지적장애 중·고등학생의 읽기 오류와 읽기 이해도 분석
- Author(s)
- 송대량
- Issued Date
- 2018
- Abstract
- The purpose of this study was to analyze the error patterns and comprehension levels of reading by secondary students with intellectual disabilities. A total of 24 students (12 middle school students and 12 high school students) were recruited to participate in this study. They read aloud two passages and answered 10 questions. Omission was the most frequently occurred error while secondary students with intellectual disabilities read the passages. They answered, on the average, six and seven questions correctly. The error rate of reading was negatively correlated with the reading comprehension level.
- Alternative Title
- An Analysis of the Reading Error and Comprehension among Secondary Students with Intellectual Disabilities
- Alternative Author(s)
- Dae-Ryang Song
- Department
- 교육대학원 특수교육
- Advisor
- 김영일
- Awarded Date
- 2019-02
- Table Of Contents
- 목 차
표 목차 ⅲ
그림 목차 ⅳ
ABSTRACT ⅴ
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 4
3. 용어의 정의 4
Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 읽기 6
2. 읽기 오류 분석 10
3. 지적장애 학생의 읽기 특성 15
1) 문해력 15
2) 단어재인과 읽기 이해 15
3) 지적장애 학생의 읽기 오류와 읽기 이해 간의 관계 17
4. 선행연구 고찰 21
Ⅲ. 연구 방법 23
1. 연구 참여자 23
2. 연구 도구 24
1) 참여자 선정 검사 도구 24
2) 읽기 검사 도구 24
3. 연구 절차 26
1) 검사 실시 절차 26
2) 검사 채점 절차 27
4. 자료 처리 27
1) 신뢰도 분석 27
2) 통계 처리 27
Ⅳ. 연구 결과 29
1. 지적장애 중·고등학생의 읽기 오류 분석 29
1) 지적장애 중학생의 읽기 오류 유형 31
2) 지적장애 고등학생의 읽기 오류 유형 32
2. 지적장애 중·고등학생의 읽기 이해 분석 33
1) 지적장애 중학생의 읽기 이해 분석 33
2) 지적장애 고등학생의 읽기 이해 분석 34
3. 지적장애 중·고등학생의 읽기 오류와 읽기 이해의 관계 35
Ⅴ. 논의 38
Ⅵ. 결론 및 제언 40
1. 결론 40
2. 제언 41
참고 문헌 42
부록 47
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 교육대학원
- Citation
- 송대량. (2018). 지적장애 중·고등학생의 읽기 오류와 읽기 이해도 분석.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16264
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000267286
-
Appears in Collections:
- Education > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2019-02-08
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.