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광주 지역 일부 대학생의 외식 시 키오스크 주문 서비스 이용실태 및 만족도 조사

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Author(s)
박희연
Issued Date
2021
Keyword
키오스크, 영양정보표시
Abstract
This study was conducted on 230 university students in Gwangju Metropolitan City to check nutrition labeling information according to their satisfaction with kiosk ordering service, and statistical analysis was conducted on 206 of them, with 84 men (40.8%), and 122 women (59.2%).
According to this study, kiosk ordering service is easy and convenient, and fast food restaurants with many kiosks use it the most, and the importance of using it should be easy to use and order in a short time. As the introduction of kiosks to restaurants increased, there were kiosk menu ordering noodles, menus, and smartphone QR codes, but now the use of kiosks in small restaurants as well as fast food restaurants is increasing. Nutrition marks can be seen to improve nutritional knowledge for restaurant consumers to choose better products compared to other products, and in addition to nutrition marks, "information on the use of food additives," "whether agricultural ingredients are certified (organic, eco-friendly, etc.), and "caffeine content."
Today, our desire to lead a healthy life is increasing due to higher quality of life and improved standard of living, and as reflected in this popular desire, kiosks provide various forms of food-related information and have a lot of influence on people's behavior, attitudes and perception.The nutrition labeling system is designed to help consumers maintain a healthy diet by selecting reasonable and appropriate foods by providing them with nutritional information about food. There are about 40 nutrients in food, and it is impossible to mark the content of all these nutrients, but nutrition labeling is increasing worldwide. Accordingly, the provision of appropriate information on food will help families and group cafeterias choose food choices. Currently, there is little research on information provided by kiosks (menu information and nutritional information), so it is necessary to actively research on information provided by kiosks, such as nutritional information and menu information.
Alternative Title
Survey on the Actual status and Satisfaction of some college University students in Gwangju using Kiosk Ordering Service when Eating Out
Alternative Author(s)
Park Hee Yeon
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 영양교육
Advisor
김복희
Awarded Date
2021-08
Table Of Contents
제 1장 서론 1

제 2장 연구 내용 및 방법 4
제 1절 연구대상 및 조사기간 4
제 2절 연구내용 및 방법 4
1. 일반 환경 요인 조사 5
2. 키오스크 주문 서비스 이용 실태조사 5
3. 키오스크 주문 서비스 이용 만족도 조사 6
4. 키오스크 주문 서비스 이용 영양정보표시 활용도조사 6
5. 외식업체 영양정보표시 및 식품영양정보 인식 조사 6
6. 통계처리 7

제 3장 연구 결과 및 고찰 8
제 1절 키오스크 주문 서비스 실태조사 및 만족도 8
1. 일반 환경 요인 8
2. 키오스크 주문 서비스 이용실태 11
3. 키오스크 주문 서비스 이용 후 만족도 16
4. 키오스크 주문 서비스 이용 시 영양정보표시 활용도 17
5. 영양정보표시 및 식품영양정보에 대한 인식도 19
제 2절 키오스크 주문 서비스 만족도에 따른 제 요인 비교 29
1. 일반 환경 요인 및 이용실태 비교 29
2. 영양정보 표시 활용도 비교 35
3. 영양정보표시 및 식품영양정보에 대한 인식도 비교 37
4. 외식업체 영양정보표시의 영향성 비교 42
5. 영양성분에 대한 관심도 비교 45
6. 영양정보표시를 확인하려는 이유에 대한 비교 49
7. 식품정보표시에 대한 추가 요구도 비교 51

제 4장 요약 및 결론 55

참고문헌 59

부록 63
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
박희연. (2021). 광주 지역 일부 대학생의 외식 시 키오스크 주문 서비스 이용실태 및 만족도 조사.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16940
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000499685
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
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  • AuthorizeOpen
  • Embargo2021-08-27
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