CHOSUN

태권도 지도자의 멘토링이 수련생의 대인관계 만족에 미치는 자아존중감의 매개효과

Metadata Downloads
Author(s)
곽동훈
Issued Date
2022
Keyword
Taekwondo instructor's mentoring, interpersonal relationships of trainees, self-esteem on the satisfaction
Abstract
The purpose of this paper is to investigate influence of Taekwondo's instructor's mentoring in which the satisfaction of interpersonal relationships of trainees, analyze mediating effect of self-esteem in order to find the wa to improve effective trainees management in Taekwondo's instructor. A survey was carried out targeting 216 trainees attending in three Taekwondo gym located in 3 districts of Gwangju Metropolitan City and well-structured self-administered questionnaire were analyzed to collect data. Research findings were as follows.
First, Among the variations in the variables by socio-demographic characteristics, the leader mentoring showed statistically significant differences in grade, taekwondo training period, current level, Taekwondo training time, and Taekwondo class satisfaction.
Second, When examining the variations of the variables by socio-demographic characteristics, which are parameters of self-esteem, there were statistically significant differences in gender, grade, cash level, taekwondo training time, and Taekwondo class satisfaction.
Third, When examining the variation of the variables by socio-demographic characteristics by socio-demographic variable on interpersonal satisfaction, which is a dependent variable, interpersonal satisfaction showed statistically significant differences according to gender, grade, and taekwondo class satisfaction.
Fourth, In this study, the correlation between leader mentoring, self-esteem, and interpersonal satisfaction was confirmed, and it was confirmed that each variable showed a significant level.
Finally, The mediating effect of self-esteem was confirmed in the relationship between mentoring of mentors who teach Taekwondo and satisfaction with interpersonal relationships of Taekwondo trainees.
Such research findings indicated the importance of mentoring Taekwondo instructors and self-esteem in order enhance the satisfaction of interpersonal relationships of trainees. Furthermore, it suggested that it's required to focus on mediating effect of self-esteem to manage trainees.
Alternative Title
The mediating effect of self-esteem on the satisfaction of interpersonal relationships of trainees of Taekwondo instructor's mentoring
Alternative Author(s)
Gwag Dong Hun
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 체육교육
Advisor
정홍용
Awarded Date
2022-02
Table Of Contents
ABSTRACT

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 4
3. 연구 가설 5

Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 대인관계 만족 6
가. 대인관계 만족의 개념 및 의의 6
나. 대인관계 만족과 관련된 요인 7
2. 멘토링 8
가. 멘토링의 개념 및 의의 8
나. 멘토링과 대인관계 만족의 관계 10
3. 자아존중감 11
가. 자아존중감의 개념 및 의의 11
나. 자아존중감과 대인관계 만족의 관계 12

Ⅲ. 연구방법 14
1. 연구설계 14
가. 연구모형 14
나. 가설 설정 15
2. 연구 대상 및 표집 방법 16
3. 설문지 구성 16
4. 연구도구 17
가. 지도자 멘토링 척도 17
나. 자아존중감 척도 18
다. 대인관계 만족 척도 19
5. 자료처리 및 분석방법 20

Ⅳ. 연구결과 21
1. 연구대상자의 사회인구학적 특성 21
2. 측정도구의 요인분석 22
가. 지도자 멘토링 22
나. 대인관계 만족 23
3. 측정도구의 신뢰도 25
4. 사회인구학적 특성별 변수의 변이 27
가. 사회인구학적 특성별 경력개발기능의 변이 27
나. 사회인구학적 특성별 심리사회적기능의 변이 28
다. 사회인구학적 특성별 역할모형기능의 변이 30
라. 사회인구학적 특성별 일반적 대인관계의 변이 32
마. 사회인구학적 특성별 부모와의 관계의 변이 33
바. 사회인구학적 특성별 교사와의 관계의 변이 35
사. 사회인구학적 특성별 친구와의 관계의 변이 36
5. 연구변수 간 상관관계 38
6. 연구가설의 검정 39
가. 지도자 멘토링이 일반적 대인관계에 미치는 영향 39
나. 지도자 멘토링이 부모와의 관계에 미치는 영향 39
다. 지도자 멘토링이 교사와의 관계에 미치는 영향 40
라. 지도자 멘토링이 친구와의 관계에 미치는 영향 41
마. 지도자 멘토링이 일반적 대인관계에 미치는 영향에 있어 자아존중감의 매개효과 42
바. 지도자 멘토링이 부모와의 관계에 미치는 영향에 있어 자아존중감의 매개효과 44
사. 지도자 멘토링이 교사와의 관계에 미치는 영향에 있어 자아존중감의 매개효과 46
아. 지도자 멘토링이 친구와의 관계에 미치는 영향에 있어 자아존중감의 매개효과 47
7. 가설검정의 요약 49

Ⅴ. 논 의 51

Ⅵ. 결론 및 제언 55
1. 결 론 55
2. 제 언 56

참고문헌 57

부 록 64
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
곽동훈. (2022). 태권도 지도자의 멘토링이 수련생의 대인관계 만족에 미치는 자아존중감의 매개효과.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/17145
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000591432
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2022-02-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.