CHOSUN

전술이해모형을 적용한 초등학생 엘리트 축구선수 훈련프로그램에 대한 수업만족도 및 축구경기력 차이 분석

Metadata Downloads
Author(s)
정휘석
Issued Date
2023
Abstract
The purpose of this study is to analyze the difference of the class satisfaction between the group, which was trained with the tactic understanding model by applying the tactic understanding model and the function-oriented model to the training program of the primary school soccer class, and the group trained with the function-oriented model and to find the most effective training model for the soccer performance by analyzing the soccer performance according to the analysis results.
To verify the hypothesis of this study, the study was performed with total 16 elite soccer players of A Soccer Class located in Gwangju Metropolitan City. Among them, 8 players were selected as study group only based on soccer career regardless the grade and position, which was trained with tactic understanding model, and other 8 players were selected as comparative group, which was trained with function-oriented model. The training was performed 30 times for 6 weeks, 2 hours a day, and the difference of the performance was analyzed based on the game results for the period that the tactic understanding model and the function-oriented model were not applied and the game results for the period that the tactic understanding model and the function-oriented model were applied. The study group trained with the tactic understanding model showed the positive response in the class satisfaction and also showed the positive response for each factor of training environment, teaching method, colleague relations, which are the sub-level factors.
For the training environment, the wide space to be able to perform tactical training and the training tools did not obstruct the tactical training, for the teaching method, as the player experienced the situation that they never have thought, they could solve the situation smoothly in the soccer field, and for the colleague relations, their relations became better due to the communication with the colleagues through the tactical training.
In the class satisfaction of 8 players in the comparative group trained with function-oriented model, the different response was shown according to the factor, and the different responses were shown by each factor of the training environment, teaching method and colleague relations, the sub-level factors of class satisfaction.
For the training environment, as it stuck to the basics, there was positive response that using the wide space, in which the basic skills can be performed, and the training tools are appropriate, for the teaching method, there were the opinion that it helped the development of the basic skills by hearing the tips derived from the personal experience of the instructor, and the opinion that it was boring because of long training, and for the colleague relations, there was the opinion that they felt hard and angry because the colleagues made them keep moving as the accurate passing was not made while they were nervous due to the tedium training.
The team winning rate and the scoring ability of the group that answered positively were increased and the team lost point was lowered, and the team winning rate and the scoring ability of the group that answered negatively were lowered and the team lost point was increased.
Therefore, if the satisfaction with the training is positive, the good performance is shown and if the satisfaction with the training is negative, the poor performance is shown. Although the function-oriented training is necessary for the growth of the individual and the team, it is considered that the system should be prepared so that the players can keep on right track of the individual or the team by performing the training with the tactic understanding model, which understanding the tactics easy and convenient, in future.|본 연구는 초등학교 축구교실 훈련프로그램에 전술이해모형과 기능중심모형을 적용하여 전술이해모형의 방법으로 훈련을 진행한 집단과 기능중심모형으로 훈련을 진행한 두 집단의 수업만족도의 차이를 분석하고 이에 따른 축구경기력을 분석하여 축구경기력에 가장 효과적인 훈련 모형을 찾고자 하는 목적이 있다.
본 연구의 가설을 검증하기 위해 광주광역시 소재의 A축구교실 엘리트 선수 총 16명을 대상으로 연구를 진행하였고, 학년 및 포지션과는 상관없이 축구경력으로만 8명으로 전술이해모형으로 훈련을 진행한 연구집단으로, 그 외 8명의 선수들은 기능중심모형으로 훈련을 진행한 비교집단으로 나누어 연구를 진행하였다. 훈련은 일 2시간 6주간 30회차로 운영을 하였으며, 매주 마지막 훈련 종료 후에 심층면담 및 인터뷰를 통해 선수들의 수업만족도를 파악할 수 있었고, 그 후 수업만족도에 따라 전술이해모형 및 기능중심 모형을 적용하지 않았던 기간에 경기결과와 전술이해모형 및 기능중심모형을 적용하였던 기간의 경기결과를 토대로 경기력 차이를 분석하였다. 전술이해모형으로 훈련을 진행한 연구집단 8명의 수업만족도에서는 긍정적인 반응이 나왔으며 이는 수업만족도의 하위요인인 훈련환경, 지도방법, 동료관계에서의 각각의 요인에서도 긍정적인 반응이 나왔다.
훈련환경에서는 전술훈련을 진행할 수 있는 넓은 공간과 훈련도구가 전술훈련을 진행함의 방해가 되지 않았고, 지도방법에선 선수 자신이 생각하지 못한 장면들을 경험해보니 경기장에서 부드럽게 해결해 나갈 수 있었고, 동료관계에서는 전술훈련을 통한 동료들과의 의사소통으로 인해 더욱더 사이가 좋았다는 반응이 나왔다.
기능중심모형으로 훈련을 진행한 비교집단 8명의 수업만족도에서는 요인에 따른 다른 반응이 나왔으며 수업만족도의 하위요인인 훈련환경, 지도방법, 동료관계에서의 각각의 요인에서 서로 다른 반응이 나왔다.
훈련환경에서는 기본기에 충실하여 기본기 훈련을 진행할 수 있는 넓은 공간과 훈련도구의 사용이 적절하다는 긍정적인 반응이 나왔고, 지도방법에 대해선 지도자 개인의 경험에서 나온 팁을 전해 들어 기본기의 발전에 도움이 되었다는 의견과 같은 훈련을 오래 하니 지루하다는 의견이 나왔으며, 동료관계에서는 지루한 훈련이 지속되어 예민한 상태에서 정확한 패스가 오지 않고 자꾸 움직이게 해서 힘들고 화가 났다는 의견이 나왔다.
긍정적으로 답변한 대상자들의 집단은 팀 승률, 팀 득점력이 상승하였고 팀 실점력은 하향되었으며, 부정적인 답변이 섞인 대상자들의 집단은 팀 승률, 팀 득점력은 하향되었으며, 팀 실점력은 상승하였다.
따라서 훈련의 만족도가 긍정적이면 좋은 경기력이 나올 수 있고, 부정적이면 좋지 않은 경기력이 나오며, 앞으로 개인과 팀의 성장을 위해 기능중심의 훈련도 필요하지만, 전술을 이해하기 쉽고 편한 전술이해모형의 방법으로 훈련을 하여 선수들이 개인이나 팀의 올바른 길을 걸을 수 있는 시스템이 되어 있어야 한다고 생각된다.
Alternative Title
Elementary school elite soccer player training program using tactical understanding model Analysis of differences in class satisfaction and soccer performace
Alternative Author(s)
Jung, Hwi-Seok
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 체육교육
Advisor
김현우
Awarded Date
2023-08
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구 목적 3
3. 연구 가설 3
4. 연구 제한점 4
5. 용어의 정의 4

Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 전술이해모형 6
1) 전술이해모형의 개념 6
2) 전술이해모형의 단계별 특징 8
2. 기능중심모형 9
3. 수업만족도 10
1) 수업만족도의 이해 10
2) 수업만족도의 하위요인 10
(1) 훈련환경 10
(2) 지도방법 11
(3) 동료관계 11
4. 축구경기력 12

Ⅲ. 연구 방법 13
1. 연구 대상 13
2. 자료 수집 14
1) 심층면담 및 인터뷰 구성 14
2) 훈련프로그램 구성 14
3. 자료분석 17
4. 연구의 진실성 및 윤리성 20

Ⅳ. 연구 결과 21
1. 수업만족도 심층면담 결과 21
1) 전술이해모형으로 훈련한 대상자들의 수업만족도 21
(1) 훈련환경에 대한 수업만족도 21
(2) 지도방법에 대한 수업만족도 22
(3) 동료관계에 대한 수업만족도 23
2) 기능중심모형으로 훈련한 대상자들의 수업만족도 24
(1) 훈련환경에 대한 수업만족도 24
(2) 지도방법에 대한 수업만족도 24
(3) 동료관계에 대한 수업만족도 25
2. 수업만족도에 따른 경기력 차이 26
1) 전술이해모형으로 훈련한 대상자들의 경기력 26
(1) 팀 승률 26
(2) 팀 득점력 26
(3) 팀 실점력 27
2) 기능중심모형으로 훈련한 대상자들의 경기력 28
(1) 팀 승률 28
(2) 팀 득점력 28
(3) 팀 실점력 29

Ⅵ. 결론 및 제언 30
1. 결론 30
2. 제언 31

참고문헌 34
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
정휘석. (2023). 전술이해모형을 적용한 초등학생 엘리트 축구선수 훈련프로그램에 대한 수업만족도 및 축구경기력 차이 분석.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/17735
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000685173
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2023-08-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.