e-sports의 학교체육수업 적용가능성에 대한 연구
- Author(s)
- 박지환
- Issued Date
- 2021
- Keyword
- e-sports
- Abstract
- 본 연구는 현재의 황사, 미세먼지, 불규칙한 날씨, 코로나19 등 문제가 커지면서 다양한 상황에 맞는 미래 체육수업을 선제적으로 기획하고 추진하려는 움직임에 따라 e스포츠가 스포츠수업에 적용될 수 있다는 의구심이 작용했다. 4차 산업혁명 디지털기술에 따른 스포츠산업 발전, 모바일 스포츠 감상의 진화, 디지털 스포츠(느낌놀이) 발전 등 문화·스포츠·예술·ICT 융합을 통해 스포츠의 범주가 확대되고 있다. 그럼에도 불구하고 체육수업은 이러한 추세를 따라가지 못하고 있다. 그 결과 중고등학교 체육시간에 e스포츠의 적용 가능성에 대해 알아보려고 합니다. 현장 스포츠 교사의 의견을 바탕으로 스포츠 수업에서 e스포츠 도입의 장단점을 파악하고 적용 방향을 질적으로 탐색하기 위한 것이다. 연구 목적을 달성하기 위해 다양한 경험을 가진 교사 10명을 모집했다. 본 연구의 결과 e스포츠 적용의 효과는 다음과 같다.
긍정적 효과에는 문화적 측면, 사회적, 정신적 측면의 개선, 시공간적 제약의 극복, 개인적 차이, 학습 능력의 향상 등이 포함된다. 따라서, 대부분의 교사들은 e스포츠의 적용 가능성을 부정적이기보다는 긍정적이라고 평가했다. 또한 e스포츠를 체육 분야에 적용하기 위한 교사의 의견을 바탕으로 다음과 같이 제시하였다. 이론수업이 있는 입문형 e스포츠, 대면수업과의 연계성에 따른 경쟁(응용) 측면에서의 부분 적용, 일반 e스포츠의 수업이다. 부분적 신청은 대면수업과의 연계성을 고려하여야 하며, 대상과목과 거리가 멀지 않아야 하며, 학생의 기본이해와 함께 편성하여야 한다.
따라서 e스포츠는 미래사회에 대한 새로운 교육방법으로 스포츠클래스에 대한 적용성이 높은 것으로 보이며 무엇보다 교사들이 e스포츠를 통해 수업에 관심을 갖고 개선해 e스포츠의 무궁무진한 성장과 발전을 기대하고 있다.|This study was based on doubts that e-sports could be applied to sports classes according to moves to preemptively plan and promote future sports classes for various situations due to increased problems such as current yellow dust, fine dust, irregular weather, and Corona 19. The categories of sports are expanding through the convergence of culture, sports, art and ICT, and social changes such as the development of the sports industry due to digital technology of the Fourth Industrial Revolution, the evolution of mobile sports appreciation, and the development of digital sports (feeling play). Nevertheless, physical education classes are not keeping up with this trend. As a result, we would like to learn about the applicability of e-sports to secondary and high school physical education classes. Based on the opinions of field sports teachers, it is intended to identify the advantages and disadvantages of the introduction of e-sports in sports classes and explore the direction of application qualitatively. To achieve the purpose of the study, 10 teachers with diverse experience were recruited. The effects of the application of e-sports as a result of this study are as follows:
Affirmative effects include improvements in cultural aspects, social and mental aspects, overcoming space-time constraints, personal differences, and improvement in learning skills. Therefore, most teachers evaluated the applicability of e-sports as being more positive than negative. In addition, e-sports were presented as follows based on the opinions of teachers to apply them to the field of physical education. It is a class of introductory e-sports with theoretical classes, partial application in terms of competition (application) based on connectivity to face-to-face classes, and general e-sports. Partial application shall take into account the connection with face-to-face classes, shall not be far from the target subject, and shall be organized together with the basic understanding of the students.
Therefore, e-sports seems to be highly applicable to sports classes as a new method of education to future societies, and above all, teachers are interested in and improved classes through e-sports, expecting endless growth and development of e-sports.
- Alternative Title
- A Study on the Applicability of E-sports to School Physical Education
- Alternative Author(s)
- Park ji hwan
- Affiliation
- 조선대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 체육교육
- Advisor
- 김현우
- Awarded Date
- 2021-08
- Table Of Contents
- ABSTRACT
I. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구 목적 3
3. 연구의 제한점 3
4. 용어의 정의 4
Ⅱ. 선행연구 고찰 5
1. e-sports 수업시 효과 5
2. 학교체육수업 관련 연구 6
Ⅲ. 이론적 배경 8
1. 학교체육수업의 실태 8
2. 온라인수업 적용 실태 10
1) 타교과 온라인수업 10
2) 온라인 체육수업에 대한 관심도 및 태도 인식 13
3) 온라인 체육수업의 교사역할 14
3. e-sports의 실태 16
1) e-sports의 종류 17
2) e-sports 참여에 관한 빈도 20
Ⅳ. 연구 방법 22
1. 연구 설계 22
2. 연구 대상 23
3. 자료 수집 24
4. 자료 분석 24
5. 연구의 진실성 및 윤리성 24
Ⅴ. 연구 결과 및 논의 26
1. 심층 면담 결과 26
1) e-sports가 학교체육수업에 미치는 영향 26
2. e-sports가 학교체육수업 적용 29
1) e-sports 적용시 긍정적측면 29
2) e-sports 적용시 부정적측면 35
3) e-sports의 체육수업 적용 방향 39
Ⅷ. 결론 및 제언 43
1. 결론 43
2. 제언 44
참고문헌 45
부록 49
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 교육대학원
- Citation
- 박지환. (2021). e-sports의 학교체육수업 적용가능성에 대한 연구.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16936
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000491369
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Appears in Collections:
- Education > 3. Theses(Master)
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-
- AuthorizeOpen
- Embargo2021-08-27
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