CHOSUN

2019 개정 누리과정 영역별 내용 중요도와 교육 가능성에 대한 유치원 교사와 장애 유아 부모의 인식 비교

Metadata Downloads
Author(s)
김애경
Issued Date
2021
Keyword
2019 개정 누리과정, 내용 중요도, 교육 가능성, 유치원 교사, 장애 유아 부모
Abstract
The purpose of this study was to investigate the differences of the perceptions on 2019 revised Nuri Curriculum content importance and educational feasibility between teachers and parents of children with disabilities. The participants of this study were 70 teachers in kindergartens located in Jeollanam-do including Gwangju Metropolitan City and 70 parents of children with disabilities. As a research method, the survey was employed for meet the research purposes. The key researches of this study are as followings. First, in the teacher group, the importance of content was found to be higher than that of education in all five areas: physical exercise and health, communication, social relations, art experience, and nature exploration. Second, In the parent group, there was a statistically significant difference between content
importance and educational potential in all five sub-content categories. In all cases, the importance of education was higher than the possibility.
Third, as for the perceptions of kindergarten teachers and parents of children with disabilities regarding the importance of content and educational feasibility by area of ​​the revised Nuri course in 2019, teachers' perception of importance was high in all areas where there was a difference in the importance of content by area of ​​the Nuri course between teachers and parents. Among the five sub-content categories, only in the communication domain 'listening and speaking', the social relations domain 'living together' and the nature search domain 'living with nature', the importance of content was relatively higher for parents than teachers than for educational feasibility. There were no significant differences in other areas.
Alternative Title
The Comparisons of the Perceptions on 2019 Revised Nuri Curriculum Content Importance and Educational Feasibility between Teachers and Parents of Children with Disabilities.
Alternative Author(s)
Kim Ae-kyung
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 특수교육
Advisor
허유성
Awarded Date
2022-02
Table Of Contents
표목차 ⅲ
ABSTRACT ⅴ

I. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 5
3. 용어의 정의 6

II. 이론적 배경 8
1. 2019 개정 누리과정 8
1) 개정 누리과정의 배경 및 중요성 8
2) 개정 누리과정과 유아 특수교육 9
3) 개정 누리과정에서의 내용 및 운영 13
4) 개정 누리과정 5개 영역의 이해 14
2. 2019 개정 누리과정과 교사 및 학부모 인식 17
1) 개정 누리과정의 교사 역할과 중요성 17
2) 개정 누리과정에 대한 유치원 교사의 인식 19
3) 개정 누리과정에 대한 학부모의 인식 20
3. 선행연구 고찰 22

III. 연구 방법 25
1. 연구 대상 25
2. 연구 도구 29
3. 연구 절차 31
4. 자료 분석 32

IV. 연구 결과 33
1. 개정 누리과정 영역별 내용 중요도와 교육 가능성에 대한 유치원 교사 인식 33
2. 개정 누리과정 영역별 내용 중요도와 교육 가능성에 대한 장애 유아 부모 인식 39
3. 개정 누리과정 영역별 내용 중요도와 교육 가능성에 대한 유치원 교사와 장애 유아 부모 인식 차이 46

V. 논의 55

Ⅵ. 결론 및 제언 59
1. 결론 59
2. 제언 60

참고문헌 61

부 록 70
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
김애경. (2021). 2019 개정 누리과정 영역별 내용 중요도와 교육 가능성에 대한 유치원 교사와 장애 유아 부모의 인식 비교.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/17104
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000588801
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2022-02-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.