CHOSUN

교사의 피드백이 학습성과 및 학습만족도에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
심은선
Issued Date
2021
Keyword
긍정적 피드백, 부정적 피드백, 학습지향성, 성과지향성, 학습성과, 학습만족도
Abstract
교육에 있어서 많은 학자들은 피드백과 학습동기의 연관성에 대해 언급하고 있다. 교사의 피드백이란 학습하는 사람들의 해당 학습 결과를 기반으로 현 상태의 적절성 및 학습 부족분에 관한 정보를 인식하게 하고 이것을 바탕으로 다음에 해당하는 학습을 효율적으로 수행하도록 조치를 취하며, 학습동기를 발생시키는 역할을 하는 것으로 정의하고 있다(김찬종 외, 2005). 따라서 피드백은 학습동기에 영향을 미치는 요인 중 하나의 요소가 될 수 있다.
하지만 많은 학자들의 피드백과 학습동기의 연관성에 대한 언급에도 불구하고, 기존 교사의 피드백에 대한 연구를 살펴보면 몇 가지 의문사항이 발생한다. 첫째, 교사의 피드백과 학습동기의 관련성은 언급하지만, 지금까지의 연구는 피드백이 학습성과에 미치는 영향만이 주를 이룬다(Rosenthal and Jacobson, 1968; 이경우, 2003). 이는 ‘자극’과 그에 따른 ‘반응’을 근본원리로 하는 행동주의적 학습이론을 바탕으로 하여 타의적 행위로서의 학습자로 제한시켜버린 것이다. 그러나 학습성과라는 것이 타인의 피드백에만 직접적인 영향을 받는다고 하기에는 무리가 있다. 학습성과라는 것은 단순히 칭찬이나 벌과 같은 자극으로만 어떤 결과에 도달하는 것이 아니라, 학습자가 추구하는 목표의 성향에 따라 결과가 달라질 수도 있기 때문이다. 즉, 단순한 자극에 영향을 받은 학습자가 향후 해당 학습에 관한 다양한 성질의 목표설정을 하게 되고, 이러한 성질의 목표를 기반으로 하여 자발적인 행위 주체로써의 학습자를 고려할 필요가 있을 것으로 보인다는 것이다.
둘째, 학습성과에 미치는 다양한 요인은 많이 밝혀져 있지만, 학습자의 성과에 효과를 주는 이러한 과정이 학습만족도에는 어떠한 영향을 미치는지의 연구는 많지 않다. 보다 더 적절한 교사의 피드백을 하기 위해서는 학습성과와 관련된 일련의 과정이 학습자의 내적인 심리상태에 어떠한 영향을 미치는지 이해하고 있어야 학습자가 효율적인 학습을 수행하게 지도할 수 있을 것이다. 그러나 학습만족도에 관한 선행연구들을 살펴보면 대부분 만족의 심리상태를 개념적으로 정의해 놓거나, 학습자 개인적 특성에 의하여 만족의 정도가 결정된다는 연구로만 한정되어 있다(김승현, 정옥분, 1997; 조범현, 도경수, 2013).
이에 본 연구에서는 기존의 연구를 살펴보고 이론적 배경을 바탕으로 양적연구를 통해 교사의 피드백이 구체적인 학습목표, 학습성과, 학습만족도에 어떠한 관련이 있는지 면밀히 살펴볼 필요가 있다고 판단했다. 검증과정으로 가설 설정 및 가설 검증을 통하여 이러한 관련성을 효과적으로 분석하였다.
본 연구에서 피드백을 긍정적 피드백, 부정적 피드백으로 구성하였고, 또한 학습목표는 학습지향성과 성과지향성으로 구분하였다. 이를 통해 상업고등학교 학생들의 학습성과와 학습만족이 교사의 피드백과 학습목표에 따라 어떻게 영향을 받는지 그리고 피드백과 학습성과 간의 관계가 학습지향, 성과지향이라는 학습목표에 의해 어떻게 매개되는가를 살펴보고자 한다. |Many scholars in education have mentioned the connection between feedback and learning motivation. Teacher’s feedback is defined as the role of recognizing the appropriateness of the current state and the lack of learning based on the learning results of the learners, taking measures to efficiently perform the next learning based on this, and generating learning motivation (Kim Chan-jong et al. 2005). Therefore, feedback can be one of the factors that affect learning motivation.
However, despite the reference of the relationship between feedback and learning motivation of many scholars, there are some questions about the research on feedback of existing teachers. First, the relationship between teacher feedback and learning motivation is mentioned, but until now, only the effect of feedback on learning performance is the main focus. This is based on the behavioral learning theory based on the fundamental principle of 'stimulation' and 'reaction' accordingly, and limited it to learners as other acts. However, it is not enough to say that learning outcome is directly influenced by other's feedback. Learning outcomes are not simply achieved by stimulation such as praise or punishment, but may vary depending on the tendency of the goal pursued by the learner. In other words, learners who are influenced by simple stimuli will set goals of various properties related to the learning in the future, and it is necessary to consider learners as voluntary actors based on these goals.
Second, there are many factors that affect learning outcomes, but there are not many studies on how these processes that affect learners' performance affect learning satisfaction. To provide more appropriate feedback for teachers, it is necessary to understand how a series of processes related to learning outcomes affect learners' internal psychological state so that learners can perform efficient learning. However, most of the previous studies on learning satisfaction are limited to the study that the psychological state of satisfaction is conceptually defined or the degree of satisfaction is determined by the individual characteristics of the learner.
Therefore, this study considered that it is necessary to examine the relationship between feedback, specific learning goals, learning outcomes, and learning satisfaction through quantitative research based on the theoretical background. This study effectively analyzed the relationship through hypothesis setting and hypothesis verification as a verification process.
In this study, feedback was composed of positive feedback and negative feedback, and learning goals were divided into learning orientation and performance orientation. Through this, the dependent variables of learning goals and learning outcomes of commercial high school students were found to be the dependent variables of feedback, learning goals, learning outcomes, and learning satisfaction. Especially, through post analysis, it was found that the learning goals of performance orientation are more important than learning orientation. And it was also possible to draw the result that when these series of processes were done well in a comprehensive manner, it affected the learning satisfaction of students.
Alternative Title
The Effects of Teacher's Feedback on Learning Performance and Learning Satisfaction
Alternative Author(s)
Sim Eun Seon
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 상업정보교육
Advisor
황윤용
Awarded Date
2021-02
Table Of Contents
ABSTRACT Ⅵ

