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한국 거주 중국 소비자의 한국 원산지 제품의 만족도와 재구매 의도에 관한 연구

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Author(s)
진우가
Issued Date
2021
Keyword
Korean origin products, origin products, consumer satisfaction, consumer , consumers' repurchase intentions.
Abstract
With the progress and development of the times, the populations of the countries that go to study, travel and even immigrate to Korea are staggering. Among them, Chinese personnel in Korea account for most of the total number of foreigners in Korea. Living in Korea cannot avoid spending in Korea, daily necessities, cosmetics, food, gifts, clothes, electronics, phone bills, etc.
Origin products are an important pillar of the Korean economy. Research on the satisfaction and repurchase intention of Chinese consumers living in Korea is of positive significance for promoting the development of the Korean market. This paper uses Chinese consumers living in Korea as the sample area to launch the questionnaire distribution and collection work.
The purpose of this study is to determine customer satisfaction and repurchase intentions based on various characteristics when Korean Chinese consumers actually purchase products. Through this research, real data can be obtained, and then analyzed, the results obtained can increase customer satisfaction and repurchase intention, and can provide strong support and improvement to the local market.
This article takes Chinese consumers in South Korea as the research object, and mainly conducts questionnaire statistics, data compilation and analysis on the satisfaction and repurchase intention of Korean origin products. On the basis of the questionnaire, a model was established and hypotheses were proposed to test whether their guesses were positive. This article uses SPSS26.0 for data analysis, demographic descriptive statistical analysis, reliability analysis, validity analysis, factor analysis, frequency analysis and other relevant analyses. This paper adopts the empirical method and uses the Likert scale to make relevant answers, proofs and analyses to statistical questionnaires.
Alternative Title
A Study on the Satisfaction and Repurchase Intention of Korean-originated Products by Chinese Consumers in Korea
Alternative Author(s)
CHEN YUJIA
Department
일반대학원 무역학과
Advisor
이제홍
Awarded Date
2021-02
Table Of Contents
ABSTRACT Ⅷ

제1장 서론 1
제1절 연구의 필요성 및 배경 1
제2절 연구의 방법 및 연구의 구성 3

제2장 이론적 연구 5
제1절 원산지의 연구 5
1. 원산지의 개념 5
2. 원산지 규칙의 분류 5
3. 원산지 이미지 8
제2절 원산지 판정기준 11
1. FTA 원산지 기준 12
2. 완전 생산물 기준 12
3.실질 변경 기준 12
제3절 만족도 및 재구매의도 15
1. 만족도 15
2. 재구매 의도 16
3. 만족도 및 재구매의도의 관개 18

제3장 연구의 설계 및 연구모형 수립 19
제1절 연구모형의 설정 19
1. 연구모형 19
2. 연구가설 설정 20
3. 설문지 구성 22
제2절 자료수집 및 자료 분석방법 22
1. 조사대상 22
2. 분석방법 22

제4장 실증분석 24
제1절 연구대상의 특성 분석 24
1. 연구대상의 일반적 특성 24
2. 연구대상의 차별적 분석 29
제2절 만족도의 타당성 및 신뢰성 분석 33
1. 매개변수에 대한 요인분석 및 신뢰도 분석 33
제3절 상관관계 및 회귀분석 37
1. 상관관계 37
제4절 연구 가설 검증 39
1. 한국 원산지 제품 만족도에 미치는 영향 39
2. 한국 원산지 제품 만족도가 재구매 의도에 미치는 영향 41

제5장 연구의 결론 및 시사점 43
제1절 결론 43
제2절 연구의 시사점 44
제3절 연구의 한계점 45

참고문헌 46

부록(한국어 설문지) 49

부록(중국어 설문지) 54
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
진우가. (2021). 한국 거주 중국 소비자의 한국 원산지 제품의 만족도와 재구매 의도에 관한 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16923
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000359689
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
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  • AuthorizeOpen
  • Embargo2021-02-25
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