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지역축제 캐릭터와 포스터 디자인 개발 연구

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Author(s)
김도원
Issued Date
2023
Keyword
지역축제, 영산포, 홍어 축제, 캐릭터, 포스터
Abstract
As times change, the concept of characters and posters is quickly recognized by consumers, and its role as a means of visual Communication is gradually increasing, and branding using characters and posters is becoming a trend. With the implementation of the local autonomy system, Korea entered the era of localization in earnest, and each local government held a local festival with materials such as history, culture, specialties, and local food that each region has to revitalize the region and improve its image. Many festivals are held every year throughout the country, and posters and characters are widely used as promotional marketing. Beyond simply to attract interest and visual attention from local festivals, the identity and direction of the festival are determined. In addition, as the proportion of online media such as non-face-to-face and SNS marketing has increased since COVID-19, the utilization of characters and posters has become larger as a means to strengthen online communication, accounting for a large portion of the local economy.

Local festival characters and posters should be developed in a differentiated design for the development of tourism products for local festivals as well as the role of delivering images that anyone can easily associate with the region. It is not just a simple design that is easy to see, but it should also have visual elements, and reflect the differentiated characteristics of local festivals, so that the story can be supported and easily delivered to the public.

Although most middle-aged and elderly people have a good perception and image of the stingray, it is hard for young people and the new generation to see it as friendly when they come into contact with the pungent taste and smell. In addition, the Yeongsanpo Skate Festival currently in use does not function as a character and poster, and is expressed as a static image that does not match modern sensibility, and there are parts that are not used as social characters and parts that are not redesigned to suit modernization trends. Therefore, through the development of characters and poster designs for the Yeongsanpo Skate Festival, we would like to design not only a local promotion but also make the image of Skate familiar to everyone, young and old, by actively utilizing posters and tourism products that involve character designs.

For this research purpose, this paper will investigate the characters and posters of seven marine products festivals in Korea, and analyze the symbolic meaning and expression of each character and poster in detail, identify problems with the characters and poster design, in order to develop new characters and posters. Also, The purpose is to analyze the results through a consumer survey and finally derive characters and posters.

Therefore, for the identity and development of the Yeongsanpo Skate Festival, this researcher designed the Yeongsanpo Skate Festival characters and posters to suit modern sensibility and trends that can be expressed to anyone, and easily recognize and remember the characteristics and purpose of the festival. In addition, the character and poster were proposed in three drafts and the character and poster were proposed to simplify the color and not to interfere with the symbolism of the material.

As a result of the survey conducted in the course of this study, most of them liked the design by drawing out the character B draft and poster B draft design, and others said that the need for characters and posters to promote on behalf of the region was also high. It is highly praised for promoting the Yeongsanpo area and for the need to convey the image of local festivals and represent the region. Therefore, in order to develop characters and posters representing the culture and identity of the Yeongsanpo region, it was evaluated that it was decided to be used as a means of public relations for local economic development and identity by considering intimacy and symbolism.|시대가 변화하면서 캐릭터와 포스터에 대한 개념은 소비자들에게 빠르게 인식되고 있으며 시각적 커뮤니케이션 수단으로 그 역할이 점차 커지며 나아가 브랜드를 확장 시키기 위한 새로운 마케팅 수단이 되어 가며 캐릭터와 포스터를 활용한 브랜딩이 하나의 트렌드로 자리를 잡아가고 있다. 우리나라는 지방자치제도가 실시됨에 따라 본격적으로 지방화 시대를 맞이하였고 각 지자체에서는 지역 활성화 및 이미지 개선을 위해 지역마다 가지고 있는 역사, 문화, 특산물, 향토 음식 등의 소재를 바탕으로 지역축제를 개최하였다. 전국 각지에서 해마다 많은 축제가 펼쳐지면서 포스터와 캐릭터는 홍보 마케팅으로 많이 활용되고 있으며 단순히 지역축제의 흥미와 시각적인 관심을 끌어내기 위한 용도를 넘어 축제의 정체성과 방향성을 잡아 축제에 대한 전반적인 이미지를 결정짓고 있다. 또한, 코로나19 이후 비대면, SNS 마케팅 등 온라인 매체의 비중이 커지면서 온라인 소통을 강화하기 위한 수단으로 캐릭터와 포스터의 활용성이 더욱 크게 자리 잡아 지역 경제를 살리는데 큰 비중을 차지하고 있다.

지역축제 캐릭터와 포스터는 누구나 쉽고 그 지역을 떠올릴 수 있는 이미지로 전달하는 역할뿐 아니라 지역축제의 관광 상품 개발을 위해 차별화된 디자인으로 개발되어야 한다. 단순히 보기 좋은 디자인만으로 완성하는 것이 아닌 시각적인 요소를 갖추는 것은 물론, 지역축제의 차별화된 특성을 반영하고 그에 따른 스토리가 뒷받침이 되도록 해야 하며 대중들에게 쉽게 정보 전달이 되도록 해야 한다.

