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제품 디자인의 아이덴티티가 브랜드가치에 미치는 영향

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Author(s)
염상민
Issued Date
2021
Keyword
Product Design Identity, Attributes of PDI, Brand Value, Empirical Study, Effects
Abstract
This study derives the attributes of 'product design identity' from the consumer's point of view, and verified whether the 'product design identity' influences the brand value according to the brand value measurement variables extracted from the brand level as a product. Design's role in corporate identity management systems is gradually expanding. Therefore, it is necessary for companies to cope with the various social landscapes that change from time to time, and in this respect, strategic use of design elements that can effectively reveal the image of a company or product is urgent. Design identity plays a role as a differentiation strategy from a corporate perspective, judges corporate image from a consumer perspective, and is used as a measure of subjective comparison. From this point of view, according to the hierarchy of design identities narrowed down to companies, brands, and products, there is a product design identity that plays the most important role as a strategic plan. PDI provides consumers with indicators that can more intuitively judge and evaluate corporate image from product design in purchasing or using environment. This is of strategic value in that it delivers a positive corporate image to consumers and increases corporate profits. However, empirical studies on the effects of such PDI and PDI on brand value are insufficient. Therefore, in this study, it was verified that PDI has a positive effect on brand value by deriving the attributes of PDI through literature studies and case studies, and taking into account the variables for measuring brand value. The main research contents are as follows. Through literature research, the understanding of brand value and the concept and elements of product design identity were considered. Through this, the concept of PDI was organized, elements were extracted, and a survey study was conducted to derive PDI attributes. The survey was conducted through the first preference survey and the second expert interview, and based on this, five attributes of PDI were derived and the concepts and characteristics were summarized. These are history, consistency, discriminant, consequence, relevance. Next, in order to analyze the effect of the derived PDI attributes on brand value, research hypotheses and models were set up, and a survey was conducted according to 15 items based on the brand value measurement variables. After that, regression analysis was performed on the results of the survey and major findings were derived. First, it was verified that all five attributes of PDI had a significant effect on brand value. Second, it is the necessity of a management system according to the PDI attributes derived in this study in forming and managing the corporate identity. Third, the influence of the five attributes of PDI on the brand value appeared in the order of relevance, consequence, history, discriminant, and consistency. Through this, the associated brand association image and the design elements of the genetic concept that have been continuously exposed to consumers for a long period of time It is the fact that it works importantly. On the other hand, it was confirmed that the influence of consistency, which was regarded as a general main attribute in previous studies, was somewhat lower than that of other attributes. This study can be used as a basis for maintaining and reinforcing corporate identity in the design aspect, and through this, practical value is expected to be formed.|본 연구는 소비자 관점에서 ‘제품디자인 아이덴티티’의 속성을 도출하고 제품으로서의 브랜드 차원에서 추출한 브랜드가치 측정 변수에 따라 ‘제품디자인 아이덴티티’가 브랜드가치에 영향을 미치는지 검증하였다. 기업의 아이덴티티 관리 체계에 있어 디자인의 역할이 점차 확대되고 있다. 따라서 기업은 시시가각 다양하게 변화하는 사회적 상횡에 맞춘 대처 방안이 필요하며 이러한 측면에서 기업 또는 제품이미지를 효과적으로 드러낼 수 있는 디자인적 요소의 전략적 활용이 시급하다. 디자인 아이덴티티는 기업 관점에서 차별화 전략으로서의 역할을 수행하며 소비자 관점에서 기업이미지를 판단하고 주관적인 비교의 척도로서 사용된다. 이러한 관점에서 기업, 브랜드, 제품으로 좁혀지는 디자인 아이덴티티의 위계에 따라 전략적 방안으로서 가장 핵심적인 역할을 수행하는 제품디자인 아이덴티티가 있다. PDI는 소비자에게 구매 또는 사용 환경에서 제품의 디자인으로부터 보다 직관적으로 기업이미지를 판단하고 평가할 수 있는 지표를 제공한다. 이는 소비자에게 긍정적인 기업이미지를 전달하고 기업의 이윤 증대를 야기한다는 점에서 전략적인 가치가 있다. 그러나 이러한 PDI와 PDI가 브랜드가치에 미치는 영향에 대한 실증 연구는 미흡한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 문헌연구와 사례연구를 통해 PDI의 속성을 도출하고 브랜드가치 측정 변수를 고려하여 PDI가 브랜드가치에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 검증하였다. 주요 연구내용은 다음과 같다. 문헌연구를 통해 브랜드가치에 대한 이해와 제품디자인 아이덴티티의 개념 및 요소를 고찰하였다. 이를 통해 PDI의 개념을 정리하고 요소를 추출하였으며 PDI 속성 도출을 위한 설문연구를 실시하였다. 설문연구는 1차 선호도 조사와 2차 전문가 인터뷰를 통해 진행되었으며 이를 바탕으로 PDI의 다섯 가지 속성을 도출하고 개념과 특징을 정리하였다. 이는 역사성, 일관성, 차별성, 연속성, 관련성이다. 다음으로 도출된 PDI 속성이 브랜드가치에 미치는 영향을 분석하기 위해 연구가설 및 모델을 설정하고 브랜드가치 측정 변수에 기반 한 15가지 항목에 따라 설문연구를 실시하였다. 그 후 설문연구 결과에 대한 회귀 분석을 실행하였으며 주요 발견점을 도출하였다. 첫째, PDI의 다섯 가지 속성은 모두 브랜드가치에 유의미한 영향을 미치는 것을 검증하였다. 둘째, 기업의 아이덴티티를 형성하고 관리하는데 있어 본 연구에서 도출한 PDI 속성에 따른 관리체계의 필요성이다. 셋째, PDI의 다섯 속성이 브랜드가치에 미치는 영향력은 관련성, 연속성, 역사성, 차별성, 일관성 순서로 나타났으며 이를 통해 관련된 브랜드 연상이미지와 오랜기간 지속적으로 소비자에게 노출된 유전적 개념의 디자인 요소가 중요하게 작용한다는 사실이다. 반면 기존 연구에서 일반적인 주요 속성으로 치부되었던 일관성의 영향력은 타 속성에 비해 다소 낮은 것을 확인하였다. 본 연구는 기업의 아이덴티티를 디자인적인 측면에서 유지하고 강화하는데 토대로서 활용될 수 있으며 이를 통해 실무적인 가치가 형성되기를 기대한다.
Alternative Title
Effects on Brand Value of Product Design Identity
Alternative Author(s)
Yeom, sangmin
Affiliation
조선대학교 대학원
Department
일반대학원 창의공학디자인융합학과
Advisor
이진렬
Awarded Date
2021-02
Table Of Contents
01 서 론 1
1절 연구의 배경 및 목적 2
2절 연구의 방법 및 구성 4

