CHOSUN

성인영어학습자의 어휘학습 책략과 읽기 능력과의 관계

Metadata Downloads
Author(s)
김지수
Issued Date
2020
Abstract
본 연구에서는 공인영어 시험인 토익 읽기 점수를 보유하고 있는 66명의 성인영어학습자를 대상으로 주로 사용하는 어휘학습 책략을 알아보고 전공자와 비전공자 두 집단의 영어 어휘학습 책략사용 차이와 어휘학습 책략과 읽기 능력과는 어떠한 관계가 있는지를 살펴보았다. 이를 위해 양적 연구 방법을 사용하였으며 설문지는 고창호(2008), Schmitt(1997)이 사용한 설문지를 참고하여 본 연구의 목적에 맞도록 수정하고 보완하여 총 42문항으로 구성하여 진행하였다. 그 결과는 다음과 같다.
성인영어학습자들이 주로 사용하는 어휘학습 책략은 어휘의미 결정 책략에서는 대부분 성인영어학습자가 모르는 영어 어휘가 나오면 스마트 기기 사전을 이용하여 찾아보지만, 이를 알아낼 때 구두법을 이용한다는 것에 가장 낮은 응답을 보였다. 사회적 책략에서는 반수가 넘는 학습자들은 새 영어 어휘를 기억하기 위해 친구들과 함께 익히고 연습하지 않는다고 답하였다. 기억 책략에서는 새로운 영어 어휘의 의미를 알고 있는 다른 어휘의 철자나 발음과 연관 지어 기억하는 방법을 가장 많이 사용하지만, 동작과 관련된 영어 어휘일 때 행동으로 옮겨 보면서 어휘를 암기하는 방법을 비교적 사용하지 않는다고 나타났다. 이는 어휘를 암기할 때 기존의 아는 지식과 연관을 지어 연상하며 외우거나 혹은 비슷한 어휘를 연상하며 외우는 것이 시간을 절약하는 데 효과적이기 때문이다. 인지 책략에서는 새 영어 어휘를 외울 때 머릿속으로 반복하여 발음하며 뜻을 생각해본다는 것에 많은 학습자가 선택하였고 어휘학습 시 영어로 된 다른 매체들을 많이 활용한다는 것에 낮게 택하였다. 상위인지 책략에서는 대다수 성인영어학습자가 어휘학습을 할 때 스스로 계획과 목표를 세워서 학습하며 스스로 시험을 치러 자신의 어휘학습 정도를 평가한다.
전공자와 비전공자의 영어 어휘학습 책략 연구에서는 두 집단이 공통으로 자주 사용하는 책략의 순서는 의미 결정 책략, 인지 책략, 기억 책략, 상위 인지 책략, 사회적 책략 순으로 나타났다. 전공자 집단의 수가 적은 것에도 불구하고 책략사용의 평균이 높았다. 전공자들이 비전공자보다 목표어휘를 다양한 책략을 사용하여 학습한다는 것을 알 수 있다. 책략사용에서는 의미 결정 책략, 사회적 책략, 인지 책략 이 세 가지의 항목만 유의미한 결과를 나타내었다. 전공자이다 보니 영어 학습방법, 교습 방법 혹은 학습 실패의 경험을 통한 극복법을 알고 있어서 비전공자보다 학습 책략을 더 많이 사용한 것으로 보인다. 반면, 기억 책략과 상위 인지 책략 역시 전공자가 더 많이 사용은 하지만 통계적으로 유의미한 차이는 나타나지 않는 것으로 밝혀졌다.
성인영어학습자의 읽기 능력과 어휘학습 책략사용과의 관계는 통계적으로 유의미한 상관관계는 없는 것으로 분석되었다. 읽기 능력과 사회적 책략, 인지 책략, 상위인지 책략은 부정적 상관관계를 가지고 있는 것으로 해석되었다. 이는 읽기 능력이 높은 학습자일수록 언급한 세 가지 책략을 사용하지 않는다는 의미라 할 수 있다. 전략끼리의 상관관계는 알파. 01수준에서 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다.
|In this study, 66 adult English learners with TOEIC reading scores, an authorized English test, were surveyed. Fined the lexical learning strategies which adult learners usually use and search the differences in the use of English lexical learning strategies by two groups of majors and non-majors, and how they have a relationship with lexical learning strategies and reading skills. To this, To this end, quantitative research methods were used, and the questionnaire was modified and supplemented to suit the purpose of this study by referring to the questionnaire used by Ko Chang-ho (2008) and Schmitt (1997), consisting of a total of 42 questions. The results are as follows.
In the lexical semantic decision-making strategy, most of adult English learners are found using the smart device dictionary when English vocabulary that adult English learners do not know is found in the most the lowest response was to use punctuation to figure this out. In social strategy, more than half of the learners said they did not learn or practice with their friends to remember the new English vocabulary. Memory strategy, use the most common methods of remembering words related to the spelling or pronunciation of other words that know the meaning of new English vocabulary, if the words meaning related to movement, it was found that the method of memorizing vocabulary is relatively not used while translating it into action. In cognitive strategy, many learners chose to memorize new English vocabulary by repeatedly pronouncing it in their heads and thinking about its meaning. However, lowest record that use other media in English when learning vocabulary. In the top-level strategy, when they study vocabulary, most adult English learners set their own plans and goals. Also, they evaluate vocabulary learning to take own test.
In the study of English lexical learning strategies by majors and non-majors, the strategies commonly used by the two groups was indicated the orderly by semantic decision-making strategy, cognitive strategy, memory strategy, metacognitive and social strategy. Despite the small number of groups of majors, the average use of strategy was high. It can be seen that the majors learn the target vocabulary using various strategy rather than the non-major. In the use of a strategy, only these three methods were significant: semantic decision-making, social and cognitive. Majors seems to have used more learning tactics than non-major because they knows how to learn and train English. Additionally, they know how to overcome it through experience of learning failure. On the other hand, memory and metacognitive strategy were also found to be used more by the majors, but not statistically significant differences.
It was analyzed that the relationship between adult English learners' reading ability and the use of lexical learning strategies was not statistically significant. Reading ability and social strategy, cognitive strategy, and metacognitive strategy were interpreted as having negative correlation. This means that learners with higher reading skills do not use the three strategies as mentioned. The correlation among strategies was shown to be statistically significant at alpha .01. The study provided teaching implications and suggestions based on the findings.
Alternative Title
The Relationship Between Vocabulary Learning Strategies and Reading Skills for Adult English Learners
Alternative Author(s)
Jisoo Kim
Department
교육대학원 영어교육
Advisor
김경자
Awarded Date
2020-08
Table Of Contents
표 목차 iv
ABSTRACT v