영산포에서 판매되고 있는 홍어는 몸에 좋을 뿐 아니라 효능이 좋아 대부분 중장년층에서는 홍어에 대한 인식과 이미지가 좋지만 젊은 층이나 신세대에게는 홍어를 접했을 때 친근하게 다가갈 수 있는 이미지로 보기 어려우며 강하게 톡 쏘는 맛과 냄새로 인해 거부감을 느끼는 경우가 있다. 또한, 현재 영산포 홍어 축제에서는 캐릭터와 포스터의 기능을 하지 못하고 있으며 현대적 감성에 맞지 않는 정적인 이미지로 표현이 되었고 소셜 캐릭터로 사용되지 않는 부분과 현대화 트렌드에 맞도록 디자인이 리뉴얼 되지 않은 부분들이 있다. 따라서 영산포 홍어 축제 캐릭터와 포스터디자인 개발을 통해 지역축제 홍보뿐만 아니라 남녀노소 누구나 홍어에 대한 이미지를 친근하게 다가갈 수 있도록 하고 캐릭터디자인을 활용한 포스터 및 관광 상품들을 마케팅으로 활용될 수 있도록 디자인하고자 한다.

이러한 연구 목적에 따라 본 논문에서는 국내 지역 수산물 축제 중 7개의 수산물 축제 캐릭터와 포스터 사례들을 조사하고 각 캐릭터와 포스터의 상징 의미 및 표현 방법 등을 세부적으로 분석하였으며 영산포 홍어 축제 캐릭터와 포스터디자인에 대한 문제점들을 파악하고 이러한 문제의식을 통해 새로운 캐릭터와 포스터를 개발하고자 한다. 또한, 소비자 설문을 통해 나온 결과를 바탕으로 최종 캐릭터와 포스터를 도출해 내는 것을 목적으로 두고 있다.

따라서, 본 연구자는 영산포 홍어 축제의 정체성과 발전을 위해 영산포 홍어 축제 캐릭터와 포스터를 현대적 감성과 트렌드에 맞도록 디자인하였고 누구에게나 친근하게 다가갈 수 있도록 표현하였으며 지역을 대표하는 상징물로써 축제의 특징 및 목적을 쉽게 인식하고 기억할 수 있게 디자인하였다. 또한, 캐릭터의 특성을 잘 살릴 수 있는 컬러를 사용하면서 단순하게 하고 소재의 상징성이 방해되지 않도록 3가지 시안으로 캐릭터와 포스터를 제안하여 설문조사를 진행하였다.

본 연구 과정에서 진행한 설문조사 결과 캐릭터 B 시안과 포스터 B시안 디자인이 선택되었고 대부분 디자인이 마음에 든다는 평가가 가장 높았으며 지역을 대표하고 홍보할 수 있는 캐릭터와 포스터의 필요성이 요구된다는 평가 또한 높게 나타났다. 영산포 지역을 홍보하고 지역축제의 이미지 전달과 지역을 대표하는 필요성에 대해 높이 평가되고 있다. 따라서 영산포 지역의 문화와 정체성을 대표하는 캐릭터와 포스터 개발을 위해 지역 주민과 관광객들에게 친밀감과 상징성을 깊이 고려하였고 지역 경제 발전과 정체성을 위한 홍보 수단으로 활용되도록 디자인을 하였다는 평가를 받았다.
Alternative Title
A study on the Development of character and Poster Design of Local Festivals : Focusing on the Yeongsanpo Skate Festival
Alternative Author(s)
Kim Do Won
Affiliation
조선대학교 디자인대학원
Department
디자인대학원 브랜드커뮤니케이션디자인학전공
Advisor
임채형
Awarded Date
2023-08
Table Of Contents
제1장. 서론 1
제1절. 연구의 배경 및 목적 2
제2절. 연구의 범위 및 방법 4

제2장. 이론적 고찰 7
제1절. 지역축제 개요 8
1. 지역축제 개념 및 기능 8
2. 지역축제 요건 및 효과 12
제2절. 지역축제 캐릭터와 포스터 이해 14
1. 지역축제 캐릭터와 포스터의 가치와 요소 14
2. 지역축제 캐릭터와 포스터의 기능 18
제3절. 영산포 홍어 축제 개요 21
1. 영산포 홍어 축제 개요 및 특징 21
2. 영산포 홍어 축제 캐릭터와 포스터 현황 23
3. 영산포 홍어 축제 캐릭터와 포스터 분석 29

제3장. 지역축제 캐릭터와 포스터 사례분석 32
제1절. 대표 수산물 축제 캐릭터와 포스터 활용 분석 33
제2절. 대표 수산물 축제 캐릭터와 포스터디자인 분석 37
1. 수산물 축제 캐릭터와 포스터디자인 분석 38
2. 수산물 축제 캐릭터와 포스터 디자인분석 결과 59

제4장. 영산포 홍어 축제 캐릭터와 포스터디자인 개발 61
제1절. 캐릭터와 포스터디자인 기획 의도 및 방향 62
1. 캐릭터와 포스터디자인 기획 의도 62
2. 캐릭터와 포스터디자인 방향 64
제2절. 캐릭터와 포스터디자인 개발 65
1. 영산포 홍어 축제 캐릭터 개발 65
2. 영산포 홍어 축제 포스터 개발 73

제5장. 소비자 설문조사 및 분석 79
제1절. 설문조사 개요 80
제2절. 조사 및 결과분석 80

제6장. 결론 99
제1절. 연구의 결론 100

참고문헌 103

부록(설문지) 108
Degree
Master
Publisher
조선대학교 디자인대학원
Citation
김도원. (2023). 지역축제 캐릭터와 포스터 디자인 개발 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/17752
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000691558
Appears in Collections:
Art, Design, & Physical Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2023-08-25
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