02 이론적 배경 6
1절 기업이미지와 디자인 아이덴티티 7
1. 디자인 아이덴티티의 이해 7
2. C.I, B.I, P.I의 관계에 대한 고찰 18
2-1. C.I, B.I, P.I의 개념 20
2-1-1. C.I(Corporate Identity)의 개념과 특성 20
2-1-2. B.I(Brand Identity)의 중요성 22
2-1-3. P.I(Product Identity)의 유형 및 구성요소 24
2-2. C.I, B.I, P.I의 위계 27
2절 기업브랜드 기반 제품디자인 아이덴티티 28
1. 제품디자인 아이덴티티의 개념 28
2. 기업전략으로서 제품디자인 아이덴티티 29
3. 제품디자인 아이덴티티 사례조사 31
3절 PDI와 브랜드가치의 관계 52
1. 브랜드가치의 개념과 구성요소 52
2. 브랜드가치 측정 방법과 제품 선택의 요인 57
2-1. 재무적 접근 방법 57
2-2. 마케팅적 접근 방법 58
2-3. 브랜드가치를 통한 제품 선택 변수 정의 59

03 PDI 속성 도출 61
1절 연구모형 및 분석방법 62
2절 조사설계 및 설문지 구성 65
1. 설문조사 개요 65
2. 설문문항 구성 66
3절 기업브랜드 기반 PDI 속성 도출 67
1. 설문조사 결과 67
2. 키워드에 의한 PDI 분석 80
3. 기업브랜드 기반 PDI 속성 84

04 PDI가 브랜드가치에 미치는 영향 분석 89
1절 연구가설의 설정 및 연구 모델 90
2절 PDI 속성이 브랜드가치에 미치는 영향 분석 결과 92
1. 연구 방법 설계 92
2. 조사 결과에 따른 회귀 분석 94
3. PDI 속성이 브랜드가치에 미치는 영향 분석 결과 96

05 결 론 103
1절 연구의 결과 및 주요 시사점 103

참고문헌 106

설문지 110

국문초록 115
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
염상민. (2021). 제품 디자인의 아이덴티티가 브랜드가치에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16914
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000360070
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2021-02-25
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