CHOSUN

성인발레지도자의 변혁적 리더십이 무용몰입 및 지속의사에 미치는영향

Metadata Downloads
Author(s)
하세린
Issued Date
2022
Abstract
본 연구의 목적은 성인 취미 발레 지도자가 갖추어야 할 역량 중 변혁적 리더십이 무용 몰입도와 지속적인 참여의도에 미치는 영향을 분석하고, 성인 취미 발레 학생들이 원하는 리더십 역량을 파악하여 몰입도와 지속적인 참여의도를 파악하는 데 있다. 본 연구의 목적은 대중화된 성인 취미 발레 시장에서 경쟁력 있는 리더의 자기 계발 측면에 영향을 미치는 주요 요인을 분석하여 기초 자료를 제시하는 것이다.
이를 위해 광주와 전라남도 성인발레학원 학생들을 모집단으로 선정하였다. 연구대상자는 2022년 3월부터 5월까지 2개월간 총 400명을 대상으로 조사하였다. 설문조사는 편의추출방식과 자가평가 방식으로 응답하도록 하였다. 연구에 사용된 설문지는 성실하지 않은 질문 20부, 일괄 채우기 및 누락을 제외하고 총 380문항입니다.

데이터 처리는 통계 패키지 프로그램 SPSS Ver.를 사용하여 수행됩니다. 26.0은 계산 처리에 사용되었습니다. 본 연구에 사용된 통계기법은 빈도분석, 독립표본 T-검정, 일원 ANOVA, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석(Cronbach's α), 상관분석, 다중회귀분석을 이용하여 다음과 같은 결과를 얻었다.
첫째, 변혁적 리더십이 무용몰입에 부분적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 변혁적 리더십은 지속의도에 부분적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 댄스몰입이 계속의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
위의 결과가 시사하는 바를 살펴보면, 먼저 성인발레 지도자가 차근차근 명확한 목표를 제시하고 자신감 있는 모습을 보여주고, 이를 달성할 수 있는 구체적인 피드백과 반복적인 피드백으로 동일한 동작을 수행하는 것이 중요하다. 각 학생에 대한 관심과 목표. 다른 자극을 느끼기 위해서는 리더십 기술도 있어야 합니다. 둘째, 성인발레참가자들은 무용지도자가 각 참가자에 대한 배려와 관심을 통해 새로운 방식으로 피드백과 격려를 하게 하고, 무용동작을 수행할 수 있는 지도력을 갖추어야 한다. 셋째, 성인발레단장은 성인발레 참여자가 무용활동에 몰입할 수 있도록 무용연주에만 집중하는 것이 아니라, 각 참여자가 즐겁게 춤을 추고 자기만족과 자신감을 얻을 수 있도록 난이도를 조절하고 세부목표를 설정한다. 춤을 몰입하게 만들어야 해요. 특히, 대상이 비전공자이기 때문에 삶의 활력으로 이어지는 것에 대해 교육하는 것이 몰입에 도움이 될 것이며, 이를 통해 참가자들의 지속 의지를 높일 수 있는 방법이 될 수 있을 것으로 판단된다.|The purpose of this study is to analyze the influence of transformational leadership on dance immersion and continuous participation intention among the competencies that adult hobby ballet leaders should have, and identify the leadership competency desired by adult hobby ballet students, thereby immersion and continuous participation intention. The purpose of this study is to present basic data on the aspect of self-development of a competitive leader in the popularized adult hobby ballet market by analyzing the major factors affecting
For this purpose, students from adult ballet academies in Gwangju and Jeollanam-do were selected as the population. The research subjects were surveyed for 2 months from March to May 2022, and a total of 400 people were surveyed. For the survey, the respondents were asked to respond by using the convenience sampling method and the self-evaluation method. A total of 380 questionnaires were used in the study, excluding 20 copies of insincere questions, batch filling, and missing questionnaires out of a total of 400 questionnaires. Data processing is performed using the statistical package program SPSS Ver. 26.0 was used for computational processing. Statistical techniques used in this study include frequency analysis, independent sample T-test, one-way ANOVA, exploratory factor analysis, and reliability analysis ( Cronbach's α), correlation analysis, and multiple regression analysis were used to obtain the following results.
First, it was found that transformational leadership had a partial effect on dance immersion. Second, it was found that transformational leadership had a partial effect on the intention to continue. Third, it was found that immersion in dance affects the intention to continue.
As for the implications of the above results, first, it is important for an adult ballet leader to present a clear goal step by step and demonstrate a confident figure, and perform the same movement with repeated feedback as well as specific feedback that can achieve the goal with interest in each student. You must also have leadership skills to feel other stimuli. Second, adult ballet participants should have the dance instructor give feedback and encouragement in a new way through consideration and interest for each participant, and they should have the leadership ability to perform dance movements. Third, adult ballet leaders not only focus on dance performance so that adult ballet participants can immerse themselves in dance activities, but adjust the difficulty level and set goals in detail so that each participant can have fun and gain self-satisfaction and confidence. I'll have to make the dance immersive. In particular, since the target is a non-major, educating them around what leads to vitality in life will be helpful for immersion, and it is judged that this can be a way to increase the intention of the participants to continue.
Alternative Title
The Effects of Transformative Leadership of Adult Ballet Leaders on Dance Commitment and Continuation Intention
Alternative Author(s)
HA selin
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 무용교육
Advisor
임지형
Awarded Date
2022-08
Table Of Contents
I. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구모형 5
3. 연구문제 6
4. 용어의 정리 7

II. 이론적 배경 8
1. 변혁적 리더십 8
2. 무용몰입 12
3. 지속의사 16

Ⅲ. 연구방법 18
1. 연구대상 18
2. 조사도구 19
3. 자료처리방법 22
4. 설문지의 타당도 및 신뢰도 검증 23

Ⅳ. 연구결과 27
1. 인구통계적 특성에 따른 변혁적리더십, 무용몰입, 지속의사의 차이 분석 27
2. 변혁적리더십과 무용몰입의 인과관계 36
3. 변혁적리더십과 지속의도의 인과관계 37
4. 무용몰입과 지속의도의 인과관계 38

Ⅴ. 논 의 39
1. 변혁적 리더십이 무용몰입에 미치는 영향 39
2. 변혁적 리더십이 지속의도에 미치는 영향 41
3. 무용몰입이 지속의도에 미치는 영향 43

Ⅵ. 결 론 44

참고문헌 46

부 록 52
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
하세린. (2022). 성인발레지도자의 변혁적 리더십이 무용몰입 및 지속의사에 미치는영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/17361
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000627705
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2022-08-26
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.