SNS에 의한 소셜커머스의 활용이 택배서비스의 만족도와 재이용에 관한 연구
- Author(s)
- 박차민
- Issued Date
- 2022
- Abstract
- Recently, the world has changed rapidly. The same is true of shopping. In the past, if you visited a store and bought a product by looking at it with your own eyes, now you can easily buy it at home with just a few clicks. The spread of the Internet and Smartphones has accelerated simple shopping, With SNS and social commerce. We have made so much progress that it is hard to find people who have never used social media and social commerce. With the development of a simple way to purchase products from home through the use of social commerce, the delivery service market that delivers products safely to home has also increased in size. The delivery service here refers to the delivery service used to deliver most products. Delivery services are often used by individuals to send goods to individuals, but they are often used when individuals receive products when they purchase products online. In addition, due to the recent issue of "Corona Virus," non-face-to-face shopping has greatly increased the use of courier services. This study studied how the development of social media and social commerce markets affects courier services and which part of the courier service will bring about reuse of the service. This study was based on the following surveys: First, we investigated what kind of SNS and social commerce people usually use. Currently, there are so many social media such as 'Kakao', 'Facebook' and 'Instagram'. Social commerce is representative of 'Coupang', 'We Make Price', and 'Timon'. Second, I researched how often you use the delivery service. Depending on the person, there may be people who rarely use it, or there may be people who use it more than twice a week. Therefore, we investigated the frequency of use of courier service. Third, I proceeded with a question related to the satisfaction of the delivery service. There are so many different aspects of the delivery service. We conducted an investigation to see how satisfied you feel in some areas. Fourth, I asked a question related to the characteristics of the delivery service. As a characteristic of the delivery service, we selected 5 items including kindness, speed, accuracy, safety, and convenience, and we investigated how satisfied they are with each characteristic.
Through the use of social commerce by SNS, customers who use the courier service are satisfied with some characteristics of the courier service and have confirmed that such satisfaction leads to reuse. Over the years, there is a growing tendency to use delivery services that are easily purchased online and delivered to your home, rather than visiting stores and purchasing them directly. As a result, courier service providers will be able to gain a high market share if they work on development based on this research in line with growing demand.