CHOSUN

초등학교 태권도 수련생의 시범수련 만족이 학교생활 태도 및 인성발달에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
김병호
Issued Date
2020
Abstract
본 연구는 초등학교 태권도 수련생의 시범수련 만족이 학교생활 태도 및 인성발달에 어떠한 영향을 미치는지를 규명하고자 하였으며, 이를 바탕으로 태권도 도장의 수련생들에게 규칙적인 태권도 시범 교육의 필요성 및 우리나라 태권도 시범이 더욱더 발전할 수 있도록 기여하는 데에 연구의 필요성과 목적이 있다.
본 연구에서는 초등학교 태권도 수련생의 시범수련 만족이 학교생활 태도 및 인성발달에 대해 배경 변인은 성별과 학년, 수련 기간, 참여 횟수로 설정하였으며, 독립변인은 태권도 시범수련 만족에 신체적, 심리적, 사회적으로 설정하였으며, 매개 변인은 학교생활 태도의 학교수업과 학교규칙, 학교행사, 교사 관계, 교우관계로 설정하였고, 종속 변인으로는 인성발달의 기본 생활습관, 공동체 의식, 자아 확립, 효도와 경애로 설정하였다.
연구의 대상으로는 태권도장의 주된 수련생들이 유치원생과 초등학생이라는 점을 감안하게 되었고, 태권도 시범단원 중에 기본적인 이해를 바탕으로 하여 자신의 만족도를 인지할 수 있는 초등학생 3∼6학년 대상자들로 제한하였으며, 이를 통해 태권도장 선정 기준은 G 광역시에 위치하며, 최소 100명 이상의 수련생을 보유하고 있고, 태권도 시범단을 운영하고 있는 도장의 시범단 수련생들을 조사대상으로 하며 편의 표본추출법에 따라 선정된 10개 도장의 각 집단에서 30명의 시범단원을 대상으로 임의 표집하여 총 300명의 시범단원을 설문조사 하였다. 태권도 시범단 활동을 하고 있는 초등학생 남자 214명, 여자 86명으로 이중 기재누락 및 불성실한 대답을 하여 신뢰도가 떨어진다고 판단되는 설문지 83부를 제외하고 총 207부의 설문지를 최종적으로 사용하였으며, 응답한 설문지는 직접 회수하였다.
또한, 조사 도구로 사용된 설문지는 선행 연구에서 사용된 설문지로 본 연구의 목적에 맡게 수정 및 보완하여 재구성하여 사용하였다. 통계처리는 SPSS/WIN 통계프로그램 12.0을 활용하였으며 분석방법은 다음과 같다.
첫째, 연구 대상의 일반적인 특성, 시범수련 만족과 학교생활 태도, 인성발달의 변인에 대해 빈도, 백분율, 평균, 표준편차와 같은 기술통계 방법을 사용하였다.
둘째, 본 연구에서 측정 도구의 개념 타당도를 알아보기 위해 요인분석을 하였다.
셋째, 본 연구에 사용된 척도 신뢰도 검사를 위해 Cronbach’s a를 사용하였다.
넷째, 연구 대상의 일반적인 특성과 시범수련 만족이 학교생활 태도 및 인성발달에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보기 위해 교차분석(chi-square), 및 t-검정, 일원변산분석(One-way ANOVA), 상관관계 분석, 다중 회귀분석을 사용하였다.
이러한 분석을 통해 얻어진 결과는 다음과 같다.
첫째, 초등학교 태권도 수련생의 시범수련 만족이 인구통계학적 특성에 따라 시범수련 만족과 학교생활 태도 및 인성발달에 미치는 영향을 살펴볼 때 인구통계학적 특성 중 성별에 따른 시범수련 만족과 학교생활 태도 및 인성발달에서는 전체적인 요인에서 남자가 여자보다 높은 것으로 나타났으며, 학년에 따라서는 시범수련 만족의 하위요인인 신체적 요인과 인성발달의 하위요인인 기본생활 습관, 공동체 의식에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 수련 기간에 따라서는 인성발달의 하위요인인 기본생활 습관에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 마지막 참여 횟수에 따라서는 학교생활 태도 요인과 인성발달의 하위요인인 기본생활 습관, 공동체 의식, 자아 확립, 효도와 경애에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
둘째, 초등학교 태권도 수련생의 시범수련 만족이 학교생활 태도에 미치는 영향에 대해서는 신체적, 심리적, 사회적 모두 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 초등학교 태권도 수련생의 시범수련 만족이 인성발달에 미치는 영향에 대해서는 인성발달의 하위요인인 기본생활 습관에서 사회적 요인이 정적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 공동체 의식에서는 신체적과 사회적 요인이 정적인 영향을 미치는 것으로 나타나며, 자아 확립과 효도와 경애에서는 사회적 요인이 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다.
넷째, 초등학교 태권도 수련생의 학교생활 태도가 인성발달에 미치는 영향에 대해서는 학교생활 태도가 인성발달의 하위요인인 기본생활 습관, 공동체 의식, 자아 확립, 효도와 경애 모두 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다.|The purpose of this study was to investigate the effect of Taekwondo trainees' satisfaction on pilot attitudes and development of school life in elementary school. There is a need and purpose for research to contribute to progress. In this study, the background variables for primary school Taekwondo trainees' satisfaction with pilot training were set as gender, grade, duration of training, and number of participation, and independent variables were set physically, psychologically, and socially for Taekwondo trial training satisfaction. The mediation variables were set as school class, school rules, school events, teacher relations, and companionship of school life attitude, and as subordinate variables, basic life habits of personality development, community consciousness, self-establishment, and filial piety and sympathy were set.
The subjects of the study were to consider that the main trainees of Taekwondo school are kindergarteners and elementary school students, and were limited to those who were in the 3rd to 6th grade of elementary school students who can recognize their satisfaction based on basic understanding among Taekwondo pilots. The selection criteria for Taekwondo courts are located in the G metropolitan area, have at least 100 trainees, and operate the Taekwondo demonstration team. A random sampling of 30 pilot members was conducted to survey a total of 300 pilot members. A total of 207 questionnaires were finally used, excluding 83 questionnaires that were judged to be unreliable due to missing and unfaithful responses to 214 male and 86 female elementary school students who are working as a Taekwondo pilot group. Did.
In addition, the questionnaire used as a survey tool was used as a questionnaire used in a previous study, and was revised and used by revising and supplementing this study. SPSS/WIN statistical program 12.0 was used for statistical processing and the analysis method is as follows.
First, descriptive statistical methods such as frequency, percentage, mean, and standard deviation were used for the general characteristics of the study subjects, satisfaction with pilot training, attitudes toward school life, and variables of personality development.
Second, in this study, a factor analysis was conducted to find out the concept validity of the measurement tool.
Third, Cronbach's a was used to test the reliability used in this study. Fourth, chi-square, and t-test, one-way ANOVA, to find out how the general characteristics of study subjects and the satisfaction of pilot training affect the attitude toward school life and personality development, Correlation analysis and multiple regression analysis were used.
The results obtained through this analysis are as follows.
First, when examining the effects of elementary school Taekwondo trainees' satisfaction with pilot training on demographic characteristics according to demographic characteristics, school attitudes and personality development, among demographic characteristics, gender-based demonstration training satisfaction and school life attitudes and personality development In the overall factors, males were higher than females, and according to the grade, there were significant differences in physical factors, which are sub-factors of trial training satisfaction, basic lifestyle, which are sub-factors of personality development, and community consciousness. , According to the training period, there was a significant difference in basic lifestyle, a sub-factor of personality development. According to the number of the last participation, there was a significant difference in the attitude factors of school life and basic life habits, community consciousness, self-establishment, filial piety and love, which are sub-factors of personality development.
Fourth, regarding the effect of elementary school Taekwondo trainees' school life attitudes on personality development, it was found that school life attitudes have a positive effect on basic life habits, community consciousness, self-establishment, filial piety and respect, which are anti-personal factors of personality development.
Alternative Title
The Effects of Taekwondo Trainees` Satisfaction of Demonstration Training on Elementary School Taekwondo Students` Attitude and Personality Development
Alternative Author(s)
kim byeong ho
Department
교육대학원 체육교육
Advisor
정재환
Awarded Date
2020-08
Table Of Contents
ABSTRACT
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 3
3. 연구의 가설 4
4. 연구의 모형 4
5. 연구의 제한점 5

Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 태권도란 6
1) 태권도의 의의 6
2. 태권도 시범 8
1) 태권도 시범의 정의 8
2) 태권도 시범의 역사 9
3) 태권도 시범의 목적 10
4) 태권도 시범의 구성요소 11
3. 수련 만족 15
4. 학교생활 태도 16
1) 태도의 개념 16
2) 학교생활 태도 16
5. 인성 17

Ⅲ. 연구방법 19
1. 연구 참여자 19
2. 조사 도구 20
1) 설문지 구성 20
2) 설문지 타당도 검사 22
3) 설문지 신뢰도 검사 24
3. 자료 처리 25

Ⅳ. 연구결과 26
1. 초등학교 태권도 수련생의 인구통계학적 특성에 따른 태권도 시범수련 만족과 학교생활 태도 및 인성발달의 차이 26
1) 성별에 따른 태권도 시범수련 만족과 학교생활 태도 및 인성발달의 차이 분석 26
2) 학년에 따른 시범수련 만족과 학교생활 태도 및 인성발달의 차이
분석 27
3) 수련 기간에 따른 시범수련 만족과 학교생활 태도 및 인성발달의 차 이 분석 29
4) 참여 횟수에 따른 시범수련 만족과 학교생활 태도 및 인성발달의 차 이 분석 31
2. 초등학교 태권도 수련생의 시범수련 만족이 학교생활 태도 및 인성발달 의 상관관계 33
3. 초등학교 태권도 수련생의 시범수련 만족이 학교생활 태도에 미치는
영향 34
4. 초등학교 태권도 수련생의 시범수련 만족이 인성발달에 미치는
영향 34
5. 초등학교 태권도 시범 수련생의 학교생활 태도가 인성발달에 미치는
영향 36

Ⅴ. 논의 39

Ⅵ. 결론 및 제언 43

참고문헌 46

부록 50
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
김병호. (2020). 초등학교 태권도 수련생의 시범수련 만족이 학교생활 태도 및 인성발달에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16411
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000320400
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2020-08-28
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.