CHOSUN

대학생의 내적 통제소재가 학업성취에 미치는 영향 : 자기구실 만들기와 학업지연행동의 이중 매개효과

Metadata Downloads
Author(s)
신하선
Issued Date
2024
Keyword
내적 통제소재, 학업성취, 자기구실 만들기, 학업지연행동
Abstract
This study verified a serial multiple mediation model which internal locus of control and academic achievement mediated the relationship between the lack of patience with self-handicapping and academic procrastination. To this end, a survey was conducted on college students enrolled in 4-year universities in South Korea as of the first semester of 2023. A total of 320 people(160 for men and 160 for women) were used in the analysis. The data were analyzed using SPSS 27.0 and SPSS PROCESS Macro 4.2. The results of the study analysis are as follows. First, it was found that self-handicapping plays a partial mediating role in the relationship between internal locus of control and academic achievement. Second, it was found that academic procrastination plays a partial mediating role in the relationship between internal locus of control and academic achievement. Third, it was found that self-handicapping and academic procrastination play a multiple mediating role in the relationship between internal locus of control and academic achievement. In other words, the high internal locus of control material affects the academic procrastination by lowering the self-handicapping. As a result, it has a positive effect on academic achievement. Subsequently, implications and limitations were discussed based on these research results.
Alternative Title
The Effect of Internal Locus of Control on Academic Achievement among College Students : The Dual Mediating Effect of Self-Handicapping and Academic Procrastination
Alternative Author(s)
HA SEON SHIN
Affiliation
조선대학교 일반대학원
Department
일반대학원 상담심리학과
Advisor
김나래
Awarded Date
2024-02
Table Of Contents
제1장 서론 1
제1절 연구의 필요성 및 목적 1
제2절 연구문제 및 가설 8
제2장 이론적 배경 10
제1절 내적 통제소재 10
1. 내적 통제소재 정의 및 특징 10
제2절 학업성취 12
1. 학업성취 정의 및 특징 12
2. 내적 통제소재와 학업성취의 관계 13
제3절 자기구실 만들기 15
1. 자기구실 만들기 정의 및 특징 15
2. 내적 통제소재와 자기구실 만들기의 관계 16
3. 자기구실 만들기와 학업성취의 관계 17
제4절 학업지연행동 19
1. 학업지연행동 정의 및 특징 19
2. 내적 통제소재와 학업지연행동의 관계 20
3. 학업지연행동과 학업성취의 관계 21
4. 자기구실 만들기와 학업지연행동의 관계 22
제5절 내적 통제소재, 자기구실 만들기, 학업지연행동, 학업성취의 관계 24
제3장 연구 방법 27
제1절 연구 대상 27
제2절 연구 도구 29
1. 내적 통제소재 29
2. 학업성취 30
3. 자기구실 만들기 31
4. 학업지연행동 32
제3절 분석 방법 33
제4장 연구 결과 34
제1절 측정변수의 기술통계 및 상관관계 분석 34
1. 변수의 기술통계 34
2. 변수 간 상관관계 34
제2절 단순 매개효과 분석 35
1. 내적 통제소재와 학업성취의 관계에서 자기구실 만들기의 단순 매개효과 35
2. 내적 통제소재와 학업성취의 관계에서 학업지연행동의 단순 매개효과 36
제3절 이중 매개효과 분석 38
1. 내적 통제소재와 학업성취의 관계에서 자기구실 만들기와 학업지연행동의 이중 매개효과 38
제5장 논의 및 제언 41
참고 문헌 50
부록 63
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
신하선. (2024). 대학생의 내적 통제소재가 학업성취에 미치는 영향 : 자기구실 만들기와 학업지연행동의 이중 매개효과.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/18002
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000719301
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2024-02-23
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.