I. 서론 1
1.1 연구의 필요성 1
1.2 연구 목적 3
1.3 연구 문제 3

II. 이론적 배경 4
2.1 성인학습자의 정의 및 특성 4
2.2 L2 학습에서 어휘학습 책략의 중요성 5
2.2.1 L2 학습에서 어휘의 중요성 5
2.2.2 L2 학습에서 책략의 정의 8
2.2.3 L2 학습에서 책략의 중요성 9
2.2.4 L2 학습에서 책략의 분류 10
2.3 L2 어휘학습 방법 13
2.4 L2 어휘학습 책략의 분류 15
2.4.1 L2 어휘학습 책략의 종류 15
2.4.2 L2 어휘학습 책략의 효과 19
2.5 L2 어휘학습 책략과 읽기 능력의 관계 20

Ⅲ. 연구 방법 22
3.1 연구 대상 22
3.2 연구 도구 22
3.2.1 성인 영어학습자의 어휘학습 책략 사용과 설문지 22
3.2.2 읽기 능력 평가 22
3.3 연구 자료 수집 방법 23
3.4 자료 분석 방법 23

IV. 연구 결과 및 논의 24
4.1 성인영어학습자의 어휘학습 책략 24
4.2 영어 전공자와 비전공자의 영어 어휘학습 책략의 차이 32
4.3 어휘학습 책략과 읽기 능력의 관계 36

V. 결론 38
5.1 연구 요약 38
5.2 교육적 함의 39
5.3 연구의 제한점 40
5.4 후속연구에 대한 제언 41

참고문헌 42

부록 1 47
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
김지수. (2020). 성인영어학습자의 어휘학습 책략과 읽기 능력과의 관계.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16398
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000321298
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2020-08-28
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.