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기부 자극물 제시방식이 기부의도에 미치는 영향

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Author(s)
정금주
Issued Date
2021
Keyword
Donee’s Expression, Donation Goal Level, Donation Mechanism,Motivation, Regulatory Focus, Moral Identity, Donation, Donation Intention.
Abstract
This study presented the effect of presentation of donation stimuli on donation intentions, and further identified the effect by manipulating the donation stimuli to the level of presentation of the donee's expression and donation goals. In this causal relationship, the regularoty focus and the moral identity variable were presented as consumer propensity, and the interaction effect between the donee's facial expression and the consumer regulatory focus and the interaction effect between the donation objective level and the moral identity level was considered. In addition, the psychological mechanism for these results presented the variables of self-centered and other people-centered emotions, and the effect was identified. In addition, two studies were conducted to consider differences in donations based on consumer preferences in these donation relationships.
In Study 1, the effect of the donee's expression on the intention of donation was considered, and the moderating effect of the consumer's regularoty focus and the mediating effect of donation emotion were
identified in these relationships. Research 2 has identified the effect on donation intentions according to the level of presentation of donation goals and the effect of controlling consumers' moral identity tendencies
in these relationships. According to the analysis results, consumers with a propensity for promotion focus(vs. preventive focus) when the donee's expression is happy were more likely to donate. And when the denee's expression was sad, consumers with a tendency to prevention focus(vs. promotion focus) were more likely to give. And promotion-focused consumers are more likely to perceive self-centered feelings than prevention-focused consumers. In addition, it was shown that other-centered emotions were perceived highly when presented as happy expressions (vs. sad expressions) for promotion-focused consumers, while others were
perceived higher when presented as sad expressions (vs. happy expressions) for prevention-focused consumers.
Alternative Title
The Effects of Presentation Method of Donation Stimulus on Donation Intention : Focusing on Presenting the Donee’s Expression and Goal Level
Alternative Author(s)
정금주 (KumJu Jung)
Affiliation
조선대학교 대학원 경영학과
Department
일반대학원 경영학과
Advisor
박종철
Awarded Date
2021-02
Table Of Contents
제1장 서론 1
제1절 문제 제기와 연구목적 1
1. 문제 제기 1
2. 연구목적 3
제2절 연구방법 및 연구구성 4
1. 연구방법 4
2. 연구구성 4

제2장 이론적 배경 6
제1절 기부의 개념과 기부연구의 변화과정 6
1. 기부의 정의 6
2. 범주별 기부연구의 흐름 7
가. 인구통계학적 특성과 기부효과 간의 관계 7
나. 기부동기와 기부효과 간의 관계 9
다. 기부자 특성과 기부효과 11
라. 수혜자 특성과 기부효과 15
제2절 기부감정 17
제3절 소비자 성향 19
1. 조절초점 19
2. 도덕적 정체성 20
제4절 연구모형 22

제3장 기부 자극 제시와 기부동기 지각 23
제1절 수혜자의 표정과 기부동기 지각 24
제2절 기부목표 제시수준과 기부동기 지각 25
제3절 기부자의 기부동기 지각과 기부감정 26
제4절 소비자의 조절초점과 기부의도 간의 관계 28
제5절 소비자의 도덕적 정체성과 기부의도 간의 관계 30

제4장 연구1 32
제1절 수혜자표정과 조절초점, 그리고 기부의도 간의 관계 32
제2절 연구방법 33
1. 연구목적 33
2. 조사대상 및 변수측정 33
가. 조사대상 33
나. 실험자극 및 변수측정 33
제3절 실증분석 36
1. 탐색적 요인분석 36
2. 신뢰도 분석 39
3. 상관관계 분석 39
가. 기술통계 및 변수 간 상관관계 39
나. 일반적 특성 변수 간 상관관계 40
4. 연구가설 검증 41
5. 감정지각 메커니즘 분석 43

제5장 연구2 46
제1절 소비자의 도덕적 정체성 수준에 따른 기부목표 제시수준과 기부의도 간의 관계 46
제2절 연구방법 47
1. 연구목적 47
2. 조사대상 및 변수측정 47
가. 조사대상 47
나. 변수측정 47
제3절 실증분석 50
1. 탐색적 요인분석 50
2. 확인적 요인분석 52
3. 신뢰도 분석 53
4. 상관관계 분석 53
가. 기술통계 및 변수 간 상관관계 53
나. 판별타당도 검정 54
5. 연구가설 검증 55
6. 감정지각 메커니즘 분석 57
7. 도덕적 정체성(내면성 vs. 상징성)을 중심으로 한 경로분석 60
가. 연구모형 적합도 61
8. 기부목표 제시수준에 따른 경로 결과 63

제6장 결론 66
제1절 연구의 의의 및 시사점 66
1. 연구의 요약 및 의의 66
2. 연구의 시사점, 한계점, 그리고 향후 연구 67
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
정금주. (2021). 기부 자극물 제시방식이 기부의도에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16792
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000371808
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
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  • AuthorizeOpen
  • Embargo2021-02-25
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