CHOSUN

정규분포 내용에 관한 중등 예비 수학교사들의 수학교수지식(MKT) 분석

Metadata Downloads
Author(s)
채준환
Issued Date
2021
Keyword
MKT, 교사지식, 정규분포, 통계 분석
Abstract
본 연구는 정규분포에 관한 예비 수학교사의 수학교수지식(Mathematical Knowledge for Teaching)을 수학교수지식의 하위 요소 간 비교 분석을 통해 확인하고, 예비 수학교사의 수학교수지식의 하위 요소 간 차이가 발생하는 것을 확인해 보고자 한다. 이를 위해 예비 수학교사 24명을 대상으로 정규분포에 관한 MKT 검사지를 제작하여 검사를 실행하여 자료를 수집하였다. MKT 검사지 분석 결과 예비 수학교사의 일반 내용 지식(Common Content Knowledge)은 비교적 높은 점수의 결과로 확인된 것에 비해 특수 내용 지식(Specialized Content Knowledge)과 내용과 학생에 대한 지식(Knowledge of Content and Students)에 관한 결과는 비교적 낮은 점수로 볼 수 있었다. 또한, 이러한 결과를 통하여 예비 수학교사의 MKT의 차이가 발생하는가를 알아보고자 하였다.|The purpose of this study is to confirm the MKT(Mathematical Knowledge for Teaching) of the pre-service mathematics teachers on the normal distribution through the comparative analysis between the sub-elements of the MKT. In addition, it is to examine the factors that cause the difference of the subjects’ MKT. To accomplish this, by the subject of 24 secondary pre-service mathematics teachers, in this study the test items of the MKT on the normal distribution were developed and data were collected and analyzed. As a result of the analysis of the MKT test sheet, the CCK(Common Content Knowledge) of the preparatory mathematics teacher was confirmed as a high score, whereas the SCK(Specialized Content Knowledge) and KCS(Knowledge of Content and Students) were confirmed as low scores. In addition, through these results, it could be confirmed that the difference in MKT of preparatory mathematicians occurred.
Alternative Title
Analysis of the Secondary Pre-service Mathematics Teachers’ Mathematical Knowledge for Teaching(MKT) on Normal Distribution
Alternative Author(s)
Chae Joon Hwan
Department
교육대학원 수학교육
Advisor
황혜정
Awarded Date
2021-02
Table Of Contents
목 차 ⅰ
표 목 차 ⅲ
도 목 차 ⅴ
ABSTRACT ⅵ

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1

Ⅱ. 이론적 배경 4
1. MKT의 의미 4
2. 정규분포의 이해 7
3. 선행연구 고찰 12

Ⅲ. 연구방법 16
1. 연구 대상 16
2. MKT 검사지 16
가. 정규분포 내용에 대한 MKT 요소 마련 16
나. MKT 측정 검사지 문항 마련 17
3. 검사지 결과 분석 방법 19

Ⅳ. 연구결과 20
1. 예비교사의 MKT에 관한 문항 분석 21
가. 설문 문항 결과 21
나. 검사 문항 결과 23
2. 예비교사의 MKT 하위 요소 비교를 위한 통계 분석 29
가. 통계 교수 경험과 검사 문항 결과의 유의성 30
나. MKT 하위 요소 간 상관관계 30

Ⅴ. 결론 및 제언 31
1. 결론 31
2. 제언 35

참고문헌 37

41

46
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
채준환. (2021). 정규분포 내용에 관한 중등 예비 수학교사들의 수학교수지식(MKT) 분석.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16742
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000360931
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2021-02-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.