CHOSUN

미술놀이활동이 ADHD 아동의 창의성 증진에 미치는 효과

Metadata Downloads
Author(s)
김도연
Issued Date
2022
Keyword
ADHD 아동, 창의성, 미술놀이활동, Children with ADHD, Creativity, Art ply activity
Abstract
본 연구의 목적은 미술놀이활동이 ADHD 아동의 창의성 증진에 미치는 효과를 알아보는 데에 있다.
이를 위해 본 연구는 ADHD 아동을 대상으로 하였으며, 자발적 참여 의사를 밝힌 ADHD 아동 1명을 선정하여 2021년 6월 17일부터 2021년 8월 12일까지 주 1회, 매회기 90분씩 총 10회기에 걸쳐 미술놀이활동 프로그램을 진행하였다. 본 연구의 자료 분석을 위해 미술놀이활동 회기과정을 관찰하고 음성녹음하고, 작품을 촬영하고 내용을 기록하고 분석하였다. 매회기 미술놀이활동 후 연구대상자의 작품감상 글쓰기를 작성하였다.
프로그램 실시결과에 대한 분석은 전경원·전경남(2008)의 초등 도형 창의성 검사(K-FCTES)를 실시하여 검사결과를 비교 분석하였으며 회기과정에서 단계에 따른 창의성의 변화와 작품감상 글쓰기의 변화를 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 미술놀이활동은 ADHD 아동의 창의성 증진에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다.
둘째, 미술놀이활동 회기과정에서 단계에 따른 창의성과 작품감상 글쓰기의 긍정적인 변화가 나타났다.
이상의 연구 결과를 종합해보면, 미술놀이활동 프로그램이 ADHD 아동의 창의성 증진에 효과적임을 알 수 있다. 미술놀이활동을 통해 ADHD 아동이 긍정적으로 자기를 이해하고 자기표현을 하여 자신의 강점을 발견하고 상상력을 발휘하였다. 또한 미술놀이활동에서의 경험과 감정을 연구자와 자연스럽게 이야기 나누는 과정에서 긍정적 공감과 지지의 상호 교류의 경험이 ADHD 아동의 창의성에 긍정적인 영향을 미친 것으로 보인다.
이에 따라 본 연구는 미술놀이활동이 ADHD 아동의 창의성 증진에 효과적이라는 결과와 기초자료를 제공하였다. 본 연구는 ADHD 아동의 창의성이 증진되어 자신감을 가지고 행복하고 건강하게 성장하는 계기가 되기를 기대한다.| The purpose of this study is to investigate the effect of art play activities on promoting creativity for children with ADHD
For this, the study targeted a child with ADHD, and total 10 art play activities were conducted once a week for 90 minutes each time from Jun.17th to Aug. 12th, 2021. For the data analysis of this study, the process of art play activities was observed and recorded, all art works were filmed and analyzed. After each session of art play activities, the subject of the study wrote appreciation of the art work.
For the analysis of the program implementation results, the K-FCTES (Elementary Shape Creativity Test) of Jeon Kyung-won and Jeon Kyung-nam (2008) was conducted to compare and analyze the test results, and the changes in creativity and work appreciation writing by session were analyzed. The results of this study are as follows.
First, it was found that art activities have a positive effect on improving the creativity, and significant changes were found for the child with ADHD
Second, during the art play activity sessions, there were positive changes in creativity and work appreciation writing step by step.
Summarizing the above study results, it can be seen that art play activity programs are effective in enhancing the creativity of the child with ADHD. Through art play activities, the child with ADHD positively understood and expressed herself to discover her strengths and demonstrate her imagination. In addition, on the process of talking naturally about experiences and emotions in art play activities with a researcher, the experience of mutual exchange of positive empathy and support seems to have had a positive effect on the creativity of the child with ADHD.
Accordingly, this study provided results and basic data that art play activities are effective in promoting creativity of children with ADHD. This study is expected to enhance the creativity and serve as an opportunity to grow happily and healthily with confidence for children with ADHD
Alternative Title
The Effect of Art Play Activities on the Creativity Enhancement for a Child with ADHD: A Single Case Study
Alternative Author(s)
Kim Do Yeun
Affiliation
조선대학교 일반대학원
Department
일반대학원 미술심리치료학과
Advisor
김택호
Awarded Date
2022-02
Table Of Contents
ABSTRACT ⅵ

Ⅰ. 서론 1
A. 연구의 필요성 및 목적 1
B. 연구문제 3
C. 용어의 정의 4
1. ADHD 아동 4
2. 창의성 4
3. 미술놀이활동 4

Ⅱ. 이론적 배경 5
A. ADHD 아동 5
1. ADHD 아동의 개념 정의 및 특성 5
B. ADHD 아동과 창의성 8
1. ADHD 아동의 창의성 개념 정의 및 특성 8
2. ADHD 아동의 창의성에 영향을 미치는 요인 12
C. 미술놀이활동과 ADHD 아동의 창의성 15
1. 미술놀이활동의 개념 정의 및 특성 15
2. 미술놀이활동과 ADHD 아동의 창의성 17

Ⅲ. 연구 방법 20
A. 단일사례연구 20
B. 연구 대상 21
1. 인적사항 21
2. 성장과정 22
3. 가족특성 23
C. 연구 절차 25
D. 연구 도구 27
1. 초등 도형 창의성 검사(K-FCTES) 27
E. 미술놀이활동 프로그램 31
1. 미술놀이활동 프로그램의 목표 31
2. 미술놀이활동 프로그램의 구성절차 31
3. 미술놀이활동 프로그램의 구성내용 33
F. 자료 분석 38

Ⅳ. 연구 결과 39
A. ADHD 아동의 창의성 양적 분석 결과 39
B. ADHD 아동의 창의성 질적 분석 결과 40
1. 미술놀이활동 회기별 창의성 분석 41
2. 미술놀이활동 단계별 창의성 분석 87

Ⅴ. 결론 및 제언 96
A. 결과요약 및 논의 96
B. 제언 99

참고문헌 100

국문초록 109

부록 112
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
김도연. (2022). 미술놀이활동이 ADHD 아동의 창의성 증진에 미치는 효과.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/17290
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000590264
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2022-02-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.