영어 학습 수준에 따른 한국어 화자의 /v/와 /b/ 발음 비교
- Author(s)
- 이주연
- Issued Date
- 2021
- Keyword
- 발음
- Abstract
- In 2000s, English has become one of the common language in the world to use internet. So most of the students in Korea start studying English very early age with many ways. But there are still a lot of arguments about what the proper age is for English learning. Though there is no consensus about the proper age, many researchers agree that L2 learners can have fluent pronunciation when they are exposed to L2 in their early lives.
This study aims to analyze the pronunciation of /b/ and /v/ sound that are pronounced by different age groups who are their 20’s and 30’s. Participants in one group (20’s) started to learn English before school and they have high proficiency of English. The other group had participants who started English at elementary school or middle school. They have low proficiency of English. The two groups read the sentences including target words containing /b/ or /v/ and the recorded sounds were analyzed auditorily and acoustically.
The results showed that the higher proficiency group pronounced /v/ more accurately both auditorily and acoustically. In addition, the group pronounced the words correctly no matter where /v/ and /b/ were located in the words. In contrast, the lower group pronounced /v/ incorrectly and the rate of correctness was the lowest when /v/ was in the middle of words. This suggests that the lower group was affected by the phonetics and phonology of Korean, which is their mother tongue. The results overall supports that there is certain period like CPH(Critical Period Hypothesis). But this should be restricted to the pronunciation of L2.
- Alternative Title
- A comparative study of /v/ and /b/ pronunciation by Korean adult learners of English: Focusing on proficiency level
- Alternative Author(s)
- LEE JOO YEON
- Affiliation
- 조선대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 영어교육
- Advisor
- 강희조
- Awarded Date
- 2021-02
- Table Of Contents
- Abstract
제 1 장 서 론 1
제 1 절 연구목적 1
제 2 장 이론적 배경 3
제 1 절 선행 연구 3
제 2 절 언어 학습에 영향을 주는 요인 4
1. 나이 5
2. 목표 언어의 노출 5
3. 목표 언어에 대한 태도와 동기 6
제 3 절 영어와 한국어의 자음 체계 비교 7
1. 한국어의 자음 체계 8
2. 영어의 자음 체계 10
3. /b/ 와 /v/ 의 조음 12
제 3 장 실험 과정 15
제 1 절 실험 대상자 선정 15
제 2 절 실험 단어 선정 17
제 3 절 발화 실험 도구 및 방법 17
제 4 절 발음 자료의 평가 18
제 4 장 실험 결과 20
제 1 절 총 발화 시간 비교 20
제 2 절 그룹별로 비교 분석 22
1. 그룹별 청취 결과 22
2. 그룹별 음향 분석 결과 23
제 3 절 자음에 따른 청취 결과 24
1. 고급 영어 그룹의 자음에 따른 청취 결과 24
2. 고급 영어 그룹의 자음에 따른 음향 분석 결과 25
3. 초급 영어 그룹의 자음에 따른 청취 결과 26
4. 초급 영어 그룹의 자음에 따른 음향 분석 결과 27
제 4 절 /b/ 와 /v/의 단어 내 위치에 따른 비교 28
1. 고급 영어 그룹 /b/와 /v/의 위치에 따른 청취 결과 28
2. 고급 영어 그룹 /b/와 /v/의 위치에 따른 음향 분석 결과 29
3. 초급 영어 그룹 /b/와 /v/의 위치에 따른 청취 결과 30
4. 초급 영어 그룹 /b/와 /v/의 위치에 따른 음향 분석 결과 31
제 5 절 Logistic regression 을 이용한 통계학적 해석 32
제 5 장 결론 35
참고문헌 38
부록 1. 설문지
부록 2. 실험 자료
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 교육대학원
- Citation
- 이주연. (2021). 영어 학습 수준에 따른 한국어 화자의 /v/와 /b/ 발음 비교.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16730
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000363356
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Appears in Collections:
- Education > 3. Theses(Master)
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-
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- Embargo2021-02-25
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