CHOSUN

일본어 첫걸음 교재의 문법 항목 및 용어 사용 실태에 관한 일고찰

Metadata Downloads
Author(s)
이신희
Issued Date
2021
Abstract
This paper sought to provide basic materials for better textbook development and revision, noting that there are few prior studies on Japanese self-study first-step textbooks published in Korea alone.
The subjects of the study are nine types of self-taught textbooks for beginners of Japanese language selected in consideration of sales volume and popularity.
Although Japanese has the same word order as Korean and shares similar grammatical characteristics, if systematic grammar learning is not carried out at the beginner level, it will be difficult to proceed to the next level. Therefore, for the research and development of more systematic and effective Japanese first-step textbooks, several tools were used to extract and present the Basic Grammar and Sentence Item Model of the Japanese First-Step Textbook.
In addition, after analyzing the verb-utilized terms and forms used in nine types of textbooks with a problem that the most difficult verb-utilized terms for beginner-level Japanese learners are used differently or differently in textbooks, we presented 「Japanese first-step verb-utilized plan」.
However, there are still problems such as the actual learning effect of textbooks produced in consideration of the "Basic Grammar and Literary Item Model" and the "Basic Grammar and Literary Item Model of Japanese First Step Textbook." The development of this research will require research on actual learning effects or the order in which grammar items are introduced, and we will make this a future task.
Alternative Title
A study on the Usage of Grammatical Items and Terms in Japanese First Step Textbooks
Alternative Author(s)
Lee Shin-hee
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 일어교육
Advisor
정의상
Awarded Date
2021-08
Table Of Contents
ABSTRACT

제1장 서론 1
1.1 연구의 목적 및 의의 1
1.2 선행연구 2
1.2.1. 초급 일본어 교재 문법 항목 관련 선행 연구 2
1.2.2. 동사 활용형 문법 용어 관련 선행 연구 3
1.3 연구 대상 및 연구 방법 4
1.3.1. 연구 대상 4
1.3.2. 연구 방법 6

제2장 독학용 첫걸음 교재의 기준 설정 7
2.1 JLPT N5 7
2.2 강의용 입문 교재 10

제3장 문법 및 문형 항목 분석 22
3.1 교재의 개별 분석 22
3.1.1 A교재 『가장 쉬운 독학 일본어 첫걸음』 22
3.1.2 B교재 『나혼자 끝내는 독학 일본어 첫걸음』 24
3.1.3 C교재 『버전업! 굿모닝 독학 일본어 첫걸음』 27
3.1.4 D교재 『스쿠스쿠 일본어 독학 첫걸음』 30
3.1.5 E교재 『일본어 잘하고 싶을 땐 다락원 독학 첫걸음』 31
3.1.6 F교재 『착! 붙는 일본어 독학 첫걸음』 33
3.1.7 G교재 『힘내라! 독학 일본어 첫걸음』 35
3.1.8 H교재 『GO! 독학 일본어 첫걸음』 37
3.1.9 I교재 『YBM 일본어 첫걸음』 39
3.2 교재 간 비교 분석 41
3.2.1 「主要初級教科書との対応表」의 형식 및 예문 41
3.2.2 「主要初級教科書との対応表」를 기반으로 한 첫걸음 교재 간 비교 분석 51
3.3 첫걸음 교재의 문법 및 문형 항목 모델 모색 62

제4장 동사 활용형 관련 용어 분석 68
4.1 교재의 개별 분석 68
4.1.1 A교재 『가장 쉬운 독학 일본어 첫걸음』 68
4.1.2 B교재 『나혼자 끝내는 독학 일본어 첫걸음』 68
4.1.3 C교재 『버전업! 굿모닝 독학 일본어 첫걸음』 70
4.1.4 D교재 『스쿠스쿠 일본어 독학 첫걸음』 71
4.1.5 E교재 『일본어 잘하고 싶을 땐 다락원 독학 첫걸음』 71
4.1.6 F교재 『착! 붙는 일본어 독학 첫걸음』 72
4.1.7 G교재 『힘내라! 독학 일본어 첫걸음』 73
4.1.8 H교재 『GO! 독학 일본어 첫걸음』 74
4.1.9 I교재 『YBM 일본어 첫걸음』 75
4.2 첫걸음 교재의 동사 활용형 용어 통일안 모색 75

제5장 결론 79

참고 문헌 80
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
이신희. (2021). 일본어 첫걸음 교재의 문법 항목 및 용어 사용 실태에 관한 일고찰.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16967
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000499672
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2021-08-27
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.