| 최근 갈수록 세상이 급변하는 시대가 되었습니다. 쇼핑에서도 마찬가지입니다. 과거에는 매장에 방문해서 눈으로 직접 보고 제품을 구매했다면, 지금은 집에서 편하게 클릭 몇 번만으로 구매가 가능한 시대가 되었습니다. 인터넷 및 스마트폰의 보급이 간단한 쇼핑을 가속화시켰고, 그 중심에는 SNS와 소셜커머스가 있습니다. 주변에서 SNS와 소셜커머스를 한번도 사용하지 않은 사람을 찾기 어려울 정도로 많은 발전을 이루었습니다. 소셜커머스의 활용으로 제품을 집에서 간편하게 구매하는 방법이 발달하게 되면서 제품을 집까지 무사히 배송하는 배송서비스 시장 또한 규모가 증가하였습니다. 여기서 배송서비스는 대부분의 제품을 배송하는데 이용하는 택배서비스를 말합니다. 택배서비스는 개인이 개인에게 물품을 보내는데 사용하기도 하지만, 주로 온라인에서 제품을 구매했을 때 개인이 제품을 받는 경우 많이 사용되고 있습니다. 게다가 최근 ‘코로나바이러스’라는 이슈로 인해 비대면 쇼핑이 크게 증가하면서 택배서비스 이용량도 크게 증가하였습니다. 이 연구는 ‘SNS에 의한 소셜커머스의 활용이 택배서비스의 만족과 재사용에 관한 연구’로써 SNS와 소셜커머스 시장의 발전이 택배서비스에 어떠한 영향을 미치고, 택배서비스의 어느 부분의 만족이 서비스의 재사용을 가져올지 연구하였습니다. 이 연구는 다음과 같은 설문조사를 기반으로 진행되었습니다. 첫째, SNS와 소셜커머스를 이용하는 사람들이 어떤 종류의 SNS와 소셜커머스를 주로 사용하는지 조사하였습니다. 현재 SNS는 ‘카카오’, ‘페이스북’, ‘인스타그램’ 등 정말 많은 SNS가 널리 퍼져있습니다. 소셜커머스는 ‘쿠팡’, ‘위메프’, ‘티몬’이 대표적이라고 볼 수 있습니다. 둘째, 택배서비스를 얼마나 자주 사용하는지 조사하였습니다. 사람에 따라서 거의 사용하지 않는 사람이 있을 수도 있고 주2회이상 사용하는 사람도 있을 것입니다. 따라서 택배서비스 사용 빈도를 조사하였습니다. 셋째, 택배서비스 만족도와 관련된 질문을 진행하였습니다. 택배서비스에서는 정말 다양한 부분의 만족이 있습니다. 어떤 부분에서 어느 정도의 만족을 느끼는지 조사를 진행하였습니다. 넷째, 택배서비스의 특성과 관련된 질문을 하였습니다. 택배서비스의 특징으로 친절성, 신속성, 정확성, 안전성, 편리성 이렇게 총 5개를 뽑았고 각 특성들에 대해 얼마나 만족하는지 조사하였습니다.
SNS에 의한 소셜커머스의 활용을 통해 택배서비스를 이용하는 고객들은 택배서비스의 몇 가지 특성에 만족을 하고 그런 만족이 재사용에까지 이어지는 것을 확인했습니다. 해를 거듭할수록 매장에 직접 방문해서 구매하는 방식보다는 온라인으로 간편하게 구입하고 집까지 배송되는 택배서비스를 이용하려는 경향이 크게 증가하고 있습니다. 이에따라 택배서비스 제공업체들은 늘어나는 수요에 맞춰 이 연구를 바탕으로 발전을 노력한다면 높은 시장 점유율을 확보하는데 도움이 될 것입니다.
- Alternative Title
- A Study on the Satisfaction and Reuse of Courier Service Using Social Commerce by SNS
- Alternative Author(s)
- Park Cha Min
- Affiliation
- 조선대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 상업정보교육
- Advisor
- 이제홍
- Awarded Date
- 2022-02
- Table Of Contents
- ABSTRACT V
제1장 서 론 1
제1절 연구의 필요성 1
제2절 연구의 목적 2
제3절 연구의 범위 및 구성 4
제2장 이론적 배경 5
제1절 SNS의 개념 및 특징 5
1. SNS의 개념 5
2. SNS의 특징 7
제2절 소셜커머스의 개념 및 특징 11
1. 소셜커머스의 개념 11
2. 소셜커머스의 특징 13
제3절 택배서비스품질 결정요인 16
제4절 택배서비스 만족도 18
제5절 택배서비스 재이용 21
제3장 연구모형 및 연구내용 23
제1절 연구모형 23
제2절 가설설정 26
1. 택배서비스 요인과 고객만족에 관한 가설 26
2. 택배서비스 만족도와 재이용의도에 관한 가설 27
제3절 연구방법 29
제4장 가설 검증 및 결과 30
제1절 인구 통계적 특성 30
제2절 신뢰도 분석 및 요인분석 31
제3절 가설검증 35
제4절 연구결과 및 고찰 40
제5장 결론 및 시사점 41
제1절 연구결과 요약 41
제2절 연구 시사점 43
제3절 연구 한계점 44
참고문헌 45
부록 49
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 교육대학원
- Citation
- 박차민. (2022). SNS에 의한 소셜커머스의 활용이 택배서비스의 만족도와 재이용에 관한 연구.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/17107
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000589524
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Appears in Collections:
- Education > 3. Theses(Master)
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-
- AuthorizeOpen
- Embargo2022-02-25
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