4.3.3 원단 111
4.3.4 패턴 113
4.3.5 색채 118
4.3.6 제작 기법 120
제5장 패션 교류의 장단점 분석과 제시 123
5.1 장단점 분석 124
5.1.1 긍정적인 측면 124
5.1.2 부정적인 측면 129
5.1.3 장단점의 심층 원인 분석 132
5.2 미래 제시 134
5.2.1 민족화와 글로벌화의 구축 134
5.2.2 교차 문화의 미래 구축 136
제6장 결론 140
참고문헌 144
- Degree
- Doctor
- Publisher
- 조선대학교 대학원
- Citation
- 오정홍. (2023). 중국과 서양 패션디자인의 문화적 교류 연구.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/18604
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000693627
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Appears in Collections:
- General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2023-08-25
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