초등 영어 말하기 학습 활동과 상호 작용 유형 연구: 영어 원어민 수업을 대상으로
- Author(s)
- 양지나
- Issued Date
- 2020
- Abstract
- 본 연구는 영어 말하기 수업에 대한 영어 원어민 교사들이 선호하는 학습활동의 유형과 학습활동 선택 시 중요하게 고려되는 기준, 학생들과의 상호작용 방식을 살펴보았다. 총 4명의 영어 원어민 교사들이 참가하였으며 공교육 교사 2명과 사교육 교사 2명으로 각 현장에 있는 영어 원어민 교사들의 다양한 의견을 들어볼 수 있었다. 이들을 대상으로 반 구조화된 심층면담을 실시하여 질적 자료를 수집·분석하였으며, 이를 바탕으로 영어 원어민 교사들의 영어 말하기 지도법과 상호작용 양상을 분석할 수 있었다.
영어 원어민 교사들이 선호하는 학습활동을 Littlewood(1981)의 네 가지 활동으로 분류를 하였고 그 결과 다른 활동에 속한 학습활동보다 사회적 상호작용 활동에 속한 학습활동들을 더욱 많이 사용한다는 것으로 나타났다. 그들은 이 학습활동들이 영어 말하기를 연습하는 데에 효율적이고 학생들이 가장 즐거워한다고 말하였다. 이것은 두 번째 연구결과와도 이어지는데 영어 원어민 교사들이 학습활동을 선택할 때 가장 먼저 고려하는 선택사항은 대부분이 학생의 흥미도를 뽑았다. 이는 재미와 활동위주인 사회적 상호작용 활동과 관련지을 수 있다.
영어 원어민 교사와 학생들과의 상호작용 유형은 IR:질의-응답, IRE:질의-응답-평가, IRF:질의-응답-추가 으로 분류하였다. 그리고 교사의 오류수정은 Lysper와 Ranta(1997)의 수정적 피드백을 참고하여 분류하였다. 먼저, 교사가 학생의 발화에 대하여 반응하는 방식을 분석한 결과 모든 영어 원어민 교사가 IRF 방식을 사용하고 있는 것으로 나타났다. 이 방식을 선호하는 이유는 학습자들의 발화에 대하여 추가적인 질문을 함으로써 그들의 이야기에 교사가 흥미 와 관심이 있다는 것을 보여줌으로써 학습자들이 말하기에 좀 더 자신감을 갖고 말할 수 있기 때문이다.
다음으로, 학생들이 잘못된 영어를 구사 하였을 때 영어 원어민 교사가 어떻게 수정해주는 것을 선호하는지 조사해 본 결과 영어 원어민 교사들은 되고쳐주기(recasts)방식을 가장 많이 사용하였고 그 다음으로 반복하기(repeat)와 이끌어내기(elicitation)방식을 사용하는 것으로 나타났다. 되고쳐주기를 사용하는 교사 두 명은 모두 학생들이 자신의 발화에 지적을 받아 자신감이 위축되기보다는 자연스레 오류를 수정해주는 것이 좋다는 의견을 내었다. 이끌어내기 방식을 사용한 교사는 학생들이 스스로 생각하여 답을 도출할 수 있게 이끌어내었고 반복하기 방식을 사용한 교사는 학생들이 자신의 실수를 인지하여 다시 정정하게 만드는 것을 선호하였다.
|This study looks at the types of learning activities preferred by native English teachers for English speaking classes, criteria that are considered important in choosing learning activities, and how they interact with students. Four native English teachers participated; two public and two private English teachers were able to suggest various opinions. Semi-structured in-depth interviews were conducted to collect and analyze qualitative data, which allowed native English teachers to analyze English speaking guidance and interaction patterns.
The study activities preferred by native English-speaking teachers were classified into four activities of Littlewood (1981), which resulted in more use of learning activities that belong to social interaction than those belonging to other disciplines. They said that these learning activities are effective in practicing speaking English and students prefer those activities the most. This also leads to a second study, in which native English-speaking teachers consider most of the first options when choosing a learning activity, mostly students' interests. This can be related to fun and activity-oriented social interaction activities.
Types of interactions with native English-speaking teachers and students are divided into IR,IRE and IRF. In addition, error correction for teachers was classified by reference to the corrected feedback from Lysper and Ranta (1997). First, an analysis of how teachers react to students' ignition showed that all native English teachers use IRF methods. The reason why this approach is preferred is that learners can speak with more confidence by asking additional questions about learners' speech, showing that teachers are interested in their stories.
Next, a survey of how native English teachers prefer to correct when they make mistakes, found that native English teachers used the recasts the most, followed by repeat and elicitation. Both teachers, who use recasts method, suggested that it is better for students to correct errors naturally than to lose confidence due to criticism from their own speech. Teachers using the elicitation method led students to think for themselves and draw answers. Teachers using the repeating method preferred students to recognize their mistakes and correct them again.
- Alternative Title
- Examining the Learning Activities and Interaction Types in Elementary English Speaking Classes: Focusing on Native English Teachers’ Lessons
- Alternative Author(s)
- Jina Yang
- Department
- 교육대학원 영어교육
- Advisor
- 김경자
- Awarded Date
- 2020-08
- Table Of Contents
- 표 목차 ⅳ
ABSTRACT ⅴ
I. 서론 1
1.1 연구의 필요성과 목적 1
1.2 연구 목표 3
1.3 연구 문제 3
II. 이론적 배경 4
2.1 초등영어 말하기 교육의 목표 및 특성 4
2.1.1 2015 개정 초등 영어 교육과정 목표 4
2.1.2 초등 영어 말하기 교육의 특성 4
2.2 영어 원어민 교사의 도입 및 역할 6
2.2.1 영어 원어민 교사의 도입 6
2.2.2 영어 수업에서 영어 원어민 교사의 역할 6
2.3 영어 말하기 활동 유형 및 학습활동 7
2.3.1 말하기 활동 유형 7
2.3.2 영어 말하기 학습활동 9
2.4 영어 말하기 수업에서의 상호작용 유형 11
2.4.1 교사와 학생의 상호작용 유형 11
2.4.2 교사의 오류수정 유형 13
Ⅲ. 연구 방법 14
3.1 연구 대상 14
3.2 연구 도구 15
3.3 연구 자료 수집 방법 16
3.4 자료 분석 방법 17
IV. 연구 결과 및 논의 18
4.1 영어 원어민 교사가 선호하는 학습활동 18
4.2 영어 말하기 선호 학습활동 선택 시 고려사항 22
4.3 영어 원어민 교사가 선호하는 상호작용 유형 24
V. 결론 28
5.1 연구 요약 28
5.2 교육적 함의 29
5.3 연구의 제한점 31
5.4 후속연구에 대한 제언 31
참고문헌 33
부록 1 37
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 교육대학원
- Citation
- 양지나. (2020). 초등 영어 말하기 학습 활동과 상호 작용 유형 연구: 영어 원어민 수업을 대상으로.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16410
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000321313
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Appears in Collections:
- Education > 3. Theses(Master)
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-
- AuthorizeOpen
- Embargo2020-08-28
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