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미술작품 속 수학 원리를 활용한 미술과 수학의 융합교육 프로그램 개발 연구

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Author(s)
조현아
Issued Date
2021
Keyword
미술작품, 수학 원리, 융합교육, STEAM 교수학습 준거, 프로세스폴리오
Abstract
본 연구에서는 미술교과서 분석을 통해 수학 원리와 접목할 수 있는 작품을 선정하여 기본요소를 파악하고, 융합인재교육(STEAM)의 학습준거(상황제시-창의적 설계- 감성적 체험)와 프로세스폴리오를 적용하여 학습자의 부담은 줄이면서 학습의 이해를 돕는 융합교육 프로그램을 제안하는데 목적이 있다.
융합교육 프로그램으로 총 4개로 구성8, 브로드웨이 부기우기와 도형의 위치관계, 밀로의 비너스, 비트루비우스의 인체비례와 황금분할, 에셔의 파충류와 테셀레이션, 멜랑콜리아Ⅰ, 씨름도와 마방진으로 구성된다.
각 프로그램은 학습목표-작품설명-과목별요소-단계별요소-융합수업 제안-프로세스폴리오 순으로 제안하였다. 학습목표를 제시하고, 미술작품에 대한 작가 설명 또는 미술기법에 대해 설명하였다. 과목별 요소에서는 미술적, 수학적 요소를 설명하고 교과서 내용을 바탕으로 정리하였다. 단계별 요소에서는 주제에 대한 상황제시, 창의적 설계, 감성적 체험 순서로 구성하고, 융합수업 제안을 통해 다른 수업을 제안하였다. 마지막으로 프로세스폴리오를 참고하여 프로그램의 전반에 도움이 될 수 있도록 구성하였다.
이 연구는 고등학교 미술교과서를 분석하여 미술작품 속 수학 원리를 찾아 보고고, 학생 스스로 미술과 수학의 연관성을 경험하는데 의의가 있으므로 그 내용이 심화과정에 중점을 두지 않고, 학생들이 흥미와 관심을 갖고 수업에 참여할 수 있는데 의미를 두었다. 학생들이 미술작품을 통해 미술과 수학의 연관성을 쉽게 접근할 수 있도록 제시하고, 미술과 수학적 요소에 대해 이해할 수 있도록 정리하였다. 더 나아가 제작을 통해 자신의 느낌과 생각을 이해하고 표현할 수 있는 기회를 제공 받을 수 있다..
본 연구는 미술교과서를 바탕으로 미술작품 속 수학원리를 통해 미술과 수학 융합교육 프로그램을 제안하였다. 프로세스폴리오의 형식을 따르고 있으나 평가 부분을 구체화하지 못하였다. 평가를 포함한 후속 연구가 진행되길 기대하고, 미술과 수학 뿐만 아니라 타교과와의 융합교육 프로그램이 다양화되길 바란다. 교사의 역할은 융합수업에서 중요하므로 꾸준한 관심을 갖고, 창의․융합 역량을 높이기 위해 적극적으로 노력하기를 기대해 본다.| The purpose of this study is to propose a convergence education program that helps learners understand learning while reducing the burden on learners. First, through analyzing art textbooks, the basic elements are identified by selecting works that can be combined with mathematical principles. Then the application of STEAM's learning criterion (Presentation of Situations - Creative Design - Emotional Touch) and processfolio is applied.
This convergence educational program consists of a total of 4 themes-Positional Relationship of Figures with Composition Ⅷ and Broadway boogie woogie, Golden Ratio with Vitruvian Man and Venus de Milo, Tessellation with M.C Escher reptiles, Magic square with Melencolia I and Ssireum(Korean Wrestling) Each program consists of the following stage: learning objectives, descriptions of the artwork, subject specific elements, learning criterion of STEAM, and Processfolio.
First, learning objectives were stated, followed by brief explanation on the artist and descriptions or interpretations of the work to learn art techniques used in the art work. In the stage of the elements of each subject, artistic and mathematical elements were clarified and organized based on the contents of the textbook. STEAM learning standards framework was conducted in the order of the presentation of situation, creative design, and emotional touch. Lastly, processfolio was referred to help evaluate the overall program.
The research results of this paper are as follows. First, learners will get to know artists and art techniques through various artworks. By incorporating mathematical principles with art, students will gain new interest in class. Second, the convergence education program can provide learners with the opportunity to know about the elements of art and mathematics in works of art. They can also have chance to think about a theme from an artistic and mathematical perspective. Third, while writing the processfolio, learners can improve integrative thinking and creativity by actively designing the contents of the class on the theme. They can also share their thoughts by exchanging opinions with friends.
To activate convergence educational program in the field, the role of the teacher is essential. Most of all, it is necessary to raise the awareness of convergence education. As knowing that it takes a lot of time and effort to prepare convergence lessons regarding the theme, the cooperation amongst teachers across subjectsis required.
This study proposed art and mathematics convergence program applying mathematics principles to work of art in the art text book. Although it is following the format of the process-folio, the evaluation method was not specified. More follow-up research including evaluation should be carried out, diversifying convergence program with other subjects as well as art and mathematic. Since the role of teachers is crucial in convergence classes, teachers should make active effort to enhance creative convergence competence with their steady interest.
Alternative Title
A Study on the Development of Convergence Education Program for Art and Math Using Mathematics Principles in Art Works : Focusing on High School arts textbook
Alternative Author(s)
Cho, Hyun Ah
Department
교육대학원 미술교육
Advisor
조윤성
Awarded Date
2021-02
Table Of Contents
ABSTRACT v

제1장 서론 1
제1절 연구의 필요성 및 목적 1
제2절 연구의 내용 및 방법 3

제2장 융합교육의 이해 및 미술교과서 분석 5
제1절 융합교육의 개념과 필요성 5
1. 융합교육의 개념 5
2. 융합교육의 필요성 7
제2절 미술과 수학의 연관성 및 융합 분야 분석 8
1. 미술과와 수학과의 교육과정 목표 및 핵심역량 비교 8
2. 10종 미술교과서 융합 분야 및 자료 분석 11

제3장 미술작품 속 수학 원리를 활용한 융합교육 프로그램 17
제1절 융합교육 프로그램의 설계 17
1. 융합교육 프로그램의 구성 17
2. 융합교육 프로그램의 모형 20
제2절 융합교육 프로그램의 운영 방안 21
1. 구성8과 브로드웨이 부기우기 21
2. 밀로의 비너스와 비트루비우스 인체비례 28
3. 에셔의 파충류 36
4. 멜랑콜리아Ⅰ과 씨름도 47
제3절 융합교육 프로그램의 교육적 가치와 적용 방안 58
1. 융합교육 프로그램의 교육적 가치 58
2. 융합교육 프로그램의 적용 방안 59

제4장 결론 63

참고문헌 65
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
조현아. (2021). 미술작품 속 수학 원리를 활용한 미술과 수학의 융합교육 프로그램 개발 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16720
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000360917
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2021-02-25
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