CHOSUN

스토리텔링을 적용한 수학 수업이 지적장애 고등학생의 수학 학업성취도 및 수학적 태도에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
서민영
Issued Date
2021
Abstract
본 연구는 최근 수학교육에서 강조하는 수학에 대한 긍정적인 태도를 신장시키기 위한 수학교육의 방법으로 스토리텔링을 적용한 수학수업을 제시하였다. 스토리텔링을 적용한 수학수업은 학습할 내용과 관련된 문제 상황을 포함하고 있는 이야기를 들려주고 문제를 해결하도록 구성한 수업을 말한다. 스토리텔링을 적용한 수학수업은 이야기라는 제재를 통하여 학생들이 수학에 대한 흥미와 호기심으로 긍정적인 태도를 갖는데 도움을 주고, 학생의 동기를 부여시켜 궁극적으로는 수학 학업 성취도의 향상에 기여할 것이다. 라고 하여 일반학생을 대상으로 한 스토리텔링 기반 교수·학습 프로그램도 나오고 있고 장애 학생을 대상으로 하는 스토리텔링 기반 교수·학습 프로그램도 나오고는 있지만 부족한 실정이다. 이에 2015 기본교육과정 고등학교 수학 교과서을 중심으로 스토리텔링 기반 교수·학습과정안을 개발하고 이에 따라 수학수업을 실시한 후 스토리텔링을 적용한 수학수업이 수학 학업 성취도와 수학적 태도 및 수업 참여 행동변화에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다.
연구의 목적을 달성하기 위하여 전라남도 영암 소재 ○○학교 고등부 학생 5명 단일집단을 선정하였다. 스토리텔링을 적용한 수학수업을 12차시 실시하였으며 사용된 검사 결과는 사전·사후 학업성취도 검사, 학생별 사전·사후 학업성취도 검사, 사전·사후 수학적 태도 검사, 영역별 사전·사후 수학적 태도 검사, 학생별 영역별 사전·사후 수학적 태도 검사, 수업 참여 행동 관찰 분석이다.
스토리텔링을 적용한 수학수업이 수학 학업 성취도와 수학적 태도에 미치는 영향을 사후검사를 통하여 분석한 결과를 토대로 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다.
첫째, 스토리텔링을 적용한 수학 수업이 지적장애 학생의 수학 학업성취도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 실험 수업을 처음 실시했을 때 다소 낯설어하고 자기 주도적으로 문제를 탐구하고 해결하는 것을 어려워하던 학생들도 수업이 점차 진행되어 갈수록 교사의 발문에 대해 응답하는 횟수도 높아졌으며 문제해결의 다양한 방안들을 제시하는 모습을 볼 수 있었다.
둘째, 스토리텔링을 적용한 수학수업이 지적장애 학생의 수학적 태도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 스토리로 제시되는 수학적 상황에 처음에는 낯설어 하였지만 스토리텔링을 적용한 수업의 횟수가 늘어날수록 수업 시간을 기다렸다는 학생도 있고 수학이 재미있다는 학생도 있었고 수학이 이젠 어렵다기보단 호기심이 생겼다는 학생도 있어서 도움을 주었음을 알 수 있다.
셋째, 스토리텔링을 적용한 수학수업이 지적장애 학생의 수업 참여 행동에 긍정적인 영향을 미쳤다. 생활 속 이야기 구성으로 학생들에게 흥미와 관심을 불러일으켰고 주어진 문제들에 대하여 해결하고자 진지하게 노력하는 모습을 볼 수 있었으며, 수학을 어렵고 지루하며 재미없다던 학생들에게 스토리텔링을 적용한 수학수업은 학생들의 수업 참여 행동에 쉽게 다가가게 해주었음을 알 수 있다. |This study recently presented a mathematics class with storytelling as a method of mathematics education to enhance the positive attitude toward mathematics emphasized in mathematics education. A math class with storytelling is a class that tells a story that contains a problem situation related to the content to be learned and is organized to solve the problem. Mathematics classes applied with storytelling will help students have a positive attitude with interest and curiosity about mathematics and motivate students, ultimately contributing to the improvement of mathematics academic achievement. Therefore, there are storytelling-based teaching and learning programs for ordinary students, and storytelling-based teaching and learning programs for disabled students, but they are not enough. In response, we developed a storytelling-based teaching and learning plan centered on 2015 basic curriculum high school math textbooks, conducted math classes, and found out how storytelling applied math classes affect mathematical achievement, mathematical attitudes, and class participation behavior.
In order to achieve the purpose of the research, a single group of five high school students at ○○ School in Yeongam, Jeollanam-do was selected. Mathematics classes applied storytelling were conducted 12 times, and the results were pre- and post-academic performance tests, pre- and post-academic performance tests by student, pre- and post-academic attitudes tests by student, and class participation behavior observation analysis.
Based on the analysis of the impact of math classes with storytelling on mathematical achievement and mathematical attitudes through post-examination, the following conclusions were obtained.
First, the math class with storytelling had a positive impact on the mathematics academic performance of intellectually disabled students with intellectual disabilities. Students who were somewhat unfamiliar and difficult to explore and solve problems in a self-directed manner when they first conducted the experimental class also responded to teachers' questions more and more, and they could be seen suggesting various ways to solve the problem.
Second, math classes with storytelling had a positive impact on the mathematical attitude of students with intellectual disabilities. At first, he was unfamiliar with the mathematical situation presented as a story, but as the number of classes applied storytelling increased, some students waited for class time, and some students said math was fun, and math is now difficult.Some students said they were curious rather than curious, indicating that they helped.
Third, math classes with storytelling had a positive impact on the participation behavior of intellectually disabled students. It can be seen that the composition of stories in daily life evoked interest and interest in students and seriously tried to solve the given problems, and that math was difficult, boring, and boring, made it easy for students to approach their participating behavior.
Alternative Title
The Effects of Storytelling-Based Math Classes on the Mathematical Academic Achievement and Attitudes of students with intellecual disabilities in high school
Alternative Author(s)
Min young Seo
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 특수교육
Advisor
정은희
Awarded Date
2021-08
Table Of Contents
부록 목차 ⅲ
표 목 차 ⅳ
그 림 목 차 ⅴ
ABSTRACT ⅵ

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 4
3. 용어 정의 5

Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 수학교육의 방향 7
2. 기본교육과정 수학과 교육과정 8
3. 스토리텔링과 수학 16
4. 지적장애 학생의 학습 특성 19
5. 선행 연구의 고찰 20

Ⅲ. 연구 방법 23
1. 연구 참여자 23
2. 연구 설계 24
3. 연구 도구 26
4. 연구 절차 30
5. 자료 처리 31

Ⅳ. 연구 결과 32
1. 학업성취도 검사결과 32
2. 수학적 태도 검사결과 33
3. 수업 참여 행동 관찰결과 36

Ⅴ. 논의 42

Ⅵ. 결론 및 제언 46
1. 요약 및 결론 46
2. 제언 47

참 고 문 헌 48

부 록 54
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
서민영. (2021). 스토리텔링을 적용한 수학 수업이 지적장애 고등학생의 수학 학업성취도 및 수학적 태도에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16959
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000496904
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2021-08-27
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.