CHOSUN

유아태권도 운영실태가 마케팅 전략에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
오광교
Issued Date
2021
Abstract
The purpose of this study was to understand the operating conditions of Taekwondo, which teaches infant Taekwondo, and to examine the effects of these factors on the marketing strategy. According to the questionnaire, factor analysis, reliability analysis, t-test, one-way variance analysis, correlation analysis, and multiple regression analysis were performed through SPSS 26.0. All statistical significance was defined as p<.05. The conclusions made through this study are as follows.

First, it was confirmed that differences appear according to demographic characteristics of infant Taekwondo leaders (gender, age, grade, and final education).

Second, it was confirmed that there was a positive correlation between public relations (parish), educational programs, operational satisfaction, and promotional factors of marketing strategies of infant Taekwondo leaders.

Third, it was confirmed that publicity (parish) of the management status of infant Taekwondo leaders affects the promotional factors of marketing strategy, and educational program and operational satisfaction have an effect on educational value.
Alternative Title
Influence of Infant Taekwondo Operation Status on Marketing Strategy
Alternative Author(s)
Oh Kwang Gyo
Department
교육대학원 체육교육
Advisor
윤오남
Awarded Date
2021-02
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
A. 연구 필요성 1
B. 연구 목적 3
C. 연구의 가설 3
D. 연구 제한점 4

Ⅱ. 이론적 배경 5
A. 태권도 5
A) 태권도의 정의 5
B) 태권도의 가치 6
C) 태권도교육의 목적과 목표 8
B. 유아태권도 9
A) 유아의 정의 9
B) 유아태권도의 정의 9
C) 유아태권도의 효과 10
D) 유아태권도 프로그램의 실체 11
C. 마케팅 12
A) 마케팅믹스의 구성 12
B) 마케팅의 전략 12
C) 태권도 마케팅 13

Ⅲ. 연 구 방 법 15
A. 연구 대상 15
B. 조사 도구 16
C. 설문지의 타당도 및 신뢰도 17
D. 조사 절차 19
E. 자료 처리 19

Ⅳ. 연구결과 20
A. 일반적 특성에 따른 차이 20
A) 지도자들의 성별에 따른 차이 20
B) 지도자들의 연령에 따른 차이 21
C) 지도자들의 단 수에 따른 차이 22
D) 지도자들의 최종학력에 따른 차이 23
B. 각 하위요인 간의 상관관계분석 24
C. 유아태권도 실태조사를 통한 마케팅 전략에 미치는 영향 25
A) 태권도 운영실태조사 홍보(교구)가 마케팅 전략에 미치는 영향 25
B) 태권도 운영실태조사 교육프로그램이 마케팅 전략에 미치는 영향 26
C) 태권도 운영실태조사 운영만족도가 마케팅 전략에 미치는 영향 27

Ⅴ. 논의 28

Ⅵ. 결론 및 제언 30

참고문헌 32

부 록 35
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
오광교. (2021). 유아태권도 운영실태가 마케팅 전략에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16735
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000359403
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2021-02-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.