장애학생의 활동지원서비스 이용 실태 및 효과와 만족도에 대한 부모의 인식
- Author(s)
- 유향수
- Issued Date
- 2021
- Abstract
- The purpose of this study was to examine the parents' perceptions on the current status, effects and satisfaction of personal assistant service for students with disabilities. A total of 131 parents whose children with disabilities were receiving personal assistant service were recruited to participate in this study. The majority of participants were mothers; 65.6 percent of the participants were in the forties of age; their children could be categorized into 19.8 percent of multiple disabilities, 26.0 percent of intellectual disabilities, 24.4 percent of autism spectrum disorders, and 19.8 percent of other disabilities. The participants were asked to respond to a questionnaire about the current and specific status of personal assistant service and its effects for their children with disabilities. The major findings of this study were as follows.
First, the children of the participants received personal assistant service approximately six hours per session, five sessions per week, an average of about 131 hours per month for about 71 months.
Secondly, they received personal assistant service mainly through centers for independent living and they decided to apply for this service to reduce care-related burden.
Thirdly, mobility support was the highest level of specific services utilized through personal assistant service.
Fourthly, the denial of difficult tasks was the most noticeable conflict between the parents and their personal assistants.
Fifthly, mobility support was the most beneficial effect of personal assistant service from the parents' perspectives.
Sixthly, the reduction of psychological burden was the most beneficial effect of personal assistant service on the families.
Finally, the participants in this study were satisfied with personal assistants' attitudes toward their children with disabilities.
- Alternative Title
- Parents' Perceptions on the Current Status, Effects and Satisfaction of Personal Assistant Service for Students with Disabilities
- Alternative Author(s)
- You Hyang-su
- Affiliation
- 조선대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 특수교육
- Advisor
- 김영일
- Awarded Date
- 2021-08
- Table Of Contents
- 표 목 차 ⅲ
ABSTRACT ⅳ
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구 목적 및 연구 문제 3
3. 용어의 정의 4
Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 장애인 자립생활운동과 활동지원서비스 6
1) 미국의 장애인 자립생활운동과 활동지원서비스 6
2) 일본의 장애인 자립생활운동과 활동지원서비스 9
2. 우리나라의 장애인 활동지원서비스 제도 11
1) 활동지원서비스 제도 도입 11
2) 활동지원서비스 제도의 변화 과정 13
3) 2021년 활동지원서비스 사업 14
3. 활동지원서비스의 효과 및 만족도 15
1) 활동지원서비스의 효과 15
2) 활동지원서비스에 대한 만족도 18
4. 선행 연구 고찰 21
1) 장애성인 대상 연구 21
2) 장애학생 대상 연구 25
Ⅲ. 연구 방법 26
1. 연구 참여자 26
2. 연구 도구 28
3. 연구 절차 30
4. 자료 분석 31
Ⅳ. 연구 결과 33
1. 활동지원서비스 이용 실태 33
1) 활동지원서비스 이용 현황 및 장애유형 간 비교 33
2) 활동지원서비스의 세부 이용 실태와 장애유형 간 비교 35
3) 서비스 내용별 이용 정도 및 장애유형 간 비교 41
4) 활동지원사와의 갈등 경험 및 장애유형 간 비교 44
2. 장애인 활동지원서비스의 효과와 만족도에 대한 부모의 인식 48
1) 자녀에게 미치는 활동지원서비스의 효과에 대한 부모의 인식 및 장애유형 간 비교 48
2) 가족에게 미치는 활동지원서비스 효과에 대한 부모의 인식 및 장애유형 간 비교 53
3) 활동지원서비스에 대한 부모의 만족도 및 장애유형 간 비교 56
Ⅴ. 논의 61
1. 활동지원서비스 이용 실태에 관한 논의 61
2. 활동지원서비스 효과와 만족도에 관한 논의 66
Ⅵ. 결론 및 제언 70
1. 결론 70
2. 제언 72
참고문헌 73
부 록 76
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 교육대학원
- Citation
- 유향수. (2021). 장애학생의 활동지원서비스 이용 실태 및 효과와 만족도에 대한 부모의 인식.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16969
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000498966
-
Appears in Collections:
- Education > 3. Theses(Master)
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- Embargo2021-08-27
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