제1장 서 론 1
제1절 연구의 필요성 및 목적 1
제2절 연구의 방법 및 연구의 구성 3

제2장 이론적 배경 4
제1절 교사의 피드백 4
제2절 학습지향성 및 성과지향성 9
제3절 학습성과 및 학습만족도 16

제3장 연구가설 및 연구모형 18
제1절 연구가설 18
제2절 연구모형 22

제4장 실증분석 23
제1절 자료수집 및 자료분석 23
1. 조사대상 23
2. 변수의 측정 23
3. 분석방법 26
제2절 연구대상의 특성분석 28
1. 연구대상의 일반적 특성 28
제3절 신뢰도 및 타당도 분석 30
1. 독립변수에 대한 요인분석 및 신뢰도 분석 30
2. 종속변수에 대한 요인분석 및 신뢰도 분석 31
제4절 기술통계 및 상관관계 34
1. 기술통계 34
2. 상관관계 35
제5절 연구가설 검증 및 결과 36
1. 피드백이 학습지향성에 미치는 영향 36
2. 피드백이 성과지향성에 미치는 영향 37
3. 피드백이 학습성과에 미치는 영향 38
4. 학습목표가 학습성과에 미치는 영향 40
5. 피드백이 학습만족도에 미치는 영향 41
6. 학습성과가 학습만족도에 미치는 영향 43
7. 가설 검증 결과의 요약 44

제5장 결론 및 시사점 46
제1절 연구의 이론적 실무적 시사점 46
제2절 연구의 한계 및 미래연구 방향 48

참고문헌 49

부록 57
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
심은선. (2021). 교사의 피드백이 학습성과 및 학습만족도에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16711
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000362031
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2021-02-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.