초등학생의 생활체육 검도 참여가 교우관계 및 학교생활 만족도에 미치는 영향
- Author(s)
- 정기원
- Issued Date
- 2020
- Abstract
- 초등학생의 생활체육 검도 참여가
교우관계 및 학교생활 만족도에 미치는 영향
조선대학교 교육대학원 체육전공 정기원
지도교수 김홍남
본 연구는 초등학생의 생활체육 검도 활동 참여가 교우관계 및 학교생활만족도에 미치는 영향을 규명하는데 목적이 있다. 이에 본 연구에서는 생활체육을 목적으로 검도 수련 활동에 참여하고 있는 초등학생 수련생 300명을 연구대상으로 편의표본추출법을 이용하여 2019년 7월 01일부터 9월 30일까지 2개월 간 표집을 진행하였다. 회수된 설문지 300부 중 불성실하게 응답하거나 조사내용의 일부가 누락된 설문지 17부를 제외한 283부를 최종 분석 자료로 사용하여 빈도분석, 요인분석 및 신뢰도 분석, t-test 및 일원배치분산분석, 회귀분석의 통계기법을 이용하여 다음과 같은 결론을 도출하였다.
첫째, 인구 통계적 특성(성별, 학년, 참여기간, 참여시간, 참여횟수)에 따른 검도 활동 참여(활동참여도, 활동관심도, 활동필요도)에 대한 인식은 부분적으로 차이가 나타났다.
둘째, 인구 통계적 특성(성별, 학년, 참여기간, 참여시간, 참여횟수)에 따른 교우관계(친구의 유무와 신뢰도, 교제의 지속성, 친구간의 적응)에 대한 인식은 부분적으로 차이가 나타났다.
셋째, 인구 통계적 특성(성별, 학년, 참여기간, 참여시간, 참여횟수)에 따른 교우관계(교사만족, 교우만족, 수업·일반만족도)에 대한 인식은 부분적으로 차이가 나타났다.
넷째, 생활체육 검도 활동 참여는 교우관계에 부분적으로 영향을 미치는 것으로 나타났으며 구체적으로는 활동참여도가 교우관계에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
다섯째, 생활체육 검도 활동 참여는 학교생활만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며 구체적으로는 활동참여도, 활동관심도, 활동필요도 모두 학교생활 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다
따라서 초등학생의 특성에 따라 활동참여도, 활동관심도, 활동필요도 즉, 활동 참여가 다를 뿐 아니라 참여에 따른 교우관계와 학교생활만족도에 대한 인식에 대한 초등학생 학령기 및 청소년기의 특성을 잘 파악하고 이에 맞는 프로그램 적용이 필요할 것이다. 또한 초등학생의 신체활동에 대한 교육과 학교체육에서의 수업에서 검도의 특성을 부각시켜 적극적으로 활용하면 신체적인 성장과 동시에 심리적이고 사회적인 요인의 함양과 함께 학교에서 친구와의 관계 형성과 수업 및 일반 만족도가 함께 향상 될 수 있다. 따라서 신체활동을 통한 다양한 요인에 대한 교육 프로그램에 검도를 적극적으로 활용하면 효과적인 교육이 될 수 있다.
|Effects of Participation in Kendo as Sport for All on the Peer Relation and School Life Satisfaction of Elementary School Students
Jeong, Gi-Won, Major in Physical Education
Graduate School of Education, Chosun University
Professor Kim, Hong-Nam
The objective of this study is to examine the effects of participation in Kendo activity as sport for all on the peer relation and school life satisfaction of elementary school students. Thus, this study conducted a survey targeting total 300 elementary school students participating in the Kendo training activity for the purpose of sport for all, with the use of convenience sampling method, for two months from July 1st to September 30th 2019. Excluding 17 questionnaires with insincere responses or omitted contents from the collected 300 questionnaires, total 283 questionnaires were used for the final analysis. Using the frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, t-test, one-way ANOVA, and regression analysis, this study drew the conclusions as follows.
First, the perception of participation(participation in activity, interest in activity, necessity of activity) in Kendo activity in accordance with the demographic characteristics(sex, grade, period of participation, hours of participation, number of participation) showed partial differences.
Second, the perception of peer relation(matter of having peers, reliability, continuity of relation, adaptation between peers) in accordance with the demographic characteristics(sex, grade, period of participation, hours of participation, number of participation) showed partial differences.
Third, the perception of school life satisfaction(teacher satisfaction, peer satisfaction, class/general satisfaction) in accordance with the demographic characteristics(sex, grade, period of participation, hours of participation, number of participation) showed partial differences.
Fourth, the participation in Kendo activity as sport for all had partial effects on the peer relation. Concretely, the participation in activity had effects on the peer relation.
Fifth, the participation in Kendo activity as sport for all had effects on the school life satisfaction. Concretely, all the participation in activity, interest in activity, and necessity of activity had effects on the school life satisfaction.
Thus, it would be necessary to apply the suitable programs by fully understanding the characteristics of elementary school students and adolescents regarding the perception of peer relation and school life satisfaction in accordance with different participation such as participation in activity, interest in activity, and necessity of activity. If the Kendo activity is actively used for the education of physical activity and school physical education for elementary school students by highlighting the characteristics of Kendo, it would be possible to promote the physical growth, to cultivate the socio-psychological factors, to enhance the formation of peer relation at school, and also to improve the class/general satisfaction. Therefore, the active application of Kendo to educational programs about diverse factors through physical activity could be used as effective education.
Keywords: Sport for All, Participation in Kendo Activity, Peer Relation, School Life Satisfaction
- Alternative Title
- Effects of Participation in Kendo as Sport for All on the Peer Relation and School Life Satisfaction of Elementary School Students
- Alternative Author(s)
- Jung Giwon
- Department
- 교육대학원 체육교육
- Advisor
- 김홍남
- Awarded Date
- 2020-02
- Table Of Contents
- 목 차
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 2
3. 연구모형 및 가설 3
4. 연구의 제한점 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 초등학교 학령기의 특징 5
2. 생활체육 7
3. 검도 수련 9
4. 교우관계 11
5. 학교생활 만족도 13
Ⅲ. 연구방법 18
1. 연구대상 및 자료수집 18
2. 조사도구 19
3. 자료분석방법 25
Ⅳ. 연구결과 26
1. 인구통계학적 특성에 따른 생활체육 검도 활동 참여의 차이 26
2. 인구통계학적 특성에 따른 교우관계의 차이 30
3. 인구통계학적 특성에 따른 학교생활만족도의 차이 34
4. 생활체육 검도 활동참여, 교우관계, 학교생활만족도의 상관관계 38
5. 생활체육 검도 활동 참여가 교우관계에 미치는 영향 39
6. 생활체육 검도 활동 참여가 학교생활만족도에 미치는 영향 41
Ⅴ. 논의 44
1. 인구통계학적 특성에 따른 생활체육 검도 활동 참여의 차이 44
2. 인구통계학적 특성에 따른 교우관계의 차이 46
3. 인구통계학적 특성에 따른 학교생활만족도의 차이 47
4. 생활체육 검도 활동 참여가 교우관계에 미치는 영향 48
5. 생활체육 검도 활동 참여가 학교생활만족도에 미치는 영향 49
Ⅵ. 결론 50
1. 결론 50
2. 시사점 52
Ⅶ. 제언 53
참고문헌 54
설문지 58
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교, 조선대학교 교육대학원
- Citation
- 정기원. (2020). 초등학생의 생활체육 검도 참여가 교우관계 및 학교생활 만족도에 미치는 영향.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16377
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000282485
-
Appears in Collections:
- Education > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2020-02-26
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.