CHOSUN

컬러테라피를 응용한 미술교육 수업지도방안 연구

Metadata Downloads
Author(s)
조민영
Issued Date
2022
Keyword
컬러테라피, 미술교육, 수업지도방안, 아동
Abstract
This study proposes a teaching method for art education that applies color therapy to help them purify their emotions through color expression in art education, and to heal their problems by giving positive effects to color and to affect emotional changes.

To this end, researchers analyze the artistic color expression of color therapy through prior research and literature, including various art education, understand the stage of artistic expression development in children and the characteristics of color resulting from it, and plan teaching plans. The learning activity process consisted of ① lesson planning and lesson preparation, ② creating a learning atmosphere and inducing synchronization, ③ lesson points to keep in mind and learning exploration, ④ learning activities and expressions, and ⑤ appreciation and evaluation. We will hold art expression classes that allow children to easily express emotional expressions by color with their own thoughts and emotions, expand their creative abilities and creativity, approach art more easily, and make children's color education effective in the field. Presented a teaching plan that can be applied to the subject.

Therefore, art education through color therapy sublimated and enriched children's emotions, contributing to healthy and bright physical and mental growth, and was able to guide them on the right path of modern society. Further research is needed through specific guidance and understanding of color therapy and children's color art, and it is expected that education on various color expression activities will be more actively promoted for emotional cultivation and emotional purification of children.| 본 연구는 미술교육에서 색채 표현을 통해 이들의 감정의 순화를 돕고자 색채의 긍정적인 영향을 주어 자신의 문제점을 치유해 감성 변화에 영향을 줄 수 있는 컬러테라피를 응용한 미술교육 수업지도방안을 제안하고 실행하였다.

이를 위해 본 연구자는 다양한 미술 교육을 비롯한 선행연구와 문헌들을 통해 컬러테라피의 미술 색채 표현을 분석하고 아동의 미술 표현 발달단계와 그에 따른 색채의 특징을 이해하며 지도안을 계획하였다. 학습 활동 과정으로는 ① 수업 계획 및 수업 준비, ② 학습 분위기 조성 및 동기유발, ③ 수업 유의점 및 학습 탐색, ④ 학습 활동 및 표현 ⑤ 감상 및 평가의 단계로 구성하였다. 아동이 색채를 통한 감정적 표현을 쉽게 자신만의 사고와 감정으로 표현하고 창조적 능력과 독창성을 확장할 수 있는 미술 표현 수업을 하며 미술을 보다 쉽게 접근하여 아동 색채 교육을 현장에서 효과적으로 적용 가능한 지도 방안을 제시하였다.

따라서 컬러테라피를 통한 미술교육은 아동의 정서를 승화시키고 풍부하게 하여 건강하고 밝은 신체적, 정신적으로 성장에 기여하며 현대사회의 올바른 길로 지도할 수 있었다. 컬러테라피와 아동 색채 미술에 관한 구체적인 지도방안과 이해를 통해 앞으로의 지속적인 연구가 필요하며 아동들의 정서 함양과 감정 순화를 위해 다양한 색채 표현 활동 교육이 보다 더 적극적으로 활성화되기를 기대한다.
Alternative Title
A Study on the Instruction Method of Art Education Using Color Therapy : For children aged 5-7
Alternative Author(s)
Jo Min Young
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 미술교육
Advisor
김종경
Awarded Date
2022-08
Table Of Contents
ABSTRACT Ⅵ

제 1장 서론 1
제 1절 연구의 필요성 1
제 2절 연구목적 및 선행연구 고찰 3
제 3절 연구의 내용 및 방법 7

제 2장 컬러테라피의 이해와 교육적 의의 8
제 1절 컬러테라피의 이해 8
1. 컬러테라피에서 색의 정의 8
2. 컬러테라피의 개념과 활용 12
제 2절 컬러테라피를 응용한 색채 미술 교육적 의의 17
1. 색채 미술교육의 목표와 필요성 17
2. 색채 미술교육의 영역 18

제 3장 컬러테라피를 응용한 미술교육 수업지도방안 연구 20
제 1절 아동 심리에 따른 색채 표현 20
1. 색채에 의한 아동 심리 이해 20
2. 아동의 색채 선호도 25
제 2절 수업연구 대상자 선정 기준 26
1. 아동의 색채 발달단계 26
2. 수업연구 대상자 31
제 3절 컬러테라피를 응용한 미술교육 지도방안의 실제 33
1. 컬러테라피를 응용한 아동 미술교육 수업기획 33
2. 교수 · 학습지도안 36
가. 우리가 함께 사는 세상 36
나. 똑똑 내 마음이 들리나요 41
다. 알록달록 나만의 패턴 1 49
라. 알록달록 나만의 패턴 2 57
마. 동글동글 동심원 1 65
바. 동글동글 동심원 2 71
3. 소결 78

제 4장 결론 81

참고문헌 83
부록 88
국문초록 89
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
조민영. (2022). 컬러테라피를 응용한 미술교육 수업지도방안 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/17375
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000624317
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2022-08-26
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.