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國際民間航空 仲裁制度에 관한 硏究

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Author(s)
진욱
Issued Date
2022
Abstract
The arbitration system is one of the alternative dispute resolution (ADR) and has characteristics and advantages such as controlability, expertise, convenience, and confidentiality. Arbitration is the most common and effective non-judicial dispute resolution mechanism used by parties to resolve disputes through law, and the number of cases of international commercial disputes through arbitration is increasing due to the effectiveness of the system. With the emergence of various international arbitration agencies from the early 20th century, today's arbitration system has become a trend in the way international commercial disputes are resolved. In recent years, the civil air transportation industry and other aviation industries have been developing vigorously, and legal disputes in the field of aviation have been constantly. In addition, as for the specific disputes, we can generally find the characteristics of specialization, diversification, and complexity of dispute contents. To resolve these disputes, China actively utilizes the aviation-related arbitration system and has a permanent arbitration body dedicated to handling aviation arbitration. On the other hand, arbitration in the Korean aviation sector is from from its activity. Korea enacted the Arbitration Industry Promotion Act and stipulated necessary matters for the promotion of the arbitration industry. Currently, Korea operates an alternative dispute settlement method in the form of consumer coordination through domestic consumer resources in the passenger transport sector. In the consideration of these circumstances, it will be meaningful to study the aviation arbitration system and present the direction of development so that the arbitration system can be established globally in the future.
The main contents of this study, which seeks to resolve aviation disputes through the arbitration system, are as follows.
In the first part, the characteristics of international civil aviation disputes and various systems was handled. First of all, it briefly introduces the international civil aviation dispute, reviews the international civil aviation dispute resolution system, and analyzes the advantages and disadvantages of each system.
The second part summarizes the recent development of the international civil aviation commercial arbitration system, compares and evaluates dispute solutions such as lawsuits and mediation, and confirms the unique status of aviation arbitration. This paper compares international commercial arbitration system, then compares the international maritime arbitration system, and puts forward the necessity of establishing a perfect international civil aviation commercial arbitration system. Finally, according to the development trend of international civil aviation commercial arbitration system in China, some improvement plans are sought.
The third part mainly examines the international private aviation commercial arbitration system, including arbitration agreements, arbitration agencies and jurisdiction.
In the fourth part, the complementary effect of the aviation dispute settlement system and the possibility of improving the level of arbitration were comprehensively reviewed. It concluded the study by examining the current status of the operation of the permanent Chinese aviation arbitration organization, analyzing the advantages of each field, and providing data for reference in Korea based on this.
Alternative Title
A Study on International Civil Aviation Arbitration System
Alternative Author(s)
CHEN XU
Affiliation
조선대학교 일반대학원
Department
일반대학원 무역학과
Advisor
이창재
Awarded Date
2022-08
Table Of Contents
제1장 서론 1
제1절 연구의 배경 및 범위 1
제2절 연구의 내용과 방법 2
1. 연구의 내용 2
2. 연구의 방법 3

제2장 국제 민간항공 분쟁 및 상사중재 제도 4
제1절 국제 민간항공 분쟁의 기본 내용 4
1. 국제 민간항공 분쟁의 발생 4
2. 국제 민간항공 분쟁의 정의 5
3. 국제 민간항공 분쟁의 유형 5
4. 국제 민간항공 분쟁의 특징 7
제2절 국제 민간항공 분쟁 해결 제도 9
제3절 국제 민간항공 분쟁의 중재 가능성 11
1. 중재 가능성의 판단 기준 11
2. 국제 민간항공 분쟁의 중재 가능성 분석 12
제4절 국제 민간항공 상사중재 제도의 근원 14
1. 역사적 기원 14
2. 법률적 근원 15
가. 다자간 협약 (Multilateral Conventions) 15
나. 양자조약 (Bilateral Treaties) 16
다. 중재규칙(Arbitration Rules) 17
제5절 국제 민간항공 상사중재 제도의 강점 분석 18
1. 소송과의 비교 18
2. 조정과의 비교 19
제6절 국제 민간항공 상사중재와 기타 중재 제도의 비교 20
1. 국제 민간항공 상사중재와 국제 상사중재 21
2. 국제 민간항공 상사중재와 국제 해사중재 22
3. 국제 민간항공 상사중재의 발전 추세 23

제3장 국제항공 상사중재 제도의 법원(法源) 24
제1절 국제 항공 규범에서의 중재 24
1. 국제 협약 중 항공 중재 관련 규범 24
가. 바르샤바-몬트리올 협약 체계 중의 항공 중재 24
나. 양자간 항공협정에서의 항공중재 29
2. 상설 국제 항공 조직에서의 항공 중재 31
가. ICAO에서의 항공중재 31
나. IATA에서의 항공 중재 32
제2절 국내 항공 규범에서의 중재 40
1. 중국의 중재 관련 규범 40
가. 중국 중재법 40
나. 중국 국제경제무역 중재위원회 규칙 43
다. 상해자유무역지역 신 중재 규칙 44
2. 한국의 중재 관련 규범 45
가. 대한민국 중재법 45
나. 대한상사중재원 중재 규칙 47
3. 중국과 한국의 중재 관련 규범 비교 48

제4장 주요 국가의 민간항공 분쟁처리 현황 50
제1절 미국 민간항공 분쟁처리 현황 50
1. 미국의 중재제도 50
2. 제조물 책임의 발전 51
3. 여객의 권익 보호 52
4. 보잉 사고 분석 52
제2절 영국 민간항공 분쟁처리 현황 54
1. 영국의 중재제도 54
2. 강력한 행정감독 55
3. ‘인터넷+’ 중재 절차 56
제3절 중국 민간항공 분쟁처리 현황 57
1. 중국 민간항공 상사중재 현황 57
2. 중국 상해국제항공중재원 58
가. 설립 배경 58
나. 설립 주체 59
다. SHIACA의 기능 60
라. SHIACA의 영향 62
제4절 한국 민간항공 분쟁처리 현황 62
1. 대한상사중재원 62
2. 대한상사중재원의 분쟁처리 현황 63
3. 항공서비스 소비자 피해구제 접수 및 처리 현황 64
제5절 민간항공 중재제도의 문제점 및 개선방향 66
1. 항공중재제도의 문제점 66
2. 항공중재제도의 개선방향 68

제5장 결론 70

참고문헌 71
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
진욱. (2022). 國際民間航空 仲裁制度에 관한 硏究.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/17475
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000624343
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
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  • AuthorizeOpen
  • Embargo2022-08-26
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