CHOSUN

무용 전공학생들의 자기관리가 무용수행능력 및 자기효능감, 주의집중력에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
여차현
Issued Date
2021
Keyword
무용수행능력, 자기효능감, 주의집중력
Abstract
본 연구는 무용전공학생들의 자기관리가 무용수행능력 및 자기효능감, 주의집중력에 미치는 영향을 분석하는데 목적을 두고 실시하였으며, 향후 무용 전공학생들로 하여금 자기관리에 대한 긍정적인 인식과 자기관리를 위해 갖추어야 할 세부요인에 대한 기초자료를 제공하고자 한다. 이를 위해 본 연구대상은 광주.전남 지역에 거주하고 있는 무용전공자 203명을 조사대상으로하여 설문조사를 실시하였으며 SPSS Ver. 26.0 을 이용해 통계분석을 진행하였으며 연구결과는 다음과 같다.

첫째, 인구통계학적 특징에 따른 무용수행능력, 자기효능감, 주의집중력 차이 비교 결과 성별에서는 남자무용전공생들이 신체적 관리를 중요시 생각하고 있고, 학년에서는 중고등 무용전공생들이 대학생들에 비해 심리적인 부분에서 높게 나타났으며, 전공에서는 생활무용전공자들이 자기관리, 무용수행능력, 주의집중력등에서 높은 관심을 가지고 있었다.
학교성적에서는 성적이 좋은 무용전공생들이 정신적관리, 심리적성숙, 자신감, 주의집중력등에 높게 나타났고, 입상경험에서는 입상경험이 없는 학생들이 자기관리와 무용에 대한 자신감과 목표설정이 보다 명확한 것을 알 수 있었으며 무용경력에서는 적은 경력의 무용전공학생들이 자기관리, 목적설정, 자신감등에 긍정적인 반응을 보였으며 거주지역에서는 시군지역에 거주하는 무용전공학생들이 자기관리가 더 철저하고 관심이 많은 것으로 나타났다.

둘째, 무용 전공학생들의 자기관리와 무용수행능력의 관계에서는 자기관리의 신체관리 요인이 무용수행능력의 심리적성숙에 긍정적인 영향을 미친다. 자기관리의 신체관리와 정신관리 요인 모두가 무용수행성공 및 성숙에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.

셋째, 무용 전공학생들의 자기관리와 자기효능감의 관계에서는 자기관리의 신체관리와 정신관리 요인 모두가 자기효능감의 자신감과 자기조절효능감에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.

넷째, 무용 전공학생들의 자기관리와 주의집중력의 관계에서는 자기관리의 신체관리와 정신관리 요인 모두가 주의집중력의 주의집중 및 몰입에 효과가 있으며, 자기관리의 정신관리 요인이 주의집중력의 무용자신감 및 목표설정에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.|The purpose of study are analyzing the effects of dance majors' self-management on dance performance ability, self-efficacy and concentration, In the future, This study is to provide basic data on detailed factors for students majoring in dance to have a positive perception of self-management and self-management. The research are as follows, the subject of this study was a survey of 203 dance majors residing in Gwang-Ju and Jeon-Nam areas, and a survey was conducted. SPSS Ver. Statistical analysis was conducted using 26.0.

First, As a result of comparing differences in dance performance ability, self-efficacy, and concentration. In terms of gender, male dance majors value physical management, and high school dance majors were higher in psychological aspects than college students. In the majors, life dance majors had a high interest in self-management, dance performance ability, and concentration.
In the school grades, dance majors with good grades showed high levels of mental management, psychological maturity, self-confidence, The prize-winning experience, it was found that the students without the prize-winning experience had more clear self-management and confidence in dance and goal setting. In residential areas, dance majors residing in cities and counties were found to be more thorough and interested in self-management.

Second, In the relationship between self-management and dance performance ability of students majoring in dance, the physical management factor of self-management has a positive effect on the psychological maturity of the dance performance ability. The physical management and mental management factors of self-management have a positive effect on the success and maturity of dance performance.

Third, In the relationship between self-management and self-efficacy of students majoring in dance, both physical and mental management factors of self-management have a positive effect on self-efficacy confidence and self-control efficacy.

Fourth, In the relationship between self-management and immersion of attention of students majoring in dance, both physical and mental management factors of self-management are effective in concentration and immersion of attention. It was found that the mental management factor of self-management had a positive effect on dancing confidence and goal setting of concentration.
Alternative Title
The Influence of Dance Majors' Self-Management on Dance Performance Ability, Self-Efficacy, and Concentration
Alternative Author(s)
Yeo Cha Hyeon
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 무용교육
Advisor
임지형
Awarded Date
2021-08
Table Of Contents
ABSTRACT

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구목적 3
3. 연구모형 4
4. 연구의 가설 4
5. 연구의 제한점 6
6. 용어의 정의 6

Ⅱ. 이론적 배경 8
1. 자기관리 8
2. 무용수행능력 14
3. 자기효능감 18
4. 주의집중력 22

Ⅲ. 연구 방법 27
1. 연구대상 및 표집 27
2. 조사도구 28
3. 설문지의 타당도와 신뢰도 30
4. 자료처리 35

Ⅳ. 연구 결과 36
1. 인구통계학적특성에 따른 자기관리, 무용수행능력, 자기효능감, 주의집중력의 차이 36
2. 무용 전공학생들의 자기관리와 무용수행능력의 관계 48
3. 무용 전공학생들의 자기관리와 자기효능감의 관계 51
4. 무용 전공학생들의 자기관리와 주의집중력의 관계 53

Ⅴ. 논 의 55
1. 인구통계학적특성에 따른 자기관리, 무용수행능력, 자기효능감, 주의집중력의 차이 55
2. 무용 전공학생들의 자기관리와 무용수행능력의 관계 58
3. 무용 전공학생들의 자기관리와 자기효능감의 관계 59
4. 무용 전공학생들의 자기관리와 주의집중력의 관계 61

Ⅵ. 결론 및 제언 63
1. 결 론 63
2. 제 언 64

참고문헌 65

부록(설문지) 71
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
여차현. (2021). 무용 전공학생들의 자기관리가 무용수행능력 및 자기효능감, 주의집중력에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16950
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000499335
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2021-08-27
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.